DERS ADI

: RUH SAĞLĞI VE PSİKİYATRİ HEMŞİRELİĞİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
HEF 3058 RUH SAĞLĞI VE PSİKİYATRİ HEMŞİRELİĞİ ZORUNLU 5 6 0 13

Dersi Veren Birim

Hemşirelik

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇENT NESLİHAN GÜNÜŞEN

Dersi Alan Birimler

Hemşirelik

Dersin Amacı

Bu dersin amacı; ruh sağlığının gelişimini etkileyen biyo-psikososyal faktörleri değerlendirerek bireyleri bütüncül olarak ele alabilen, ruh sağlığının korunması, geliştirilmesi ve ruh sağlığının bozulduğu durumlarda tedavisi ve iyileştirilmesinde ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliğine özgü kavramları ve hemşirelik sürecini kullanarak yerine getirebilen hemşireler yetiştirmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   . Ruh sağlığını koruma geliştirme ve iyileştirmede hemşirenin rol ve görevlerini yerine getirebilme
2   Birey, aile ve topluma bakım verirken ruh sağlığı, psikiyatri hemşireliğine özgü bilgi ve becerileri kullanarak hemşirelik sürecini uygulayabilme
3   Birey, aile ve toplumu bütüncül olarak tanılayarak değerlendirebilme
4   Ruhsal hastalıkların tedavisinde, tedaviye uyumda, tedavinin uygulanmasında ve tedavinin hasta üzerindeki etkilerini izlemede hemşirenin rollerine ilişkin sorumluluk alabilme
5   Ruhsal hastalığı olan bireylere ve psikiyatri hemşireliğine ilişkin olumlu tutumlara sahip olma

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

HEF 2036 - İç Hastalıkları Hemşireliği
HEF 2038 - Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Ruh Sağlığında Temel Kavramlar, Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliğimin tarihsel gelişimi, rolleri ve sorumlulukları Dr. Öğretim Üyesi Figen Şengün İnan
2 Koruyucu ruh sağlığı, ruh sağlığını koruma ve geliştirme Prof. Dr. Zekiye Çetinkaya Duman
3 Psikososyal Tanlama ve Ruhsal Durum Değerlendirmesi Prof. Dr. Zekiye Çetinkaya Duman
4 Stres ve psikosomatik hastalıklar, yeme bozuklukları ve hemşirelik yaklaşımları Dr. Öğretim Üyesi Figen Şengün İnan
5 Anksiyete bozukları ve hemşirelik yaklaşımları Doç.Dr. Neslihan Günüşen
6 Duygudurum bozuklukları ve hemşirelik yaklaşımları Prof. Dr. Zekiye Çetinkaya Duman
7 Şizofreni ve psikotik bozuklar ve hemşirelik yaklaşımları Prof. Dr. Zekiye Çetinkaya Duman
8 I. ara sınav Psikiyatri de yasal ve etik boyut, Doç. Dr. Neslihan Günüşen
9 Bağımlılık ve hemşirelik yaklaşımları Dr. Öğretim Üyesi Sibel Coşkun
10 Psikotrop ilaçlar ve EKT Doç. Dr. Neslihan Günüşen
11 Psikososyal ve somatik tedaviler Prof. Dr. Zekiye Çetinkaya Duman
12 Kişilik bozuklukları hemşirelik yaklaşımları Doç. Dr. Neslihan Günüşen
13 Çocuk Ergen Ruh Sağlığı Dr. Öğretim Üyesi Figen Şengün İnan
14 Fiziksel hastalıklarda ruhsal sorunlar, kriz klp hemşireliği Dr. Öğretim Üyesi Figen Şengün İnan
15 Psikiyatri kliniklerinde Terapötik ortam, Gözlem görüşme Dr. Öğretim Üyesi Figen Şengün İnan

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Carpenito, J.L., Çev. Erdemir F. (2005). Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Nobel Tıp Kitabevleri,10. Baskı, İstanbul. *
2. Çam, O., Engin, E., (2014). Ruh Sağlığı Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı. İstanbul Tıp Kıtapevi I. Baskı İstanbul.
3. Stuart, G.W. (2009) Principles and Practice of Psychiatric Nursing. Mosby Elsevier, Missouri, USA.
4. Townsend, MC. (2015) Psychiatric Mental Healt Nursing. Sixth Edition. David Company. Philadelphia. USA
5. Yüksel N. (2006). Ruhsal Hastalıklar, 3. Baskı, Özyurt Matbaacılık, Ankara.**
6. Semin, S., Aras, Ş. (2004). Temel Yönleriyle Psikiyatride Etik, 1. Baskı, Dokuz Eylül Yayıncılık, İzmir.**
7. Aydıner R, Şehiraltı M. (2010) Çözümlenmemiş bir konu: psikiyatrik bozukluğu olan hastanın gönülsüz/zorla tedavi edilmesi Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 1(1):39-42.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Derslere katılım, sunum, tartısma, soru-cevap, kendi kendine öğrenme

Değerlendirme Yöntemleri

Başarılı / Başarısız


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Yarıyıl içi notu: Ara sınav notunun %50 si + Uygulama notunun %50 si alınarak hesaplanacaktır.
Final notunun 100 tam not üzerinden en az 50 olması gerekmektedir.
Final başarı Notu: Yarıyıl içi notunun %50 ı + Final notunun %50 si = 100 tam not üzerinden en az 60 olması gerekir
Bütünleme notunun 100 tam not üzerinden en az 50 olması gerekmektedir.
Bütünleme Sonu Başarı notu : Yarıyıl içi notunun %50 ı + Bütünleme notunun % 50 si = 100 tam not üzerinden en az 60 olması gerekir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç. Dr. Neslihan Günüşen Tel: 0232 412 47 81

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 5 70
Uygulama 14 6 84
Vize Sınavına Hazırlık 14 5 70
Final Sınavına Hazırlık 1 46 46
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 1 51 51
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 325

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.1555555555555
ÖK.2555555555555
ÖK.3555555555555
ÖK.4555555555555
ÖK.555555