DERS ADI

: GENÇ OSMANLI VE CUMHURİYET TÜRKİYESİ'NİN ENTELEKTÜEL TARİHİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
IRL 6085 GENÇ OSMANLI VE CUMHURİYET TÜRKİYESİ'NİN ENTELEKTÜEL TARİHİ SEÇMELİ 3 0 0 10

Dersi Veren Birim

İngilizce Uluslararası İlişkiler Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DOÇENT ALİ ŞEVKET OVALI

Dersi Alan Birimler

İngilizce Uluslararası İlişkiler Doktora

Dersin Amacı

Dersin amacı geç 19. yüzyıldan itibaren Osmanlı İmparatorluğu nda ve Erken Türkiye Cumhuriyeti nde başlıca entelektüel akımları ve kişileri incelemektir. İmparatorluğun son döneminde ortaya çıkan çeşitli düşünce akımları (Osmanlıcılık, Türkçülük, pozitivizm, İslamcılık, liberalizm vs.), Cumhuriyet Türkiyesi ile öncesi arasında süreklilik ve kopuşlar, tekrarlayan ve tartışmalı temalar, Batı dan entelektüel transferler ele alınacak konular arasındadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Geç 19. Yüzyıldan 20. Yüzyılın ortalarına kadar Osmanlı-Türk siyasi düşüncesinde önemli yer kaplayan entelektüellerin temel varsayımları ve fikirleri hakkında ileri düzeyde bilgi edinmek
2   Siyasetin tartışmalı doğasını kavrayabilmek ve eleştirel bir bakış açısı geliştirmek üzere, ele alınan dönemde siyasi konulara farklı yaklaşımları karşılaştırmak
3   Ele alınan dönemde düşünce akımları ve entelektüelleri şekillendiren sosyal ve siyasi bağlamları tanımak
4   Sunum becerilerinde yetkinlik göstermek üzere akademik materyallerden ayrıntılı ve iyi ifade edilmiş sunumlar yapmak
5   Akademik yazma becerilerini geliştirmek üzere, iyi tasarlanmış bir akademik çalışma hazırlamak

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Osmanlı modernleşmesinde düşünce akımları
2 Osmanlıcılık
3 Pozitivizm
4 Liberalizm
5 İslamcılık
6 Türkçülük
7 Sol milliyetçilik
8 Ülkü dergisi
9 Hümanizmacılar
10 Muhafazakar modernler
11 Öğrenci sunumları
12 Öğrenci sunumları
13 Öğrenci sunumları
14 Genel Değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Tam liste daha sonra duyurulacaktır.
MARDİN, Ş. (1962), The Genesis of the Young Ottoman Thought, New Jersey: Princeton University Press.
Niyazi Berkes, The Development of Secularism in Turkey, Montreal: McGill University, 1960.
Turkish Nationalism and Western Civilization: Selected Essays of Ziya Gökalp, ed. and trans. Niyazi Berkes.New York: Columbia University Press, 1959.
Bora, Tanıl, Türk Sağının Üç Hali, İstanbul: İletişim Yayınları, 2014.
Modern Türkiye de Siyasi Düşünce-1.Cilt: Cumhuriyete Devreden Düşünce Mirası-Tanzimat ve Meşrutiyetin Birikimi, İstanbul: İletişim Yayınları.
Ülken, Hilmi Ziya (2005) Türkiye de Çağdaş Düşünce Tarihi. İstanbul: Ülken Yayınları.
TÜRKEŞ, M. (2001), A Patriotic Leftist Development-Strategy Proposal in Turkey in the 1930s: The Case of the Kadro (Cadre) Movement , International Journal of Middle East Studies, 33, pp. 91-114.
Hanioğlu, M. Şükrü (1981). Bir siyasal düşünür olarak Doktor Abdullah Cevdet ve dönemi. Istanbul: Üçdal Neşriyat.
...

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı, sınıf içi tartışma, öğrenci sunumları, ödevler

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + YYS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + BUT* 0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrenciler:
1) Derste ele alınan siyasi düşünürlerin temel kavram, varsayım ve fikirlerini açık ve tutarlı biçimde açıklayacaklardır.
2) Çeşitli akımları ve düşünürleri karşılaştırmalı analiz edebileceklerdir.
3) Düşünürlerin yaşadığı siyasi ve sosyal bağlamı ve bu bağlamın teorilerindeki yansımasını tanımlayabileceklerdir.
4) Öğrenme materyalini ayrıntılı ve iyi düzenlenmiş şekilde sunacak ve tartışacaklardır.
5) İyi tasarlanmış bir araştırma ödevi teslim edeceklerdir.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Dersin %70 ine devam zorunludur.
2. Her türlü intihal girişimi ve fiili disiplin cezasıyla sonuçlanır.
3. Öğrenciler öğrenme materyalini okumak ve sınıf içi tartışmalara katılmakla yükümlüdür.
4. Tüm ödevler zamanında teslim edilmelidir, aksi takdirde kabul edilmeyecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Daha sonra duyurulacaktır

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Daha sonra duyurulacaktır

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 3 36
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 7 84
Ödev Hazırlama 1 120 120
Sunum Hazırlama 1 5 5
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 245

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.55