DERS ADI

: TARİHSEL DRAM I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
SSA 5101 TARİHSEL DRAM I SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Sahne Sanatları Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROFESÖR HÜLYA NUTKU

Dersi Alan Birimler

Sahne Sanatları Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Tarih nedir den başlıyarak tarih bilinci, ulusallık-evrensellik, kahraman kültü, yazarların bunu malzeme olarak oyunlarında ele alışı, tarihsel oyunların günümüze olan iletilerinin tartışıldığı ve gelişim evrelerinin ele alınışı

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Sahne Sanatları dramatik yazarlık alanında metni oluşturan tarihselliğin önemi
2   Bu alanla ilgili kültürel birikimin edinilmesi
3   Yapılan dönemsel araştırma ile adayın bilimsel yorum, eleştiri ve değerlendirme yetisi edinmesi
4   Dönemlerin çağımıza seslenirken ki iletilerinin bugün adına tartışılması ve yorumlanabilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Tarih nedir Tarih bilinci denince ne anlıyoruz
2 Tarihsel Dram tanımı ve Lindenberger in bu konudaki düşünceleri
3 Tarihsel Dram yazarının malzemeyi kullanış biçimleri-tarihe sadık kalan metinlerle, tarihsel malzemeye düşselliğin katıldığı metinler
4 Sonuçu belli olan bir tarihsel olayı oluşturan nedenlerin yazar tarafından günümüz adına nasıl kullanıldığına ilişkin veriler
5 Tiyatro tarihinin ilk tarihsel oyunu olan Aiskhlos un Persler Oyununun incelenmesi ve Pers-Yunan ilişkisinin, Yengi ve yenilgi kavramlarının tartışılması
6 Tarihsel oyunlarda ulusallık ve evrenselliğin ele alınışı
7 Ulusallıktan evrenselliğe gidişte kahraman kültü
8 Tarihsel oyunlarda toplum-önder ilişkisi ve Orhan Asena nın Korku adlı oyununun ele alınışı
9 Tarihsel bir karakterin çağının önünde oluşu (Örn: Şeyh Bedreddin) ya da çağının hazır olmasına karşın karakterin geride kalışı (Atçalı Kel Mehmet) halk-önder ilişkisinden toplumun tarih önündeki konumunun tartışılması
10 Tarihte yaşamış bir karakterin ele alınışı: Bilgesu Erenus Kırmızı Karaağaç/Güneyli Bayan/ya da Halide nin işlenişi üzerine yorumlar
11 Vize sınavı
12 Seminer:Tarihte yaşamış bir karakterin (Fatih Sultan Mehmet) iki farklı yazar tarafından ele alınışı: Nazım Kurşunlu Fatih/ Turan Oflazoğlu Bizans Düştü oyunları
13 Seminer: Tarihte yaşamamış bir karakterin (Naim bey) tarihte yaşamış kişilerin(Halide Edip Adıvar-Adnan Adıvar-Rauf Bey-M.K.Atatürk-İsmet İnönü gibi) ele alınışındaki düşsel karakterin işlevi: Orhan Asena nın 16 Mart 1920 oyunu
14 Seminer:Aynı karakterin, aynı yazar tarafından üç ayrı oyunda hangi özellikleri ile alındığı: Turan Oflazoğlu nun IV.Murat-Deli İbrahim-Kösem Sultan oyunlarında Kösem karakterinin tartışılması

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ders İçin Önerilen Kaynaklar:
Ana kaynak: Nutku,Hülya Tarihsel Dram ve Cumhuriyet Dönemi TÜrk Tiyatrosunda Tarihsel Oyunların Modellerle İncelenmesi (Doktora Tezi) Devlet Tiyatroları İç Hizmet Yayınları 1.2.cilt-Ank,1996
Lindenberger, Herbert `Historical Drama adlı yapıtı (DEÜ GSF Kütüphane)
Yardımcı kaynaklar:
E.H.Carr, Tarih Nedir adlı yapıtı
Toynbee, Arnold, Tarih Bilinci adlı yapıtı
Nutku,Özdemir, Dünya Tiyatro Tarihi 1.2.cilt Mitos Boyut Yay,İst.
Şener,Sevda, Dünden Bugüne Tiyatro Düşüncesi, Dost Kitabevi,Ank.1998
Şener,Sevda, Yaşamın Krılıma Noktasında Dram Sanatı,YKY,İst,1999
Hauser,Arnold,Sanatın Toplumsal Tarihi,Remzi Kitabevi,İst,1984=
Afşar Timuçin, Sina Akşin, İlber Ortaylı ve Orhan Asena nın çeşitli makaleleri, Enver Ziya Karal ın bir raporu
Devlet Tiyatroları broşürleri

Referanslar:
Diğer ders materyalleri: Tarihsel ve belgesel oyun metinleri

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Kuramsal bilgilendirme, doğru tanımların yerine oturması, araştırmaya yönelik çalışmalar, ele alınan örnek metinlerle bilginin bağdaştırılarak yorumlanması

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 ODV Quiz/Ödev
3 FN Final
4 BNS Başarı Notu VZ * 0.20 + ODV * 0.20 + FN * 0.60
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.20 + ODV * 0.20 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Araştırma kriterleri, kullanılan kaynakların zenginliği, yorum yetisi, analiz yapabilme ustalığı, özgün düşüncelerin yorum dönüştürülmesindeki beceri ve tartışmaya açık bir düşünce yapısı, kuramsal bilginin doğru ve yerinde kullanılma becerisi, zamanında ödev, sunum, seminer yapmak, derse katılım, devamlılık ve disiplin

Değerlendirme Kriteri

Değerlendirmeye ilişkin tüm veriler, saptanan yöntem geçerlidir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Kaynak kullanımı, ödev ve seminer sunumu

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

hulya.nutku@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma 10.00-12.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 6 5 30
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 25 25
Sunum Hazırlama 2 15 30
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 148

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.45