DERS ADI

: ELEŞTİRİ METİNLERİ I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
RSA 6037 ELEŞTİRİ METİNLERİ I SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Resim Sanatta Yeterlik

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROFESÖR ABDULLAH MÜMTAZ SAĞLAM

Dersi Alan Birimler

Resim Sanatta Yeterlik

Dersin Amacı

Bu ders, sanat yazını ve sanat eleştirisi alanında gündem yaratmış, etki gücü yüksek düşünce ve yorumları içeren eleştirel metinleri inceler. Metnin yapısal çözümlenmesi yoluyla anlam ve çağrışım evrenini aralamaya çalışır. Çağdaş sanat kuramları ve felsefesi bağlamında metnin ayrıcalığını nitelemeye çalışarak yeniden anlam üretmeyi hedefler.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Yapıt çözümleme sürecini bir bilinç ve farkındalık sorunu olarak kavraması,
2   Sanat yapıtının göstergeler üzerinden çözümlenmesi yaklaşımını tutarlılığı bir görsel kültür olgusu olarak benimsemesi,
3   Yapıt çözümleme ve eleştirme yaklaşımlarının dizgeli bir mantık dahilinde bağlantılı süreçlerle analiz edilebileceğini görmesi,
4   Toplumların ve sanatın gelişimiyle alakalı tarihsel, kültürel ve siyasi verilerin yapıtı daha net tanımlamayı sağlayacağını bilmesi,
5   Sanat eseri, sanatçı ve izleyici ilişkisi ile ilgili bilgilerin isabetli bir şekilde kullanımı yoluyla daha sağlıklı bir anlam üretimi ortamının sağlanacağını görmesi beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Eleştiride Temel Kavramlar
2 Gösterge Eleştirisine Doğru
3 Erwin Panofsky, İkonografik Çözümleme
4 Lionello Venturi ve Resim
5 Freud un Psikanalitik Çözümlemeleri
6 Van Gog un Köylü Ayakkabıları
7 Leonardo ve Michelangelo
8 Yeni Marksist Estetik Bağlam
9 Michel Foucault ve Las Meninas
10 Umberto Eco, Açık Yapıt ve Şekilsiz
11 Donald Kuspit ve Sanatın Sonu Tarışması
12 Danto ve Sanatın Sonundan Sonra
13 Frankfurt Okulunda Eleştiri
14 Terry Eagleton ve Kuramdan Sonra

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Danto, Arthur, Sanatı Sonundan Sonra, Ayrıntı Yayınları.
2. Foster, Hal; Zoraki Güzellik, Ayrıntı Yayınları.
3. Foster, Hal; Gerçeğin Geri Dönüşü, Ayrıntı Yayınları.
4. Berger, John; Görme Biçimleri, Metis Yayınları, 1987.
5. Foucault, Michel, Bu Bir Pipo Değildir, Yapı Kredi Yayınları, 1990.
6- Taburoğlu, Özgür, Dünyevi ve Kutsal, Metis Yayınları, 2009.
7- Sayın, Zeynep; İmgenin Pornografisi, Metis 2004.
8- Buck-Morrs, Susan; Görmenin Diyalektiği, Metis 2008.
9- Cohn, Dorrith; Şeffaf Zihinler, Metis 2009.
10- Jameson, Fredric; Ütopya Denen Arzu, Metis 2009.
11- Girard, Rene; Romantik Yalan ve Romansal Hakikat, Metis Yayınları, 2008.
12- Boym, Swetlena, Nostaljinin Geleceği, Metis Yayınları, 2009.
13- Moretti, Frtanco; Mucizevi Göstergeler, Metis yayınları, 2008.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Görsel sunumlar üzerinden, tartışma süreçlerine dayalı sözlü ve yazılı anlam üretme pratikleri yöntem olarak kullanılacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 PRJ Proje
2 FN Final
3 BNS Başarı Notu PRJ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu PRJ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Vize sınavına hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Sunum Hazırlama 1 15 15
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 5 70
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 158

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.152
ÖK.2552
ÖK.35
ÖK.452
ÖK.552