DERS ADI

: DÜNYA SİSTEMLERİNİN ANALİZİ VE GÜNÜMÜZ DÜNYA SİSTEMİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TAR 5003 DÜNYA SİSTEMLERİNİN ANALİZİ VE GÜNÜMÜZ DÜNYA SİSTEMİ SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Tarih Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇENT TÜRKMEN TÖRELİ

Dersi Alan Birimler

Tarih Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Dünya Sistemlerinin Analizi ve Günümüz Dünya Sistemi dersinin amacı değişen uluslararası sistem çerçevesinde tarihin dönüm noktaları ve bunları belirleyen nedenler ve bu olayların sonuçları hakkında bilgi vermektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Uluslararası sistemin ve ilişkilerin temellerini ve gelişim sürecini öğrenebilmesi
2   Uluslararası sistemin araçlarını ve yöntemlerini kavrayabilmesi
3   Çağdaş dünya konjonktüründeki değişimin keşfedebilmesi
4   Soğuk Savaş sonrası uluslararası sistem içinde Türkiye nin konumunun kavrayabilmesi
5   Uluslararası sistem içinde stratejik karar ve uygulamaları kavrayabilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dünya Sistemleri üzerine temel kavramlar ve kaynaklar
2 Sanayi Devrimi ve 19.yy Sömürgecilik Hareketleri
3 Liberalizm, Milliyetçilik ve Sosyalizmin Ortaya Çıkışı
4 I. Dünya Savaşı ve Değişen Dünya Konjonktürü (1914-1918)
5 II. Dünya Savaşı ve Dünya Konjonktürü (1939-1945)
6 Soğuk Savaş Dönemi ve Uluslararası İlişkiler (1945-1960)
7 Ara Sınav
8 Ortadoğu
9 Kafkaslar ve Orta Asya
10 Balkanlar
11 Avrupa Birliği
12 Amerika Birleşik Devletleri ve Dünya Hakimiyeti Stratejisi
13 Değişen dünya konjonktürü kimlik ve güvenlik
14 Dünya konjonktüründe değişim ve sorunlar

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Faruk Sönmezoğlu (derleyen), Türk Dış Politikasının Analizi, İstanbul 1994.
Gökçen-Faruk Alpkaya, 20. Yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi, Tarih vakfı, İstanbul, 2004.Çağdaş Türk Diplomasisi: 200 Yıllık Süreç, Sempozyumda Sunulan Bildiriler Kitabı, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 1999.
İsmail Soysal, Türk Dış Politikası İncelemeleri İçin Kılavuz 1919-1993, Eren yay., İstanbul, 1993.
İsmail Soysal, Türkiye nin Siyasal Andlaşmaları I. Cilt (1920-1945), TTK yay., Ankara, 1989.
İsmail Soysal, Türkiye nin Uluslararası Siyasal Bağıtları Cilt II (1945-1990), TTK yay., Ankara, 1991.
Mehmet Gönlübol, Uluslararası Politika (İlkeler, Kavramlar, Kurumlar), Ankara 1993.
Olaylarla Türk Dış Politikası (1919-1995), Siyasal Kitabevi, Ankara, 1996.
Oral Sander, Türkiye nin Dış Politikası, İmge, Ankara, 1998.
Türk Dış Politikası, cilt 1, 1919-1980, (ed. Baskın Oran), İletişimyay., İstanbul, 2001.
Türk Dış Politikası, cilt 2, 1980-2001, (ed. Baskın Oran), İletişimyay., İstanbul, 2001.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Sunum
Metin Okuma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrencinin ders kapsamında işlenen konular hakkında bilgi sahibi olup olmadığı, konular üzerinde değerlendirebilme ve tartışabilme yetenekleri ara sınav ve final sınavlarıyla değerlendirilecektir. Öğrencilerin yeni gelişmeleri izleyebilme ve yine değerlendirebilme ve tartışabilme yetenekleri hazırladıkları ödev ile ölçülmektedir.

Değerlendirme Kriteri

ÖÇ 1-3: Ara sınavda sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.
ÖÇ 1-5: Finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.
ÖÇ 1-5: Hazırlanan ödev/sunum ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

turkmen.toreli@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Randevu ile

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 50

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8
ÖK.134
ÖK.234
ÖK.334
ÖK.434
ÖK.534