DERS ADI

: AİLE VE ÇİFT DANIŞMANLIĞI TEKNİKLERİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
AED 5081 AİLE VE ÇİFT DANIŞMANLIĞI TEKNİKLERİ ZORUNLU 2 0 0 5

Dersi Veren Birim

Aile Eğitimi ve Danışmanlığı Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

YRD.DOÇENT HADİYE KÜÇÜKKARAGÖZ

Dersi Alan Birimler

Aile Eğitimi ve Danışmanlığı Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Aile ve Çift Danışmanlığı Kuramlarını Bilme, farklı modelleri açıklayabilme, danışmanlık yaklaşımları ve teknikleri arasındaki farkları belirleyebilme,aile ve çiftlerle çalışma becerisi gösterebilme, etkin katılımcı veyansıtıcı dinleme,danışmanlık becerisi gösterebilmeaile ve çiftlerle çalışma becerisi kazanma

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Aile- evlilik ve çift trepisi ile ilgili kavramları söyleyebilir.
2   Aile -evlilik ve çift terapisi ile ilgili kuram ilke kavram ve teknikleri değerlendirebilir.
3   Teknik ve yöntemleri uygulayabilir
4   Aile çıft ve bireylere yardım etme becerilerini geliştirebilir
5   Satir ve diğer yaklaşımları anlatabilir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Aile ve çift danışmanlığı tarihçe, gelişimi, amaçlar ve genel ilkeler
2 Psikodinamik ve içgörü yaklaşımı, Yapısalcı yaklaşım, Bilişsel davranışçı yaklaşım, stratejik yaklaşım, haley aile terapisi ve kısa süreli yaklaşım(güç, ilişki kontrolü ve hiyerarşi)
3 Sistem yaklaşımı/aile sistemi/sağlıklı- sağlıksız aile/ minuchin(yapısal sistemler)/ Bowen (sistematik aile ve doga sistemleri)/Satir(birleşik aile) yaklaşım ve teknikleri
4 Varoluşçu diyalektik yaklaşım, hümanist yaklaşımlar, eğitsel yaklaşımlar, umut odaklı evlilik danışmanlığı
5 ilk görüşme, dinleme ve yardım becerileri, degerlendirme ve müdahale teknikleri
6 Kayıp, yas ve travma sonrası çocuk ebeveyn ve yetişkinlere destek
7 Kendine zarar verme, işkoliklik, duygusal istismar ihmal ve şiddet
8 Öğrenci Sunumve seminerleri değerlendirme
9 Ebeveynlik becerileri, ilişki sorunları, iletişim, çatışma ve boşanma
10 Aile yaşamında değişiklikler( göç, taşınma, üvey ebeveyn, üvey çocuk, evlat edinme v.b.)
11 Öğrenci sunum ve seminerleri değerlendirme
12 Öğrenci sunum ve seminerleri değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Guttman,J.M.; Silver,N.(1999). Evliligi sürdürmenin yedi ilkesi, Varlık yay. Ankara.,
Cüceloğlu,D.(2008) İnsan ve davranışı, Remzi Kitapevi
Pesechkian,N.(1999).Pozitif aile terapisi,Ç.M.Naim, Beyaz yay. İstanbul
Nazlı,S.( 2007 ).Aile danışmanlığı, Anı Yay.
Satir,V. (2001) Bir insan yaratmak, Beyaz Yay.İstanbul
vOLKAN,v.( 1999 ) Kayıptan sonra yaşam, Halişme Odağ Psi. Psikoterapi Vakfı Yay. İzmir

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bilgilendirme, grup katılımı, uygulamalı çalışma, video CD gösterimi.
Yaratıcı drama ve psikodrama tekniklerinin kullanımı, rol oynama, eşlem, aynalam teknikleri kullanımı ve seminer sunumlarınınbilişsel ve yaşantısal boyutlarda irdelenmesi.
İletişim becerileri, problem çözme becerileri, heykelleştirme, genososyagramla yeniden tanımlama ve hikayelerin kullanımı.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 YIN Yıl içi Notu
2 ODV Ödev
3 YSS Yıl Sonu Notu
4 BNS BNS YIN * 0.30 + ODV * 0.10 + YSS * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrenci APA tarzında hazırlanmış bir ödevi en az bir kitap ve bir makaleden yararlanarak hazırlamalı ve seminer sunumu yapmalıdır.

Değerlendirme Kriteri

Belli bir danışma yaklaşımını ve sürece müdahale stratejisini açıklayan bir kitap ve bir makale incelenerek APA kriterlerine uygun bir sunum hazırlanıp sunulacaktır.
Seminer sunumu ve final sınavı yapılacaktır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

ilan edilecektir

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

hadiye.kkaragoz@deu.edu.tr
hadiye2000@yahoo.com

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

ilan edilecektir

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Final Sınavına Hazırlık 1 25 25
Vize Sınavına Hazırlık 1 20 20
Ödev Hazırlama 1 10 10
Sunum Hazırlama 1 5 5
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 129

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.15555555555
ÖK.25555555555
ÖK.35555555555
ÖK.45555555545
ÖK.55555555555