DERS ADI

: İSLAM DÜNYASINDA MABEDLER VE ZİYARETGAHLAR II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TİN 5052 İSLAM DÜNYASINDA MABEDLER VE ZİYARETGAHLAR II SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

İnanç Turizmi Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇENT GÜRHAN AKTAŞ

Dersi Alan Birimler

İnanç Turizmi Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Türkiye deki kültürel ve sanatsal değeri haiz cami, mesid ve namazgâh gibi mabedler ile türbe, künbed ve dergâh gibi ziyaretgâh niteliğine sahip yapıların, mimarî-estetik, fonksiyon ve tarihsel-toplumsal anlam bakımından irdelenmesi, dersin temel amacıdır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Anadolu Türk mimarîsine ilişkin temel terminolojiyi öğrenmek.
2   Türkiye deki Selçuklu, Beylikler ve Osmanlı dönemi tarihî şehirlerini ve mekânlarını tanımak.
3   Anadolu Türk mimarisindeki yapı türlerini, form ve fonksiyon bakımından sınıflandırabilmek.
4   Türkiye deki Müslüman ziyaretgâhlarının tarihsel ve toplumsal değeri hakkında bilgi sahibi olmak.
5   Türk-İslâm mimarîsinin inanç turizmi açısından önemini kavramak.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Derse giriş: Tarihsel ve kavramsal çerçeve..
2 Anadolu da Türk-İslâm mimarîsinin başlangıcı
3 A. Selçukluları döneminde Konya: Mimarî karakter, fonksiyon ve anlam
4 A. Selçukluları döneminde Kayseri: Mimarî karakter, fonksiyon ve anlam.
5 A. Selçukluları döneminde Divriği: Mimarî karakter, fonksiyon ve anlam.
6 Ahlat Selçuklu Mezarlığı: Tarihî kimlik.
7 Mevlânâ Dergâhı ve Hacı Bektaş-ı Velî Dergâhı: Form, fonksiyon ve tarihsel cazibe.
8 Beylikler döneminde Birgi, Selçuk ve Manisa.
9 Osmanlılar döneminde İznik: Mabedler ve ziyaretgâhlar.
10 Osmanlılar döneminde Bursa: Mabedler ve ziyaretgâhlar..
11 Osmanlılar döneminde Edirne: Mabedler ve ziyaretgâhlar.
12 Osmanlılar döneminde İstanbul: Mabedler ve ziyaretgâhlar.
13 Genel Değerlendirme: İnanç turizmi perspektifinden Türkiye deki ziyaret mekânları ve mabedlerin tarihî ve sanatsal değeri.
14 Dönem Ödevi Sunumları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Suut Kemal Yetkin, İslam Sanatı Tarihi, Ankara, 1954.
2. Suut Kemal Yetkin, İslam Mimarisi, Ankara, 1965.
3. Oktay Aslanapa, Anadolu da İlk Türk Mimarîsi, Ankara, 1991.
4. Oktay Aslanapa, Osmanlı Devri Mimarîsi, İstanbul, 1986.
5. Rahmi Hüseyin Ünal (Haz.), Birgi: Tarihi, Tarihî Coğrafyası ve Türk Dönemi Anıtları, KBY. Ankara, 2001.
6. Hakkı Acun, Manisa da Türk Devri Yapıları, TTK. Ankara, 1999.
7. Markus Hattstein and Peter Delius (ed.) Islam: Art and Architecture, Könemann, 2000.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, Görsel malzeme desteği (resim ve görüntü) ile araştırma konuları ve ödev.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYC* 0.20 + YYS * 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYC * 0.20 + BUT* 0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrencilerin ders ve program çıktılarına ne ölçüde ulaştıkları belirlenir.

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav, yarıyıl içi çalışması ve yarıyıl sonu sınavı ile derse katılımlarına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

s.palali@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma 14:00 16:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 2,5 35
Vize Sınavına Hazırlık 1 14 14
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Ödev Hazırlama 1 20 20
Sunum Hazırlama 1 4 4
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 125

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.145454
ÖK.2454545
ÖK.3545454
ÖK.4454545
ÖK.5545454