DERS ADI

: OSMANLI TEFSİR DÜŞÜNCESİ TARİHİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TİT 5055 OSMANLI TEFSİR DÜŞÜNCESİ TARİHİ SEÇMELİ 2 0 0 5

Dersi Veren Birim

Tefsir Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

Tefsir Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Osmanlı dönemi tefsir düşüncesinin oluştuğu siyasi, kültürel ve ilmî alt yapıya vakıf olmasını sağlamak.
Osmanlı dönemi temel telif türü olarak "şerh" ve "Tefsir" ilişkisi hakkında bilgi sahibi olmak.
Osmanlı kuruluş dönemi tefsirinin iki temel ekolü olan Razi ve Vahdet-i vücut ekolü hakkında bilgi edinmesini sağlamak.
Osmanlı kuruluş dönemi müfessirlerinden bazı örnekleri görmek.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Osmanlı dönemi tefsir düşüncesinin oluştuğu siyasi, kültürel ve ilmî alt yapıya vakıf olur.
2   Temel telif türü olarak "şerh" ve "Tefsir" ilişkisi hakkında bilgi sahibi olur.
3   Osmanlı kuruluş dönemi tefsirinin temel ekollerinden Razi ekolü hakkında genel bir bilgiye kavuşur.
4   Osmanlı kuruluş dönemi tefsirinin temel ekollerinden Vahdet-i vücut ekolü hakkında genel bir bilgiye kavuşur.
5   Osmanlı dönemi müfessirlerinden bazı örnekleri görür.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Siyasi, kültürel ve ilmî hayata Bakış
2 Kurucu Unsur Olarak "Tefsir" ve "Şerh"
3 Osmanlı Kuruluş Dönemi Tefsirinin Yapıcı Unsuru olarak (Fahreddin) Razî Ekolü
4 Osmanlı Kuruluş Dönemi Tefsirinin Oluşturucusu olarak Vahdet-i Vücut
5 Osmanlı Kuruluş Dönemi Müfessirlerinden Örnekler: Cemaleddin Aksarayî ve Tefsirciliği
6 Hacı Paşa Aydînî ve Tefsirciliği
7 Molla Fenari ve Tefsirciliği
8 ARA SINAVLAR
9 Mehmet Şah Fenârî ve Tefsirciliği
10 Kafiyeci Ve Tefsirciliği
11 Musannifek Ve Tefsirciliği
12 Molla Gurânî ve Tefsirciliği
13 Şihabuddin es-Sivasî ve Tefsirciliği
14 Molla Hüsrev ve Tefsirciliği

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Ömer Nasuhi Bilmen, Tefsir Tarihi, Türkiye Diyanet vakfı, Ankara, 1955.
2. Ziya Demir, Osmanlı Müfessirleri, Ensar Neşriyat, 2007.
3. İshak Doğan, Osmanlı Müfessirleri, İz Yayıncılık, 2011.
4. Süleyman Mollaibrahimoğlu, Süleymaniye Kütüphanesinde Bulunan Yazma Tefsirler, Süleymaniye Vakfı, İstanbul, 2002.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

anlatma, araştırma, soru-cevap sunum

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + YYS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + BUT* 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrenciler Osmanlı tefsir Düşüncesi tarihi hakkında bilgi ve yetkinliklerini geliştirirler.

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav, ödev/sunum ve yarıyıl sonu sınavına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

mehmet.cicek@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 2 28
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Ödev Hazırlama 1 20 20
Sunum Hazırlama 1 20 20
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 113

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.14
ÖK.23
ÖK.35
ÖK.42
ÖK.53