DERS ADI

: TEO-STRATEJİ:DÜNYA SİSTEMLERİ VE DİN ÖĞRETİM PLANI

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
STR 5020 TEO-STRATEJİ:DÜNYA SİSTEMLERİ VE DİN ÖĞRETİM PLANI SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Stratejik Araştırmalar Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

YRD.DOÇENT FÜSUN ÇOBAN DÖŞKAYA

Dersi Alan Birimler

Stratejik Araştırmalar Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bir grubun, milletin ya da devletin güç oluşturmak ve politik hedeflerini gerçekleştirmek için din dilini kullanma yöntemidir. Belirlenmiş hedeflere dönük dinî-politik algı kalıbı inşa etmek, hedef toplumu yönlendirmek gibi eğilimleri analiz etmektir. Dünya-sistem teorilerinin yapısına bağlı olarak dine yüklenen anlamın politik-stratejik değerini göstermektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Mezun dünya sistemlerini (Klasik, Modern, Post-modern) bilgi yapılarını ve bu yapıların içerisinde dinin politik-diplomatik anlamını öğrenir.
2   Dinlerin inanç ve ritüel boyutunun dışında uluslar arası güç mücadelesi içinde önemli bir unsur olduğunu görür. Mezunlar yaptıkları araştırmalarda bu olgunun varlığını fark ederek daha kapsayıcı bakış elde ederler.
3   Mezunlar araştırmalarını yaparken ve ortaya bilimsel metinler koyarken kültürün olayları yorumlama üzerindeki etkisini görürler. Bir olgunun kültürel akla göre farklılık arz etmesinin sebeplerini anlayarak çalıştıkları alanın sorunlarını daha doğru analiz etme yeteneği kazanırlar.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Teo-Strateji: Anahtar Kavramlar
2 Dünya-Sistemleri: Klasik, Modern, Post-modern Sistemlerin bilgiye yükledikleri Anlam.
3 Belirtilen sistemlerde ilimlerin hiyerarşik tasnifi ve dini bilginin yeri.
4 Dinlerin siyasi-stratejik dile dökümünün tarihi: Kökler.
5 Klasik sistemde dini mezheplerin politik bağlamı: Eğilimler
6 Modern çağın bilgi yapısı: Bilginin yapısında değişim ve dini bilgiye yönelik eleştiriler
7 Soğuk Savaş döneminde dinlerin uluslararası boyutu: Teo-stratejik modeller
8 Kutsal cephe politikaları
9 Vize sınavı
10 Post-modern durum, dinlerin yükselişi.
11 Küresel güç denkleminde din ve diplomasi
12 Keskinleşen dini hareketler: Radikalizm, Fundementalizm
13 Türk cumhuriyetlerinde dini hareketler: Geleneksel kökler.
14 İslâm ın siyasallaşması: Orta Asya coğrafyasında radikal hareketler

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

William Christian Bullitt, The Great Globe Itself: A Preface to World Affairs, New York: 1946, Charles Scribner s Sons. Nadim Macit, Küresel Güç Politikaları, Türkiye ve İslam, Ankara: 2011, Sarkaç Yayınları. Nadim Macit, İmparatorluk Politikalarında Teo-Stratejiler ve Türkiye, Ankara: 2010, Berikan Yayınları. Georges Corm, 21. Yüzyılda Din Sorunu, (Çev: Şule Sönmez) İstanbul: 2008, İstanbul: İletişim Yayınları. Samuel P. Huntington, Medeniyetler Çatışması ve Dünya Düzeninin Yeniden Kurulması, (Çev: M. Turhan, Y.Z. Cem Soydemir) İstanbul: 2005, Okuyan Us Yayınları. Roland Robertson, Globalization, Politics and Religion , The Changing Face Of Religion, (Ed: J. A. Beckford@ T. Luckman) London: 1989, ISA. Binnaz Toprak Türkiye de Dinin Denetim İşlevi , Türkiye de Siyaset ve Değişim, İstanbul: Ts, Alfa Yayınları

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı
Seminer

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan edilecektir

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan edilecektir

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

E-posta: n_macit @yahoo.com

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Randevu ile

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 4 52
Vize Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavına Hazırlık 1 30 30
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 147

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9
ÖK.14
ÖK.24
ÖK.34