COURSE UNIT TITLE

: TEO - STRATEGY: WORLD SYSTEMS AND RELIGIOUS EDUCATION PLAN

Description of Individual Course Units

Course Unit Code Course Unit Title Type Of Course D U L ECTS
STR 5020 TEO - STRATEGY: WORLD SYSTEMS AND RELIGIOUS EDUCATION PLAN ELECTIVE 3 0 0 6

Offered By

Strategic Research

Level of Course Unit

Second Cycle Programmes (Master's Degree)

Course Coordinator

ASISTANT PROFESSOR FÜSUN ÇOBAN DÖŞKAYA

Offered to

Strategic Research

Course Objective

Be aware of the methods of using religious language to create power and achieve a target. Establish an religio-political perception concepts for specific objectives. Analyse the tendencies for motivite and mobilize the society.

Learning Outcomes of the Course Unit

1   Learn the place and importance of the political and diplomatic meaning of the religion
2   Recognize the religion is an important pattern in international power struggles, but that ritualistic characteristics
3   In a study of area recognise the importance of cultural and religious defferences

Mode of Delivery

Face -to- Face

Prerequisites and Co-requisites

None

Recomended Optional Programme Components

None

Course Contents

Week Subject Description
1 Teo-Strateji: Anahtar Kavramlar
2 Dünya-Sistemleri: Klasik, Modern, Post-modern Sistemlerin bilgiye yükledikleri Anlam.
3 Belirtilen sistemlerde ilimlerin hiyerarşik tasnifi ve dini bilginin yeri.
4 Dinlerin siyasi-stratejik dile dökümünün tarihi: Kökler.
5 Klasik sistemde dini mezheplerin politik bağlamı: Eğilimler
6 Modern çağın bilgi yapısı: Bilginin yapısında değişim ve dini bilgiye yönelik eleştiriler
7 Soğuk Savaş döneminde dinlerin uluslararası boyutu: Teo-stratejik modeller
8 Kutsal cephe politikaları
9 Vize sınavı
10 Post-modern durum, dinlerin yükselişi.
11 Küresel güç denkleminde din ve diplomasi
12 Keskinleşen dini hareketler: Radikalizm, Fundementalizm
13 Türk cumhuriyetlerinde dini hareketler: Geleneksel kökler.
14 Islâm ın siyasallaşması: Orta Asya coğrafyasında radikal hareketler

Recomended or Required Reading

Nadim Macit, Küresel Güç Politikaları, Türkiye ve Islam, Ankara: 2011, Sarkaç Yayınları.
Nadim Macit, Imparatorluk Politikalarında Teo-Stratejiler ve Türkiye, Ankara: 2010, Berikan Yayınları.
William Christian Bullitt, The Great Globe Itself: A Preface to World Affairs, New York: 1946, Charles Scribner s Sons. Nadim Macit, Küresel Güç Politikaları, Türkiye ve Islam, Ankara: 2011, Sarkaç Yayınları. Nadim Macit, Imparatorluk Politikalarında Teo-Stratejiler ve Türkiye, Ankara: 2010, Berikan Yayınları. Georges Corm, 21. Yüzyılda Din Sorunu, (Çev: Şule Sönmez) Istanbul: 2008, Istanbul: Iletişim Yayınları. Samuel P. Huntington, Medeniyetler Çatışması ve Dünya Düzeninin Yeniden Kurulması, (Çev: M. Turhan, Y.Z. Cem Soydemir) Istanbul: 2005, Okuyan Us Yayınları. Roland Robertson, Globalization, Politics and Religion , The Changing Face Of Religion, (Ed: J. A. Beckford@ T. Luckman) London: 1989, ISA. Binnaz Toprak Türkiye de Dinin Denetim Işlevi , Türkiye de Siyaset ve Değişim, Istanbul: Ts, Alfa Yayınları

Planned Learning Activities and Teaching Methods

Lectures
Semnars

Assessment Methods

SORTING NUMBER SHORT CODE LONG CODE FORMULA
1 MTE MIDTERM EXAM
2 FCG FINAL COURSE GRADE
3 FCGR FINAL COURSE GRADE MTE * 0.40 + FCG* 0.60
4 RST RESIT
5 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) MTE * 0.40 + RST* 0.60


Further Notes About Assessment Methods

None

Assessment Criteria

TBA

Language of Instruction

Turkish

Course Policies and Rules

TBA

Contact Details for the Lecturer(s)

E-posta: n_macit @yahoo.com

Office Hours

by appointment

Work Placement(s)

None

Workload Calculation

Activities Number Time (hours) Total Work Load (hours)
Lectures 13 3 39
Preparations before/after weekly lectures 13 4 52
Preparation for midterm exam 1 20 20
Preparation for final exam 1 30 30
Final 1 3 3
Midterm 1 3 3
TOTAL WORKLOAD (hours) 147

Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes

PO/LOPO.1PO.2PO.3PO.4PO.5PO.6PO.7PO.8PO.9
LO.14
LO.24
LO.34