DERS ADI

:

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
SEÇMELİ

Dersi Veren Birim

Müzik Bilimleri

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

Dersin Amacı

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Müziğin toplumsal yönlerini açıklayabilecek temel kavramları tanımlayabilmesi,
2   Müzik ve sosyokültürel dizge arasındaki ilişkiyi kurabilmesi,
3   Müziğin hangi koşullarda ve neden kültürel bağlamında incelenmesi gerektiğini açıklayabilmesi,
4   Müzik ve farklı toplumsal katmanlar arasındaki ilişkiyi açıklayabilmesi,
5   Gündelik yaşamda karşılaştığı müzik olaylarının toplumsal yönlerini saptayabilmesi,
6   Müzik yapmanın statü, etnisite, kimlik vb. toplumsal/kültürel sorunlarla olan ilişkilisini ayırt edebilmesi,
7   Toplumların birbirinden farklı kültürel değerlere sahip olduğunu müziksel örneklerle tartışabilmesi,

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dönem planının açıklanması ve tartışma/sunum konularının-problemlerinin dağıtılması.
2 Ritüeller ve Müzik Toplumsal yaşamda en önemli ifade alanı olan ritüel ile müzik arasındaki ilişki açıklanarak, ritüel kategorileri [Geçiş ritüelleri, Takvime bağlı ritüeller, Bunalım ritüelleri] tanımlanacaktır.
3 Geçiş Ritüellerinde Müziğin Rolü `Ayrılma', `Geçiş' ve `Bütünleşme' olarak tanımlanan üç aşamadan oluşan geçiş ritüellerine örnek olarak, evlilik ritüelinde müziğin işlevsel kullanımı ele alınacaktır. Sözkonusu kullanımda müziğin `ifade', `temsil', `duygusal motivasyon', `aşamaların kodlanması ve `rehberlik etme' üzerine kurulu işlevselliği örneklerle açıklanacaktır.
4 Takvime Bağlı Ritüeller ve Bunalım Ritüelleri Yayla şenlikleri, Kırkpınar, Hasat şenlikleri gibi takvime bağlı (ya da yıldönümsel) ritüeller örneklerle açıklanacak ve Bunalım ritüeli örneği olarak Fas a düzenlenen ve müziğin yanısıra, renk ve kokuların da kullanıldığı Lila Ritüeli inden kesitler izlenecektir.
5 Müzikte Anlam Üretimi. İnsanların güncel deneyimlerindeki şeyi belleklerinde depolanmış daha önceki deneyimler ile ilişkilendirmeleri sonucunda edimsel ya da söylemsel olarak ortaya çıkan anlamın müzik aracılığıyla nasıl üretildiği tartışılacakır.
6 Müziksel Anlamın Simgesel, Estetik ve Pragmatik Yönleri Sırasıyla müziğin ne söylediği, ne olduğu ve ne yaptığı ile ilgili olan üç anlam düzeyi tanımlanarak örneklerle açıklanacaktır.
7 Sunum ve Tartışma: Türk Müziği Özelinde Batılılaşma, Modernleşme ve Kentleşme olguları. Dönem başında verilen tartışma konusunun bireysel ya da grup olarak sunulması ve tartışılması.
8 Sunum ve Tartışma: Türk Müziği Özelinde Batılılaşma, Modernleşme ve Kentleşme olguları. Dönem başında verilen tartışma konusunun bireysel ya da grup olarak sunulması ve tartışılması.
9 Sunum ve Tartışma: Müzik Endüstrisinin Ekonomik, Toplumsal ve Kültürel Yönleri Dönem başında verilen tartışma konusunun bireysel ya da grup olarak sunulması ve tartışılması.
10 Sunum ve Tartışma: Müzik ve Medya İlişkisi Dönem başında verilen tartışma konusunun bireysel ya da grup olarak sunulması ve tartışılması.
11 ARASINAV
12 Sunum ve Tartışma: Küreselleşme (globalism) ve Müziğin Küreselleşmesi. Dönem başında verilen tartışma konusunun bireysel ya da grup olarak sunulması ve tartışılması.
13 Sunum veTartışma: Müziğin Canlı Müzik-Kaydedilmiş Müzik ekseninde icra ve kullanılma biçimleri Dönem başında verilen tartışma konusunun bireysel ya da grup olarak sunulması ve tartışılması.
14 Sunum ve Tartışma: Müzik ve Kültürel Korumacılık Dönem başında verilen tartışma konusunun bireysel ya da grup olarak sunulması ve tartışılması.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

İlan Edilecektir.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersler:
Ders anlatımı müziğin gündelik yaşamdaki ve birbirinden farklı toplumlardaki kültürel ve toplumsal yönlerini yansıtan görsel ve işitsel örnekleri içeren sunumlarla yapılır. Öğretim üyesi, öğrencileri ortaya çıkan sorulara yanıt vermeye yönlendirir ve tartışılan konularda görüşlerini sunmalarını ister. Dersler, kavramanın önemli ölçüde ek açıklamalar ve örneklerle pekiştirildiği bir ortamda sosyoloji ve kültürel antropoloji disiplinlerinin temel kavramlarının aktarılmasını esas alır.
Ödevler:
Ödevler, öğrencilere derste kazandırılan kavramsal perspektiften hareketle belirli konularda araştırma yapmaya yönlendirmeyi ve elde edilen sonuçların sınıf ortamında sunularak, tartışılmasını hedefler. Ödevler, kapsamına göre bireysel ya da grup çalışması olabilir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 PR Proje
2 DKL DerseKatılım
3 ODV Ödev/Sunum
4 BSN Başarı Notu PR * 0.50 + DKL * 0.10 + ODV * 0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Dönem Ödevi ve Proje
Öğrencilere kendilerine bildirilecek tarihe kadar hazırlayıp teslim edecekleri bireysel ya da grup çalışmasını gerektiren araştırma problemleri verilecektir. Öğrencinin gerçekleştireceği ödev belirli bir dönemde yaşanmış ya da gündelik yaşamda karşılaşılabilecek müzik olaylarının açıklanmasını amaçlayan vaka analizleri biçimdedir. Ödevler, Microsoft Word kullanılarak, yazım kurallarına uygun biçimde yazılacak ve hem basılı olarak hem de hazırlayan(lar) ve ana başlık olarak adlandırılmış dijital bir kopyası öğretim üyesine teslim edilecektir.

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 4 4
Ödev Hazırlama 1 12 12
Sunum Hazırlama 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 93

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.1
ÖK.2
ÖK.3
ÖK.4
ÖK.5
ÖK.6
ÖK.7