DERS ADI

:

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
SEÇMELİ

Dersi Veren Birim

Müzik Bilimleri

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

Dersin Amacı

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bu dersi alan öğrencinin; müzikbilimsel bilgi üretimi ile sosyal bilimler arasında ilişki kurabilmesi,
2   Sosyal bir bilim olarak Sosyoloji ile müzik incelemesi arasındaki bağlantıyı kavrayabilmesi,
3   Sosyoloji disiplininin temel kavramlarını ve teorilerini tanımlayabilmesi,
4   Sosyolojik perspektiften müzik incelemesinin diğer disiplinlerden farkını saptayabilmesi,
5   Tarihsel ya da güncel müzik olgularını bir pratikler ve söylemler alanı olarak tartışabilmesi, beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş: Sosyal Bilimler, Sosyoloji, Müzik Sosyolojisi Sosyal bir bilim olarak Sosyoloji ile müzik incelemesi arasındaki bağlantı ele alınacaktır.
2 Toplum, topluluk, kültür, allkültür Sosyoloji disiplininin ayırdedici çerçevesi içinde temel sosyal kategoriler olarak toplum ve topluluk üzerinde durulacaktır.
3 Devlet, Siyaset, Geleneksel, Batı, ve Batılılaşma Sosyolojinin temel inceleme alanları arasında olan devlet ve siyaset arasındaki ilişki, geleneksel, batı ve batılılaşma kavramları açısından ele alınacaktır.
4 Tartışma (Osmanlı Devletinde Batı Müziği) Önceki iki hafta üzerinde durulan kavramsal tanımlamalardan hareketle Osmanlı Devletinde Batı Müziğin kurumsallaştırılması tartışılacaktır.
5 Toplumsal dönüşüm, Devrim, Ulus, Ulus-Devlet, Toplumsal dönüşüm, Devrim, Ulus, Ulus-Devlet, Doktirn, İdeoloji. Toplumsal dönüşümün çeşitli boyutları ele alınacak ve ulus-devlet ideolojisi somut toplumsallıklardan soyut toplumsallığa dönüşüm bağlamında açıklanacaktır.
6 Yasallık, Meşruluk, Demokrasi, Hoşgörü, Modern, Modernite, Modernleşme Modernite'nin bilimi olarak da ifade edilen sosyolojinin en temel analiz odağı olarak modern ve bu terimden türeyen kavramlar, demokrasi, hoşgörü, yasallık ve meşruluk bağlamında ele alınacaktır.
7 Tartışma (Cumhuriyet Dönemi Müzik Politikaları) Gerek bu dersi önceleyen haftalarda işleyen konuların gerekse Bourdieu'nün `simgesel şiddet' kavramının teorik gücü kullanılarak Cumhuriyet Dönemi Müzik Politikaları tartışılacaktır.
8 Kültürel çoğulculuk, Kültürel/Müziksel değer, ortak sağduyu, seçkincilik, etnosentrizm Bir yandan antropolojinin diğer yandan sosyolojinin temel ilgi alanında olan kültürel değer, ortak sağduyu, seçkincilik ve etnosentirm kavramları kültürel çoğulculuk anlayışı bağlamında ele alınacaktır.
9 Müzikbilimsel Estetik: özerk, dışa bağımılı, Genel olarak sanat ve sanat-olmayan tartışmasından hareketle, müzikbilimsel estetik alanı ile çağdaş sosyolojik ve antropolojik estetik yaklaşımları arasındaki farklar açıklanacaktır.
10 Sosyal bağlam ve sanatsal/müziksel metin Sosyolojik analiz yönelimi olarak `bağlam' ile, sanatsal değerlendirme ölçütü `metin' arasındaki farklılık; içkin ve aşkın terimleri çerçevesinde tartışılacaktır.
11 Psikoloji, Sosyal Psikoloji, kişilik, benlik Ana akım psikoloji, alt dalları ve çalışma alanlarının kazanımlarından hareketle, müzik-yapma ve müzik dinleme eylemleri buna bağlı psikolojiler bağlamında ele alınacaktır.
12 Müzik Psikolojisi; algılama, duyulanma, duygu, etki Müzikbilimsel bir ilgi ve çalışma olanı olan Müzik psikolojisinin tarihsel arkaplanı ile güncel yorumları arasındaki farklar açıklanacatır.
13 Tartışma (Müzik Algılamasında Çağrışım Yapısı Teorisi: Yanık) Müziksel algılamanın hiyerarşik modellleri ile müzik algısının çağrışım yapılarına bağlı olarak deneyimlenmesi arasındaki farklar, bir örnek çalışma (yanık) eşliğinde tartışılacaktır.
14 Arasınav

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

İlan Edilecektir.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersler, temel sosyolojik kavramların gözden geçirilmesi ve bu kavramlarla müziksel olguların çözümlenmesini içeren örnek metinler (kitap, kitap bölümü, makale vb) temelinde işlenir. Böylece öğrenciler, derse konu edilen sosyolojik bir kavram ile müziksel bir olgu arasında ilişkiyi kavrayabilmeyi ve tartışabilmeyi öğrenir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 ODV Ödev
3 DKL DerseKatılım
4 FN Final
5 BSN Başarı Notu VZ * 0.30 + ODV * 0.30 + DKL * 0.10 + FN * 0.30
6 BUT Bütünleme
7 BBN BütSonuBaşarıNotu VZ * 0.30 + ODV * 0.30 + DKL * 0.10 + BUT * 0.30


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Sınavlar:
Dönem boyunca iki yazılı sınav gerçekleştirilecektir. Her öğrenci toplam başarı puanının % 60 ını yazılı sınavlardan elde edecektir. Sınav soruları, sınıfta işlenen konuları, ödev olarak verilen konuları ve Müzik Sosyolojisi ile ilişkilendirilebilecek müziğin çeşitli sosyal boyutlarını tanımlama problemlerini içerecektir. Sınavlar açık uçlu sorulardan oluşacaktır.

Dönem Ödevi ve Sunumu:
Öğrenciler, kendilerine bildirilecek tarihe kadar hazırlayıp teslim edecekleri, bireysel ya da grup çalışması gerektiren bir araştırma yapacaklardır. Öğrencinin gerçekleştireceği ödev belirli bir sosyolojik kavramın ya da yaklaşımın müziksel bir olgu ile ilişkilendirilmesi, bağlamlaştırılması ve analizi üzerine olacaktır. Ödevler, Microsoft Word kullanılarak, yazım kurallarına uygun biçimde yazılacak ve hem basılı hem de dijital bir kopya olarak öğretim üyesine teslim edilecektir. Ödevlerin yine önceden belirlenen bir ders saatinde sınıfta sunulması, buradaki değerlendirmenin en önemli bileşeni olacaktır.

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 1 12
Vize Sınavına Hazırlık 1 4 4
Final Sınavına Hazırlık 1 6 6
Ödev Hazırlama 1 11 11
Sunum Hazırlama 1 4 4
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 78

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19
ÖK.1
ÖK.2
ÖK.3
ÖK.4
ÖK.5