DERS ADI

: ÇAPRAZ KÜLTÜREL MÜZİK ANALİZİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MZB 5035 ÇAPRAZ KÜLTÜREL MÜZİK ANALİZİ SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

Müzik Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROFESÖR İBRAHİM YAVUZ YÜKSELSİN

Dersi Alan Birimler

Müzik Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Dünyanın farklı coğrafyalarında yaşayan toplumların müzik pratiklerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi yoluyla öğrencilerin işitsel, görsel ve kuramsal bir birikim edinmelerini sağlamak ve yazınsal (Türkçe ve yabancı dilde yazılmış), görsel ve işitsel kaynakları değerlendirmeye yönelik yöntembilgisel becerileri kazandırmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Derste ele alınan müzik pratiklerinin kültürel, biçemsel ve teknik özelliklerini tanımlayabilmesi,
2   Müziğin teknik, biçemsel, kültürel/toplumsal yönlerini açıklayabilecek kavramları ileri düzeyde tanımlayabilmesi,
3   Müzikle ilişkili problemleri çapraz-kültürel perspektiften değerlendirme becerilerini sergileyebilmesi,
4   Belirli bir kavramsal problem özelinde araştırma yapıp, sonuçlarını sunabilmesi ve tartışabilmesi,
5   Alanı ile ilgili uluslararası bilgileri izleyebilmesi ve değerlendirebilmesi.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Başlangıç: Çapraz-Kültürel İnceleme Alan Lomax ın Kantometrikler (Cantometrics) projesi örnekolayı ile Çapraz kültürel perspektifin ve bir yöntem olarak `karşılaştırma nın ne olduğu ve nasıl kullanıldığı tanımlanacaktır.
2 Dünya Kültürlerinde Çokseslilik Modelleri I Akdeniz (Sardunya ve Korsika) Balkanlar (Makedonya, Bulgaristan, Yunanistan, Arnavutluk) ve Türkiye deki çokseslilik modellerinin kültürel ve biçemsel özellikleri incelenecektir.
3 Dünya Kültürlerinde Çokseslilik Modelleri II Afrika (Liberya, Congo ve Güney Afrika, Mozambik) ve Asya (Gürcistan, Tuva ve Endonezya) toplumlarındaki çokseslilik modellerinin kültürel ve biçemsel özellikleri incelenecektir.
4 Çapraz Kültürel Perspektiften Ölçü ve Ritm Güney Asya, Türkiye, ve Afrika toplumlarındaki ölçü ve ritm/tartım kuramlarının ve pratiklerinin karşılaştırılması. Müzikte zaman sorunu, özgür ritm, döngüsellik, çokritmlilik, vb. terim ve kavramlar tartışılacaktır.
5 Asya'da Müzik Tiyatrosu Gelenekleri I Asya daki dört ana müzik tiyatrosu (Kathakali: Hindistan; Wayang Kulit: Bali; Beijing Operası: Çin; Kabuki: Japonya) geleneği incelenecektir.
6 Asya'da Müzik Tiyatrosu Gelenekleri II Asya daki dört ana müzik tiyatrosu (Kathakali: Hindistan; Wayang Kulit: Bali; Beijing Operası: Çin; Kabuki: Japonya) geleneği incelenecektir.
7 Gırtlaktan Şarkı Söyleme: Toplumlar, Biçemler, Pratikler I Dünya'nın çeşitli bölgelerinde görülen ve genelde 'gırtlaktan şarkı söyleme' (throat singing) ya da doğuşkanlarla şarkı söyleme (overtone singing) olarak adlandırılan biçemlerinin kültürel ve teknik özellikleri incelenecektir.
8 Gırtlaktan Şarkı Söyleme: Toplumlar, Biçemler, Pratikler II Dünya'nın çeşitli bölgelerinde görülen ve genelde 'gırtlaktan şarkı söyleme' (throat singing) ya da doğuşkanlarla şarkı söyleme (overtone singing) olarak adlandırılan biçemlerinin kültürel ve teknik özellikleri incelenecektir.
9 Dünya Kültürlerinde Sufizm ve Müzik Sufizm ve tasavvuf kavramları açıklanacak ve müziğin sufizm ile ilişkili kültürel pratiklerdeki (Kavvali: Pakistan; Sema ve Zikir: Türkiye, İran; Cem ritüeli: Türkiye; Derdeba: Fas vb.) anlam ve işlevleri incelenecektir.
10 Öğrenci Sunumları Öğrenciler dönem içinde aldıkları araştırma konularının sunumları yapacaktır.
11 Öğrenci Sunumları Öğrenciler dönem içinde aldıkları araştırma konularının sunumları yapacaktır.
12 Öğrenci Sunumları Öğrenciler dönem içinde aldıkları araştırma konularının sunumları yapacaktır.
13 Öğrenci Sunumları Öğrenciler dönem içinde aldıkları araştırma konularının sunumları yapacaktır.
14 Öğrenci Sunumları Öğrenciler dönem içinde aldıkları araştırma konularının sunumları yapacaktır.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Burke, Peter. (2011). Kültürel Melezlik, Çev: Mustafa Topal, İstanbul: Asur Yayınları.
Erlmann, Veit. (1999). Music, Modernity and the Global Imagination: South Africa and the West, New York: Oxford University Press.
Hammarlund, Anders. (2001). Sufism, Music And Society In Turkey And The Middle East, Routledge
Malm, William P. (1996). Music Cultures of the Pacific, the Near East and Asia, 3th edition, Prentice Hal, Inc.
Neuman, Daniel M. (1990). The Life Of Music In North India: The Organization of an Artistic Tradition, Chicago: University Of Chicago Press.
Sadie, Stanley (Ed.). (1980). Grove Dictionary Music and Musicians. Stanley Sadie.
Tenzer, Michael (ed.). (2006). Analytical Studies in World Music, New York: Oxford University Press.
Görsel ve işitsel örnekleri içeren PowerPoint destekli ders sunumları.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersler
Ders anlatımı, kavramanın önemli ölçüde ek açıklamalar ve görsel-işitsel örneklerle pekiştirildiği bir ortamda yapılır ve ele alınan müziğin kültürel topluluklardaki inançsal, işlevsel, anlamsal vb. bileşenlerinin özellikleri ve ifade ediliş biçimleri öğrenilir ve tartışılır. Ders anlatımı, incelenen müzik pratiğine ilişkin audio ve video örnekleri içeren slaytlarla desteklenir.

Ödevler
Ödevler, öğrencilere derste kazandırılan kavramsal perspektiften hareketle dersin kapsamı ile ilişkili belirli konularda araştırma yapmaya yönlendirmeyi ve elde edilen sonuçların sınıf ortamında sunularak, tartışılmasını hedefler. Ödevler, kapsamına göre bireysel ya da grup çalışması olabilir.
Bu dersi alan öğrenci ilgili yazının yanısıra internet ortamında yaptıkları sorgulamalarla Batı dışı ve Batı ile ilişkilenmiş müziksel yapılar hakkında nesnel bir bilinç kazanır. Bu yolla, müziğin kültürel bağlamıyla olan ilişkisinin önemini kavrar.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV Ödev/Sunum
2 DKL DerseKatılım
3 FN Final
4 BNS Başarı Notu ODV * 0.40 + DKL * 0.10 + FN * 0.50
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu ODV * 0.40 + DKL * 0.10 + BUT * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Sınavlar:
Dönem boyunca bir yazılı sınav gerçekleştirilecek ve bir öğrenci toplam başarı puanının %50 sini yazılı sınavlardan elde edecektir. Her sınav sınıf materyallerini kapsayacak ve sorular, sınıfta işlenen konuları, ödev olarak verilen konuları ve gündelik yaşamda karşılaşılan müziksel problemleri içerecektir. Sınavlar, kapalı ya da açık uçlu sorulardan oluşur.

Dönem Ödevi:
Öğrencilere dönem ortasında kendilerine bildirilecek tarihe kadar hazırlayıp teslim edecekleri bireysel ya da grup çalışmasını gerektiren araştırma konuları verilecektir. Öğrencinin gerçekleştireceği ödev dünyanın farklı bir coğrafyasında karşılaşılan müzik pratiklerine ilişkin veri toplamak, düzenlemek ve sunmak biçimindedir. Ödevler, bilgisayar ortamında Microsoft Word ve Powerpoint yazılımları kullanılarak, yazım kurallarına uygun biçimde hazırlanacak ve hem basılı olarak dosya biçimde hem de toplanılan tüm görsel ve işitsel örnekleri içeren dijital bir kopyası öğretim üyesine teslim edilecektir.

Değerlendirme Kriteri

Sınavlar
Yazılı sınavlar öğrencilerin, öğrenme çıktılarında tanımlanan bilgi temelli yeterliklere ulaşıp ulaşmadıklarını ölçmeyi hedefler.

Dönem ödevi:
Öğrencinin, öğretici tarafından anlatılan ya da kendi seçtiği müziksel konu üzerinde çalışması, bunları anlayıp aktarması başarı için esastır. Öğrencinin, seçtiği araştırma konusunda mümkün olduğunca çok kaynağa ulaşması, yalnızca bir kaynaktan yararlanmak yerine birkaç kaynağı değerlendirmesi ve zengin içerikli görsel ve işitsel örneklerle desteklemesi beklenmektedir. Konunun açık bir şekilde anlaşılmış olması, ele alış ve tartışmanın özgünlüğünün yanısıra, formatı, yazım kuralları gibi yazılı anlatım ilkeleri ve sunum kalitesi bakımından da değerlendirilecektir.

Derse Katılım:
Öğrencinin katılımından elde edilecek puan, (a) derse katılım/devam durumuna, (b) öğrencinin ders sırasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine, (c) sunumdaki teknik, biçimsel ve sözlü anlatımın kalitesine ve (d) öğrencinin olumlu bir öğrenim ortamının yaratılmasına katkısına bağlı olacaktır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Her türlü intihal girişimi ve eylemi disiplin cezası ile sonuçlanır.
3. Derse katılmamış olmak dönem ödevinin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazaret olarak değerlendirilmeyecektir.
4. Belirlenen zamanda teslim edilmeyen ödevler değerlendirmeye alınmayacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

E-Posta: iyavuz@deu.edu.tr
Tel: 4129203

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Dersin Yapıldığı Gün.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 6 78
Final Sınavına Hazırlık 1 8 8
Ödev Hazırlama 3 8 24
Sunum Hazırlama 1 10 10
Tasarım Projesi 1 35 35
Final Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 200

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.155424422
ÖK.25525444442
ÖK.354544522332
ÖK.432455555544522
ÖK.52225242