DERS ADI

: AFETLERDE KRİZ İLETİŞİM VE RİSK YÖNETİMİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
AFY 6027 AFETLERDE KRİZ İLETİŞİM VE RİSK YÖNETİMİ SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Afet Yönetimi Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROFESÖR ZERRİN TOPRAK KARAMAN

Dersi Alan Birimler

Afet Yönetimi Doktora

Dersin Amacı

Her dönemde yaşayan topluluklar açısından `afet durumlarının iyi analiz edilmesi ve yönetilmesi, afetlerde oluşan risk iletişimi ve kriz yönetimi oldukça önem verilen konular arasında olmuştur. Önceki topluluklar açısından afet olarak değerlendirilmeyen konular bugünün toplulukları açısından afet olarak karşımıza çıkmayabilir. Hatta önceki topluluklar açısından afet durumlarında risk ve tehdit olarak kabul edilen bazı değerler, bugünün toplulukları açısından aynı ölçüde risk ve tehdit olarak kabul edilmeyebilir. Açıkça görülmektedir ki, afetlerin iyi anlaşılmasında ve yönetilmesinde toplulukların emniyetini ve güvenliğini ilgilendiren hususlar için geliştirilen `risk iletişimi ve kriz yönetimi yaklaşımları zaman içerisinde değişmekte ve yeni oluşan güvenlik ihtiyacına uygun olarak yeniden şekillenmektedir.
Yukarıda söz konusu edilen hususlar ışığında, afetlerde risk/tehdit analizi ve yönetimi, riskin ve tehdidin güvenlik ile dengelenmesi, güvenlik konseptinin değişen şartlara göre yeniden şekillendirilmesi, kriz yönetimi, krizlerde başvurulan iletişim, müzakere ve karar verme süreçleri gibi konular bir takım teoriler ışığında bu ders kapsamında ele alınacaktır. Burada amaç, derse katılan öğrencileri, `afetlerde oluşan risk ve kriz durumlarında başvurulacak etkili iletişim yöntem ve stratejileri ile etkili bir liderlik ve yönetim yaklaşımı sergilemeleri konusunda düşünmeye teşvik etmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Afetlerin ve risk toplumlarının karakteristik özelliklerini kavrayacaktır.
2   Afetlerde risk analizi ve yönetimi konularında karşılaştırma ve değerlendirme yapacaktır.
3   Afetlerde riskin ve tehdidin güvenlik ile dengelenmesi konusunda bilgi sahibi olacaktır.
4   Afetlerde kurumlar arası bilgi/istihbarat paylaşımının önemini kavrayacaktır.
5   Afetlerde güvenlik konseptinin günümüz şartlarına göre yeniden şekillenmesini kavrayacaktır.
6   Güvenlik konseptini yeniden şekillendirirken tercihleri sıralamayı/değerlendirmeyi kavrayacaktır.
7   ACTION Risk Modelinin temel prensiplerinin kurumlara uyarlanmasını kavrayacaktır.
8   Afetlerde risk ve güvenlik konularında etkili ve uygulanabilir adımların atılmasını kavrayacaktır.
9   Afetlerde acil durum planlarının hazır ve uygulanabilir olmasını kavrayacaktır.
10   Afetlerde başvurulan etkili iletişim, müzakere ve karar verme sürecini kavrayacaktır.
11   Afetlerde karşılaşılan iletişim ve müzakere zorluklarının neler olduğunu kavrayacaktır.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Afet çeşitleri ve karakteristik özellikler
2 Afetlerde risk toplumları ve güvenlik
3 Afetler risk analizi ve yönetimi
4 Afetlerde suç, risk ve güvenlik, Risk ve tehdidin güvenlik ile dengelenmesi Örnek olay
5 Afetlerde güvenliği şekillendiren tercihler: tehlike, tehdit ve risk Örnek olay
6 Afetlerde durumsal suç önleme teorileri Örnek olay
7 ACTION Risk Modeli temel prensipler ACTION Risk Modeline bütüncül yaklaşımlar (ACTION Risk Modeli Leslie Kennedy ve Süleyman Hançerli tarafından çalışılan bir Model dir)
8 Afetlerde risk ve güvenlik konusunda etkili ve uygulanabilir yaklaşımlar
9 Ara Dönem Sınavı
10 Afet yönetimleri: Acil durum planları, hazırlıklı olma ve uygulama (1)
11 Afet yönetimleri: Acil durum planları, hazırlıklı olma ve uygulama (2)
12 Afet yönetimleri: İletişim, müzakere ve karar verme süreci Örnek olay
13 Afet yönetimlerinde karşılaşılan iletişim, müzakere ve karar verme süreci zorlukları
14 Final Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Van Brunschot, E., G., & Kennedy, L., W. (2008). Risk Balance and Security. California: Sage.
2. Kennedy, L., W., & Van Brunschot, E., G. (2009). The Risk in Crime. NY: Rowman and Little Field.
3. Seeger, M. W., Sellnow, T. L., & Ulmer, R. R. (2003). Communication and organizational crisis. Westport, CT: Praeger Publishers.
4. Öğrencilere önceden dağıtılacak bazı kısa yazılar, raporlar, makaleler ve kitap bölümleri olabilir.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı,
Tartışma,
Sunum hazırlama,
Rol oynama tekniği,
Vaka çalışmaları,
Problem çözme,
Liderlik.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Başarılı bir öğrenci bu ders kapsamında aşağıdaki teknik, taktik ve stratejik becerileri ve donanımları kavrayabilecek ve karşılaştırma yapabilecektir:
1. Afet durumları ve karakteristik özellikleri,
2. Afetlerde risk toplumları,
3. Afetlerde risk analizi ve yönetimi,
4. Afetlerde risk ve tehdidin güvenlik ile dengelenmesi,
5. Afetlerde durumsal suç önleme,
6. Afetlerde güvenlik konseptinin günümüz şartlarına göre şekillendirilmesi,
7. Afetlerde güvenlik konseptini şekillendiren tercihler,
8. Afetlerde ACTION Risk Modelinin temel prensipleri,
9. Afetlerde risk ve güvenlik konusunda etkili ve uygulanabilir adımlar,
10. Afetlerde krizin yönetilmesi,
11. Afetlerde acil durum planlarının hazır tutulması ve uygulanması,
12. Afetlerde kullanılan iletişim, müzakere ve karar verme süreci,
13. Afetlerde karşılaşılan iletişim ve müzakere zorlukları

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Kaynakça gösterilmeksizin alıntı ve intihal disiplin konusu olarak kabul edilecektir.
2. Derslere %70 katılım zorunludur.
3. Tüm ödevler zamanında teslim edilmelidir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Cell: 0.505.3523100
E-Mail: hancerli@hotmail.com

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Vize Sınavına Hazırlık 1 20 20
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 3 36
Final Sınavına Hazırlık 1 25 25
Ödev Hazırlama 12 3 36
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 163

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9
ÖK.1555555555
ÖK.2455555555
ÖK.3545554555
ÖK.4555555555
ÖK.5555555555
ÖK.6455555555
ÖK.7555554555
ÖK.8455555555
ÖK.9555554555
ÖK.10555554555
ÖK.11555555554