DERS ADI

: MODERN OYUN YAZIM TEKNİKLERİ VE METİNLER ARASI İLİŞKİ II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
SSA 5116 MODERN OYUN YAZIM TEKNİKLERİ VE METİNLER ARASI İLİŞKİ II SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Sahne Sanatları Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROFESÖR HÜLYA NUTKU

Dersi Alan Birimler

Sahne Sanatları Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Modern Tiyatro ve onun metin yazarlarının ele aldığı temalar nelerdi ve akıl
ve bilgi çağında bu temalar hangi anlamda yetersiz kaldı, postmodernitenin çözüm önerileri var mıydı yoksa çözümsüzlüğün başlangıcı mıydı Metinlerarası ilişkiler nedir Geriye dönüp bakış postmodernitenin romantizm etkisinden mi kaynaklanıyor Ustalara saygı çerçevesinde işlenen metinlerden, kolaj ve kolajın mantığı içinde yapılan düzenlemeler, alıntı, gizli alıntı, çalıntı metin tartışmaları, postmodernitenin genel değerlendirmesi...

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Modern metin tiyatroya ne getirdi
2   Modern metnin temel özelliklerine karşın postmodernitenin getirdiği değişikler neler
3   Postmodern yazarların ve metnin temel özellikleri oyun örnekleri
4   Tiyatromuzda ve Batı Tiyatrosundaki yansımaları
5   Ustalara saygı çerçevesinde ele alınan kimi metinler yoluyla geçmişe bakış ve bugünün postmodern anlayışı üzerine genel bir değerlendirme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 İlk kilometre taşı olarak Beckett in Godot yu Beklerken metninden yola çıkarak postmodernitenin tiyatroda yansıması üzerine bir değerlendirme
2 Postmodern kavramların ışığında bir kolaj metin : Özdemir Nutku nun Kül Altındaki Kor kolajı
3 Postmodern bir düzenleme :Brian Friel in Üç Hayat Sonra adlı oyunu
4 Alıntının önemi: Gece Mevsimi oyunu ve Kral Lear paralelliği
5 Karnaval kavramının Civan Canova nın Prömiyer adlı oyunu/ Hamlet,Julius Caesar, Kral oidipus dan eklemeler
6 Postmodern bir metin örneği olarak : Heiner Müller in Hamlet Makinesi ve Shakespeare in Hamlet i
7 Postmodern bir yazar Peter Handke: Kaspar/Seyirciye Sövgü/Kostanz Gölü nden Atla Geçiş
8 Postmodernitenin ustası Tom Stoppard ın Rose ve Guil Öldüler oyununda 250 satır Hamlet ten alıntılama tekniğiyle yeni metin yaratmanın ustalığı
9 Postmodern özelliklerin absurd (uyumsuz) tiyatroda yansımaları ve postabsurd kavramının tartışılması ve bir model oyun: E.İonesco nun Görev Kurbanları
10 Vize sınavı
11 Seminer: Postmodern Türk Tiyatro metinlerini tartışma semineri: Özen Yula Kırmızı Yorgunları/Behiç Ak Bina /ya da Tek kişilik Şehir/ Civan Canova Ful Yaprakları ya da Neon
12 Seminer: Ustalara saygı çerçevesinde Yalçın Baykul un Şinasi ya da Şair Evlenmesi, hem oyunu hem de Şinasi yi tanıma ve tanıtma tekniği
13 Seminer: Turgay Nar ın Güz Bitiminde Moliere adlı oyunu
14 Seminer: Civan Canova nın Harpagon Ustaya Saygı ve Destek Gecesi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak: Aktulum,Kubilay,Metinlerarasılık//Göstergelerarasılık, Kanguru yay,Ank,2011
Aktulum,Kubilay, Metinlerarası İlişkiler ,Öteki Yay, Ank,1999
Aktulum, Kubilay, Kopuk Yazı/Kopuk Yapıt, Öteki Yay, Ank, 2002
Aktulum, Kubilay, Parçalılık/ Metinlerarasılık ,Öteki Yay, Ank, 2004
Yardımcı kaynaklar: Nutku, Özdemir, Gösterim Terimleri Sözlüğü, İnkilap Aka Yay,İst,1998
Ellis,John M. Postmodernizme Hayır, Doruk Yay, Ank,1997
Alan Sokal,Jean Brichmont, Son Moda Saçmalar, İletişim Yay, İst,2002
Referanslar:Konuya ilişkin tezler ve internette yeralan makaleler
Diğer ders materyalleri:model oyunlar (özellikle Tom Stoppard ın metinleri)

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Kuramsal bilgilendirme çerçevesinde model oyunların ve yazarların tanıtımı, dersi alanlardan seçilecek modeller üzerine sunum yapmaları, karşılaştırmalı metin değerlendirmeleri

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 ODV Quiz/Ödev
3 FN Final
4 BNS Başarı Notu VZ * 0.20 + ODV * 0.20 + FN * 0.60
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.20 + ODV * 0.20 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Metinlerarası ililşkiler çerçevesinde postmodern yazarların özgün metinlere yöneliş biçimi, yeni metin ile yeniden yorumlama arasındaki ilişkiler , model oyunlara yönelik yapılacak ödev, seminerlerdeki sunumlara yönelik değerlendirmeler

Değerlendirme Kriteri

Değerlendirmeye ilişkin tüm veriler, saptanan yöntemler geçerlidir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Doğal olarak modernite ve postmodernitenin olumlu ya da olumsuz eleştirisini yapabilme yetisi, okunacak ve sunumu yapılacak metinler üzerine ayrıntılı yorumlar ve değerlendirmeler

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

hulya.nutku@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

12.00-13.30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 3 14 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 6 5 30
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 25 25
Sunum Hazırlama 2 15 30
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 148

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.335
ÖK.45
ÖK.55