DERS ADI

: TARİHSEL DRAM II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
SSA 5102 TARİHSEL DRAM II SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Sahne Sanatları Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROFESÖR HÜLYA NUTKU

Dersi Alan Birimler

Sahne Sanatları Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Tarihsel oyunlardan sonra belgesel ve yarı belgesel oyunların tiyatromuzda yeri, yargı-mahkeme oyunlarının belgesel oyunlar içindeki yeri, romandan tiyatroya yapılan uyarlamalar, tarihe ironik ve parodik yaklaşımlı oyunlar, tarihin görece olmasını işleyen metinler üzerine tanıtımlar

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Sahne sanatları dramatik yazarlık alanında metni oluşturan tarihselliğin,belgeselliğin, göreceliğin, toplum-önder ilişkisinin önemi
2   Alana ilişkin kültürel ve sanatsal bilgi edinimi
3   Yazarların ele alış biçimlerinin yorum ve değerlendirilmesi
4   Belgesel ve yarıbelgesel, politik tarihsel verilerin incelenmesi, Peter Weiss,Brecht ve benzeri yazarlarda bu verilerin yansıması

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Tarihsel oyunlarda belgeselliğin önemi, batı kaynaklı örneklemeler: Heiner Kipphardt Oppenheimar Davası, Peter Weiss Soruşturma
2 Yarı belgesel tarihsel oyunlar ve batı kaynaklı örneklemeler Chicago 8, Sabotaj olayı, Alpagut Olayı vb...
3 Mahkeme oyunlarının önemi: Orhan Asena Yıldız Yargılaması, Güngör Dilmen Devlet ve İnsan
4 Epik tiyatroda tarihselliğin ve belgeselliğin önemi, Brecht de tarihselleştirme kavramı
5 Teresa Cicerskaya Chaptova nın toplum-önder ilişkisinin Asena nın oyunlarında dönemlere göre nasıl bir belgesel nitelik kazandığı üzerine araştırması
6 Tarihe ironik yaklaşan metinlerde tarihin göreceliğininin ele alınışı Haldun Taner in Lütfen Dokunmayın oyununda Baltacı Mehmet Paşa-Katharina olayının ele alınışı
7 Turgut Özakman ın tarihe ironik yaklaşımı Resimli Osmanlı Tarihi/Bir Şehnaz Oyun/ Fehim Paşa Konağı
8 Kanuni Sultan Süleyman ın bir dörtleme içinde tarihsel evrelerin belgeselliğin ışığında incelenmesi: Orhan Asena Roksolan(İlk Yıllar)-Hürrem Sultan-Ya Kuzgun Leşe Ya Devlet Başa- Sığıntı dörtlemesinin dönemsel incelenmesi
9 Resmi tarih, gayrı resmi tarih, Naima ve Peçevi tarih yazarlarının saray, devlet kavramı içinde ele alınışı
10 Vize sınavı
11 Seminer: Romandan tiyatroya uyarlama bir dönemin ele alınışı: Nahit Sırrı Örik in Abdülhamit Düşerken romanından K.Bekir in Düşüş oyununa
12 Seminer: Epik Tiyatronun tarihselleştirmeyi kullanışı üzerine bir örnekleme: Brecht in Arturo Ui/ Mezbahaların Jan Dark ı/Galile Galileo ya da Hitler Rejiminin Korku ve Sefaleti oyunlarından bir örnekleme
13 Günümüz Tiyatrosunda bir dönemin ya da kişiliğin ele alınışında belgeselliğin düşsel olanla buluşması: Georg Tabori nin Brecht Dosyası ya da Kavgam oyununun irdelenmesi
14 Gayrı resmi Hürrem oyununda Özen Yula nın tarihi değerlendirmede Hürrem karakterinin iç dünyasına yönelme tekniği, düşşelliğin sınırlarının çizildiği Hürrem in gizli oda fikrinin işlenişi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak: Nutku,Hülya Tarihsel Dram ve Cumhuriyet Dönemi Türk Tiyatrosunda Tarihsel Oyunların Modellerle İncelenmesi (Doktora Tezi) Devlet Tiyatroları İç Hizmet Yayınları 3.4.cilt Ank,1996
Lindenberger,Herbert, Historical Drama adlı yapıtı( DEÜ GSF Kütüphanesi nden temin edilebilir)
Nutku, Özdemir, Epik Tiyatro
Kocabay, Hasibe Kalkan, Tiyatroda Belgeselliğin Önemi
Yardımcı kaynaklar: Haldun Taner, Güngör Dilmen, Orhan Asena, Turgut Özakman yapılan söyleşiler ve makaleleri
DT Broşürleri
Referanslar: internet verileri
Diğer ders materyalleri:Tarihsel,belgesel ve yarıbelgesel tiyatro metinleri

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Kuramsal bilgilendirme, araştırma,örnek metinlerin bu bilgilerin ışığında değerlendirme,yorum ve özgün düşüncelerin tartışılması

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 ODV Quiz/Ödev
3 FN Final
4 BNS Başarı Notu VZ * 0.20 + ODV * 0.20 + FN * 0.60
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.20 + ODV * 0.20 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Araştırma kriterleri, kullanılan kaynakçalardaki zenginlik, yorum yetisi, analiz yapabilmedeki ustalık, özgün düşüncelerin savunulması, ödev, seminer, sunum, derse katılım, devamlılık ve disiplin

Değerlendirme Kriteri

Değerlendirmeye ilişkin tüm veriler, saptanan yöntem geçerlidir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

kaynak kullanımı, ödev ve seminer sunumu

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

hulya.nutku@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma 10.00-12.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 6 5 30
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 25 25
Sunum Hazırlama 2 15 30
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 148

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.45