DERS ADI

: GÖSTERGEBİLİM

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DİL 4027 GÖSTERGEBİLİM ZORUNLU 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Dilbilimi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. KAMİL İŞERİ

Dersi Alan Birimler

Dilbilimi

Dersin Amacı

Bu dersin amacı dilsel ve dildışı göstergelerin anlamlandırılmasını ve her türde oluşturulan metinlerin (sözel ya da görsel) içeriklerinin biçimlerinin göstergebilim kuramının araçlarını kullanarak anlam evrenini ortaya çıkarılış yollarını öğretmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Gösterge kavramını ve göstergenin özelliklerini dilbilim kuramları çerçevesinde açıklayabilme
2   Göstergebilim kuramının çalışma doğrultularını açıklayabilme ve diğer alanlarla (dilbilim, anlambilim, sosyoloji, psikoloji, felsefe, mantık, antropoloji, epistemoloji) ilişkisini açıklayabilme
3   Göstergebilimin iletişim kuramlarıyla ilişkisini açıklayabilme
4   göstergebilim kuramı kullanılarak her türde metinleri çözümleyebilme
5   Göstergebilim kuramının oluşum aşamalarının tarihsel geçmişini ve temel dayanaklarını açıklayabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Gösterge kavramı ve göstergenin öz nitelikleri
2 Göstergebilim kuramının oluşum aşamaları ve kısa tarihçesi Sauusure ve Peirce
3 Göstergebilim kuramının oluşum aşamaları ve kısa tarihçesi Barthes ve Eco
4 Göstergebilim ve diğer alanlarla ilişkisi Dilbilim, Anlambilim, Edimbilim, Sosyoloji, Felsefe, Mantık, Epistemoloji, Medya ve İletişim, Sinema
5 Göstergebilim ve diğer alanlarla ilişkisi Dilbilim, Anlambilim, Edimbilim, Sosyoloji, Felsefe, Mantık, Epistemoloji, Medya ve İletişim, Sinema
6 Greimas ve yazınsal göstergebilim
7 Üretici süreç: Söylemsel düzen
8 Arasınav
9 Üretici süreç: Anlatısal düzey
10 Üretici süreç: Temel düzey
11 Uygulamalar: Dilsel metin
12 Uygulamalar: Dilsel metin
13 Uygulamalar: Görsel metim
14 Uygulamalar: Görsel metin

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Erkman-Akerson, Fatma (2005) Göstergebilime Giriş. İstanbul: Multilingual
2. Kıran, Zeynel (1996) Dilbilim Akımları. Ankara: Onur Yayınları
3. Rifat, Mehmet (1990) Dilbilim ve Göstergebilimin Çağdaş Kuramları. İstanbul: Düzlem Yayınları
4. Sığırcı, İlhami (2016) Göstergebilim Uygulamaları. Ankara: Seçkin Yayıncılık
5. Kıran ve Kıran (2007) Yazınsal Okuma Süreçleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık
6. Öztokat, Nedret (2005) Yazınsal metin Çözümlemesinde Kuramsal Yaklaşımlar. İstanbul: Multilingual
7. Sayın, Önal (2014) Göstergebilim ve Sosyoloji. Anı Yayıncılık
8. Onat, Esen ve Yıldırım, Sercan (2001). Göstergebilim Tartışmaları. Multilingual
9. Batı, Uğur (2010). Reklamın Dili. Alfa Yayınları
10.Greimas, A-J. (1966) Sémantique Structurale. Librairie Larousse.
11. Klinkenberg, J-M. (1996) Précis de Sémiotique Générale. De Boeck Université
12. Beyaert-Geslin, Ann (2015) Semiotique des Objets. Presses Universitaire de Liege
13. Beyaert-Geslin, Ann (2012) Semiotique du design. Presses Universitaire de France
14.Greimas, A-J. Fontanille, Jacques (1991) Semiotique des Passions. Seuil

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders
2. Sunum
3. Uygulama örnekleri

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

1. Vize
2. Final

Değerlendirme Kriteri

1. ÖÇ 1-7: Ara sınav ve finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %80ine katılım zorunludur.
2. Arasınav ve finalde kopya ve intihal girişimleri 0 (sıfır) olarak değerlendirilir ve/ya fiili disiplin cezasıyla sonuçlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

kamil.iseri@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba öğleden sonra 14:00-15:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 8 3 24
Uygulama 5 3 15
Haftalık Ders Öncesi/Sonrası Hazırlıklar 12 2 24
Vize Sınavına Hazırlık 1 7 7
Final Sınavına Hazırlık 2 14 28
Diğer 1 24 24
Final Sınavı 1 1,5 2
Vize Sınavı 1 1,5 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 126

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.1555
ÖK.2555
ÖK.35455
ÖK.4555555
ÖK.555555