DERS ADI

: İMPARATORLUKTAN ULUS-DEVLETE: KARŞILAŞTIRMALI YAKLAŞIMLA TÜRK MODERNİTESİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
IRL 6064 İMPARATORLUKTAN ULUS-DEVLETE: KARŞILAŞTIRMALI YAKLAŞIMLA TÜRK MODERNİTESİ SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

İngilizce Uluslararası İlişkiler Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DOÇENT ALİ ŞEVKET OVALI

Dersi Alan Birimler

İngilizce Uluslararası İlişkiler Doktora

Dersin Amacı

Bu ders Osmanlı-Türk siyasasında imparatorluk devlet yapısından modern ulus-devlet oluşumuna geçişin siyasal, ekonomik ve sosyo-kültürel dinamiklerini anlamayı amaçlamaktadır. Karşılaştırmalı bir perspektifle Türk modernitesinin ideolojik ve siyasi zemini üzerinde durulacaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Dünya ölçeğinde ekonomik ve politik sistemde 16. Yüzyıldan itibaren yaşanan dönüşümü ve Osmanlı İmparatorluğu nun Avrupa devletler sistemindeki değişen yerini açıklamak
2   19. Yüzyılda milliyetçiliğin yükselişini ve Cumhuriyet Türkiye sinde ulus-devlet kuruluş sürecini daha iyi anlamak üzere, Osmanlı devletinin topraklarında yer alan farklı etnik ve dinsel gruplarla ilişkisini tarif etmek
3   Karmaşık Osmanlı toprak sistemi ve devlet yapısının evriminin diğer imparatorluklarla karşılaştırılarak anlaşılması
4   Geç Osmanlı ve erken Cumhuriyet tarihini derinlemesine ve eleştirel olarak kavramak üzere, Osmanlı entelektüellerinin değişen dünya karşısında ürettikleri yanıtları çözümlemek
5   İleri düzeyde sunum tekniklerini hayata geçirmek üzere, araştırma sonuçlarını düzenli ve sistematik bir biçimde sözlü olarak ortaya koyabilme
6   İleri düzeyde akademik yazma becerilerini edinmek üzere, iyi organize edilmiş bir akademik çalışma hazırlama ve yazma

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 İmparatorluk nedir Ortaçağ imparatorlukları Klasik dönem Osmanlı imparatorluk yapısı
2 Kapitalist dünya-ekonomisinin doğuşu
3 Osmanlı İmparatorluğu nun dünya-ekonomisine dâhil oluşu
4 Uzun 18. yüzyılda (1699-1839) Osmanlı da sosyal ve siyasal gelişmeler
5 19. yüzyılın politik ekonomisi
6 Modernleşme çabaları: Tanzimat ve Abdülhamit dönemleri
7 Vize
8 Milliyetçiliklerin yükselişi
9 Geç Osmanlı İmparatorluğu nda enteleküel ve siyasi akımlar
10 1908 Devrimi ve sonrası Savaş ve yeniden doğuş
11 Cumhuriyet Türkiyesi nde ulus-devlet inşası: İçerme ve Dışlama Sekülerleşme
12 Sunumlar
13 Sunumlar
14 Sunumlar

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Jane Burbank and Frederick Cooper, Empires in World History: Power and the Politics of Difference (Princeton, NJ: Princeton University Press, 2011).
Joseph W. Esherick, Hasan Kayalı and Eric Van Young, eds., Empire to Nation: Historical Perspectives on the Making of the Modern World (Lanham, MD: Rowman and Littlefield, 2006).
Michael Doyle, Empires (Ithaca: Cornell University Press, 1986).
Reşat Kasaba, The Ottoman empire and the world economy: the nineteenth century (Albany: State University of New York, 1988).
Immanuel Wallerstein, The Modern World System. 2nd and 3rd volumes. (New York, NY: Academic Press, 1980, 1989).
Donald Quataert, The Ottoman Empire, 1700-1922 (Cambridge: CUP, 2000).
Şükrü Hanioğlu, A Brief History of the Late Ottoman Empire (Princeton, NJ: Princeton University Press)
Feroz Ahmad. The Making of Modern Turkey (London, New York: Routledge, 1993).

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders
2. Sunumlar
3. Sınıf içi tartışmalar

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 SUN SUNUM
3 YSS YIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + SUN * 0.30 + YSS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + SUN * 0.30 + BUT* 0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrenci:
1. 16. Yüzyıldan itibaren dünya ölçeğinde gerçekleşen uzun-dönemli gelişmeleri ve Osmanlı İmparatorluğu nun dünya kapitalizmine nasıl dâhil olduğunu açıklayacaktır.
2. Osmanlı İmparatorluğu nun farklı dinsel ve etnik grupları nasıl yönettiğini, 19. Yüzyıldaki milliyetçi canlanışa nasıl yanıt verdiğini, cumhuriyetçi ulus devlet inşasının mekanizmaları ve sonuçlarını açıkça ortaya koyacaktır.
3. Farklı imparatorlukların iktisadi-siyasi yapılarını ve çözülüş süreçlerini karşılaştıracaktır.
4. Osmanlı-Türk siyasi ve entelektüel yaşamındaki çeşitli akımları açıklayacak ve karşılaştıracaktır.
5. Seçilen ders materyalini ayrıntılı ve iyi düzenlenmiş şekilde sunacak ve tartışacaktır.
6. İyi tasarlanmış bir araştırma ödevi teslim edecektir.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Dersin %70 ine devam zorunludur.
2. Her türlü intihal girişimi ve fiili disiplin cezasıyla sonuçlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

nazim.irem@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Daha sonra duyurulacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Ödev Hazırlama 1 10 10
Sunum Hazırlama 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 8 104
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 188

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.55
ÖK.65