DERS ADI

: İSLAM DÜNYASINDA MABEDLER VE ZİYARETGAHLAR I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TİN 5075 İSLAM DÜNYASINDA MABEDLER VE ZİYARETGAHLAR I SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

İnanç Turizmi Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇENT GÜRHAN AKTAŞ

Dersi Alan Birimler

İnanç Turizmi Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Türkiye dışındaki İslâm Dünyasının en değerli maddi kültür varlıkları arasında yer alan, yerel yönetimler veya küresel kuruluşlarca giderek koruma altına alınan cami, mesid ve namazgâh gibi mabedler ile türbe, künbed ve dergah gibi ziyaretgâh niteliğine sahip yapıların, mimarî estetik, fonksiyon ve tarihsel-toplumsal anlam bakımından irdelenmesi, dersin temel amaçlarındandır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İslâm ve Türk mimarîsine ilişkin temel terminolojiyi öğrenmek.
2   Türkiye dışındaki turistik değere sahip bölge ve mekânları tanımak.
3   Ziyaretgâh niteliği bulunan yapı türlerini, form ve fonksiyon bakımından sınıflandırabilmek.
4   Mabed vd. ziyaretgâhlara ilişkin tarihsel ve toplumsal anlam dünyası hakkında bilgi sahibi olmak.
5   Dinî mimarînin inanç turizmi açısından önemini kavramak.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Derse giriş: İslâm sanatı ve mimarîsine ilişkin terminoloji.
2 Kadim ziyaretgâh Kâbe'nin ortaya çıkışı ve tavaf kültü.
3 Müslümanlar ve Kâbe.
4 İslam mabed mimarîsinin başlangıcı: Mescid-i Nebî.
5 Kubbet üs-Sahra ve Şam Ümeyye Camii.
6 Kurtuba Ulu Camii: Batı İslam Sanatı.
7 İslam Dünyasında ilk mezar yapıları: Form ve fonksiyon.
8 10.-13. Yy. İslam Dünyasında Mezar Yapılarının Yaygınlaşması ve Türk Boylarında atalar kültü.
9 14.-15. Yy. İran ve Türkistan'da ziyaretgâhlar ve mabedler.
10 12.-15. Yy. Hind Alt-kıtasında ziyaretgâhlar ve mabedler.
11 16.-19. Yy. Hind Alt-kıtasında Babürlüler: Hümayun Türbesi ve Nizamüddin Dergâhı.
12 16.-19. Yy. Hind Alt-kıtasında Babürlüler: Fetihpur Sikri ve Tac Mahal.
13 Genel Değerlendirme: İnanç turizmi açısından ziyaretgâhların tarihî ve kültürel değeri.
14 Dönem Ödevi Sunumları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Suut Kemal Yetkin, İslam Sanatı Tarihi, Ankara, 1954.
2. Suut Kemal Yetkin, İslam Mimarisi, Ankara, 1965.
3. Oktay Aslanapa, Türk Sanatı, İstanbul 1989.
4. Markus Hattstein and Peter Delius (ed.) Islam: Art and Architecture, Könemann, 2000.
5. Christian W. Troll, Muslim Shrines in India: Their Character, History and Significance, Oxford University Press, 2004.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, Görsel malzeme desteği (resim ve görüntü) ile araştırma konuları ve ödev.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYC* 0.20 + YYS * 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYC * 0.20 + BUT* 0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrencilerin ders ve program çıktılarına ne ölçüde ulaştıkları belirlenir.

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav, yarıyıl içi çalışması ve yarıyıl sonu sınavı ile derse katılımlarına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

s.palali@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma 14:00 - 16:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 3 42
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Ödev Hazırlama 1 20 20
Sunum Hazırlama 1 5 5
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 132

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.14445535433
ÖK.24554455434
ÖK.34455545554
ÖK.44554545444
ÖK.54553545455