DERS ADI

: STRATEJİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TAR 6009 STRATEJİ SEÇMELİ 3 0 0 10

Dersi Veren Birim

Tarih Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DOÇENT TÜRKMEN TÖRELİ

Dersi Alan Birimler

Tarih Doktora

Dersin Amacı

Strateji kavramını tanım ve kapsamı üzerinde durularak strateji, jeostrateji, Jeopolitik kavramları arasındaki fark ve benzerlikler tarihi süreçte değişim ve gelişmeleriyle analiz edilmesi dersin amacıdır. Politik strateji ise tarihi dinamikleri içinde değerlendirilerek modern savaşın kökenleri, topyekün savaş, Endüstri Devrimi'nden Birinci Dünya Savaşı'na kadar geçen dönemdeki savaşların özellikleri, Birinci ve İkinci Dünya Savaşları arasındaki dönemde stratejiye konusunda ortaya çıkan yenilikler, İkinci Dünya Savaşı sonrası nükleer ve klasik savaşın özellikleri üzerinde durulacaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Strateji, jeostrateji, jeopolitik ve politik strateji vb. kavramları
2   Strateji araçlarını ve yöntemlerini kavrayabilmesi
3   Yakın dönem dünya konjonktüründeki strateji değişimini keşfedebilmesi
4   Soğuk Savaş sonrası uluslararası sistem içinde stratejik karar ve uygulamaları kavrayabilmesi
5   Birinci ve İkinci Dünya Savaşları arasındaki dönemde strateji konusunda ortaya çıkan yenilikleri algılayabilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Temel kavramlar
2 Strateji Araçları
3 Strateji Yöntemleri
4 Barışçıl stratejiler
5 Çatışma stratejileri
6 Soğuk Savaş dönemi
7 Arasınav
8 Ortadoğu ve Türkiye
9 Kafkaslar, Orta Asya ve Türkiye
10 Balkanlar ve Türkiye
11 Avrupa Birliği ve Türkiye I
12 Avrupa Birliği ve Türkiye II
13 Yakın dönemde dünya konjonktürü kimlik, güvenlik ve Türkiye nin politikaları
14 Yakın dönemde dünya konjonktürü değişim ve Türkiye nin politikaları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Cemil Koçak, Türk Alman İlişkileri (1913-1939), Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 1991.
Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi, İletişim Yayınları, İstanbul 1983.
Çağdaş Türk Diplomasisi: 200 Yıllık Süreç, Sempozyumda Sunulan Bildiriler Kitabı, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 1999.
Fahir Armaoğlu, 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi (1914-1980), Ankara 1983.
Faruk Sönmezoğlu (derleyen), Türk Dış Politikasının Analizi, İstanbul 1994.
Feridun Cemal Erkin, Dışişlerinde 34 Yıl, Anılar-Yorumlar, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 1980.
İsmail Soysal, Türk Dış Politikası İncelemeleri İçin Kılavuz 1919-1993, Eren yay., İstanbul, 1993.
İsmail Soysal, Türkiye nin Siyasal Andlaşmaları I. Cilt (1920-1945), TTK yay., Ankara, 1989.
İsmail Soysal, Türkiye nin Uluslararası Siyasal Bağıtları Cilt II (1945-1990), TTK yay., Ankara, 1991.
Kamuran Gürün, Türk-Sovyet İlişkileri (1920-1953), Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 1991.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Sunum
Metin Okuma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrencinin ders kapsamında işlenen konular hakkında bilgi sahibi olup olmadığı, konular üzerinde değerlendirebilme ve tartışabilme yetenekleri ara sınav ve final sınavlarıyla değerlendirilecektir. Öğrencilerin yeni gelişmeleri izleyebilme ve yine değerlendirebilme ve tartışabilme yetenekleri hazırladıkları ödev ile ölçülmektedir.

Değerlendirme Kriteri

ÖÇ 1-3: Ara sınavda sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.
ÖÇ 1-5: Finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.
ÖÇ 1-5: Hazırlanan ödev/sunum ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

turkmen.toreli@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Vize Sınavı 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 54

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.1322
ÖK.2322
ÖK.3322
ÖK.4322
ÖK.5322