DERS ADI

: TRAVMA PSİKOLOJİSİ VE DİN

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
FDB 6165 TRAVMA PSİKOLOJİSİ VE DİN SEÇMELİ 3 0 0 10

Dersi Veren Birim

Felsefe ve Din Bilimleri Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DR.ÖĞR.ÜYESİ CİHAD KISA

Dersi Alan Birimler

Felsefe ve Din Bilimleri Doktora

Dersin Amacı

Savaşlar, doğal afetler, ihmal, istismar, şiddet, tecavüz ve ciddi kazalar gibi travmatik yaşantıların sonucu olarak ortaya çıkan ölüm ve kayıpla ile ilgili süreçler psikolojik uyuma odaklanmaktadır. Bu bağlamda dersin amacı, travmatik olaylara verilen tepkiler ve travma sonrası oluşan semptomlar çerçevesinde travmatik olaylar sonrası uyum süreçlerini etkileyen bireysel ve çevresel ve dinsel etkenler hakkında öğrencilere bilgilendirmektir. Ders, travmatik olayların tanımı, travmanın tanımı, ölüme ve kayba bağlı yas süreci, kriz ve krize müdahale, travma sonrası uyum, akut stres bozukluğu, travma sonrası stres bozukluğu, travma sonrası depresyon, travma sonrası gelişim, psikolojik dayanıklılık, travmanın etkilerini azaltma ve önleme boyutlarını içermektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Travmanın belirtileri ve travmanın etiyolojisi hakkında bilgi sahibi olur.
2   Bireysel ve büyük ölçekli travmaların neler olduğunu öğrenir.
3   Travma literatüründeki farklı kuramlara yönelik kavrayış kazanır.
4   Dinin travmatik yaşantılar sonucu ortaya çıkan kayıp, stres ve yas gibi olumsuz koşullarla başa çıkmadaki rolüne dair bilgi edinir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Travma Nedir
2 Travmanın Etkileri
3 Travma ve Travma Sonrası Sonuçları Değerlendirme
4 Travma Tedavisinde Temel Konular
5 Psikoeğitim
6 Stres Azaltma ve Duygu Düzenleme Eğitimi
7 Bilişsel Müdahaleler
8 Ara Sınav
9 Psişik yaşamda dinin işlevi
10 Din, Maneviyat ve Travma
11 Dinsel Başa çıkma stratejileri
12 Bir başa çıkma yöntemi olarak dua, manevi destek ve olumlu tutum
13 Bir aile bireyinin kaybıyla başa çıkmada dinin rolü
14 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Briere, J. ve Scott, C. (2006). Principles of trauma therapy: A guide to symptoms, evaluation and treatment. CA: Sage Publications.
2. Pargament, K. I. (1997). The psychology of religion and coping: Theory, research, practice. New York: Guilford Press.
3. Trevino, K. M.; Pargament, K. I. (2007). "Religious coping with terrorism and natural disaster". Southern Medical Journal 100 (9): 946 947.
4. Phillips, III; Lynn, Q. K.; Crossley, C. D.; Pargament, K. I. (2004). "Self-Directing Religious Coping: A Deistic God, Abandoning God, or No God at All ". Journal For The Scientific Study Of Religion 43 (3): 409 418.
5. (Önerilen Kaynaklar) Van Der Kolk, B. A., McFarlane, A. C. ve Weisaeth, L. (2006). Traumatic stress: The effects of overwhelming experience on mind, body and society. NY: Guilford Press.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatma, araştırma, soru- cevap, ödev ve uygulama.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.10 + YYS* 0.60
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.10 + BUT* 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

. Öğrencilerin derste öğrendikleri kuramları din bilimlerinde ve dini metinlerde nasıl uyguladıklarını hem sınavlarda hem de yapacakları ödevlerde görmek değerlendirmenin temelini oluşturacaktır.

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav, ödev ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Her hafta ilgili yerler derse gelinmeden önce okunacak ve ders interaktif bir tarzda her bir öğrencinin aktif katılımı ile gerçekleşecektir. Verilen ödevler öğrenciler tarafından istenilen tarihlerde getirilmelidir. İstenilen tarihten sonra verilen ödevler değerlendirilmeye alınmayacaktır. Öğrencilerin ders saatlerine riayet etmeleri kendilerinden istenecek, derse 15 dakikadan fazla geç kalacakların veya derse katılamayanların bu durumlarının değerlendirilmede göz önüne alınacağı iletilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

cihad.kisa@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba 14:00 16:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 6 84
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Ödev Hazırlama 1 20 20
Sunum Hazırlama 1 20 20
Kitap Okuma 10 4 40
Web'de Tarama ve Kütüphane Çalışması 4 4 16
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 259

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.143354
ÖK.243354
ÖK.343354
ÖK.443354