DERS ADI

: Mekan ve Mekansal Pratikleri Yeniden Düşünmek

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ARC 5187 Mekan ve Mekansal Pratikleri Yeniden Düşünmek SEÇMELİ 2 0 0 5

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. DENİZ GÜNER

Dersi Alan Birimler

Bina Bilgisi Yüksek Lisans
Bina Bilgisi Doktora

Dersin Amacı

Mekân ile ilişkili kavramları ve temel kuramları sunmaya yönelik giriş niteliğinde bir derstir.

Amacı, mekân kavramına yönelik felsefe, coğrafya, sosyoloji, sanat tarihi, psikoloji, mimarlık tarihi ve teorisi alanındaki farklı teorik yaklaşımlar arasındaki örtüşmeleri ve farklılıkları ortaya koymak, mekânı oluşturan farklı katmanlar ve boyutlar aralarındaki ilişkilerin kapsamlı bir şekilde anlaşılmasını sağlayacak tartışmalar gerçekleştirmektir.

Özellikle ders, mimari mekânın olgusunun kapalılık (enclosure) olarak kavramsallaştırılmasının ötesine geçmeyi amaçlamaktadır ve mekân anlayışımızı, ölü bir madde olarak değil, yaşayan, yaşanmış ve aktüel olaylar ve düşünceler dünyası olarak sürekli yeniden üretilen bir kavram olarak açmanın yollarını aramaktadır.

Dersin içeriği şunlardan oluşur: temel kuramlar ve mekânın tarihsel kategorileri; zaman ve uzam arasındaki ilişki; mekânın fenomenolojisi; mekânın yaşamı ile mekânsal pratikler arasındaki ilişki; mekân ve hareket, mimari mekân, fiziksel mekân, soyut uzam, güç ve mekân, beden, cinsiyet, ırk ve mekânsal üretimler; mekânın sanatı ve sanat mekânları.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Mekân konsepsiyonunun çok-katmanlı yapısını tanımlayabilmek
2   Mekân olgusunun mimarlık, sanat, felsefe ve bilim alanındaki çoklu anlamlarına tanışık olmak
3   Çeşitli mekân alımlanışları arasındaki dönemsel farkları ayırt edebilmek
4   Mekân olgusunu dönüştüren toplumsal, ekonomik, politik, kültürel etkenleri ve parametreleri betimleyebilmek
5   Mimari mekân olgusuna dair güncel kuramsal yaklaşımlara odaklanan araştırmalarını görsel, yazılı ve sözlü olarak formüle edebilmek

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin İçeriğinin ve İşleyişinin Aktarılması Sunucu, Moderatör ve Ders Özetleyicisi'nin Belirlenmesi
2 Eleştirel Historiyografi SUNUM: "Eleştirel Historiyografi'nin Toplumbilimsel Kökenleri" Barney Warf, Santa Arias (Eds). The Spatial Turn: Interdisciplinary Perspectives, Routledge, 2008
3 Mekânsal Dönüş Barney Warf, Santa Arias (Eds). The Spatial Turn: Interdisciplinary Perspectives, Routledge, 2008
4 Kültürel Coğrafya'yı Yeniden-Hayata Geçirmek 1 Edward S. Casey. `Giving a Face to Place in the Present: Bachelard, Foucault, Deleuze and Guattari, Derrida, Irigaray' in The Fate of Place: A Philosophical History, University of California Press, 1997, ss.285-330.
5 Kültürel Coğrafya'yı Yeniden-Hayata Geçirmek 2 David Harvey, The Condition of Postmodernity: An Enquiry into the Origins of Cultural Change, Blackwell Pub, 1989 // David Harvey, Mekan ve Zaman Deneyimi içinde Postmodernliğin Durumu; Kültürel Değişimin Kökenleri, Çev. Sungur Savran, Metis Yay., 1997, ss 227-360.
6 Sembolik Mekân & Habitus Pierre Bourdieu. "The Kabyle House or the World Reversed" Algeria 1960, Cambridge University Press (1963), 1979, ss. 133-153.
7 Sosyal Mekân & Yaşanan Mekân & Deneyim 1 Henri Lefebvre. The Production of Space, Çev; Donald Nicholson-Smith, Blackwell, 1991 // Henri Lefebvre. Mekânın Üretimi, Sel Yayıncılık, 2014
8 Sosyal Mekân & Yaşanan Mekân & Deneyim 2 Setha M. Low, Denise Lawrence-Zunigais. "Locating Culture" in Setha M. Low, Denise Lawrence-Zunigais (Eds), The Anthropology of Space and Place; Locating Culture, Blackwell, 2003, ss. 1-47.
9 Sosyal Mekân & Yaşanan Mekân & Deneyim 3 Michel de Certeau. The Practice of Everyday Life, University of California Press, 1984
10 Gücün İcrası ve Görünümü Olarak Mekân Michel Foucault, "Space, Knowledge, and Power" in Paul Rabinow, The Foucault Reader, New York: Pantheon Books, 1984, ss. 239-256
11 Heterojen Mekân Michael U. Hensel, Christopher Hight, Achim Menges. "Heterogeneous Space of Morpho-Ecologies" in M. U. Hensel, C. Hight, A. Menges (Eds), Space Reader; Heterogeneous Space in Architecture, AD Reader, Wiley & Sons, 2009, ss. 195-215
12 Performatif Mekân Ayman Kassem. A Performative Understanding of Spatial Design, Learning from Exhibitions , EAEA142019, SHS Web of Conferences 64, 03006, 2019, ss. 1-14
13 Yerlerin ve Mekânların Tüketimi John Urry. Consuming Places, Routledge, 1995 / John Urry, Mekânları Tüketmek, Çev.:R. G. Öğdül, İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 1999

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Benett, T., Grossberg, L., Morris, M. (Eds.), New Keywords A Revised Vocabulary of Culture and Society, Blackwell, 2005.
Bottomore, T. (Ed.), A Dictionary of Marxist Thought. Blackwell, 2001 (1983)
Copleston, F., A History of Philosophy (9 volumes). Image Books 1993-1994 (1946 - 1974)
Gieseking, J J.; Mangold, W.; Katz, C.; Low, S.; Saegert, S. (Eds), People, Place and Space; A Reader, Routledge, 2012.
Hubbard, P., Kitchin, R. (Eds.), Key Thinkers on Space and Place. SAGE Pub. 2010
Hubbard, P., Kitchin, R. (Eds.), Mekan ve Yer Üzerine Büyük Düşünürler, Litera Yayıncılık. 2018
Lacey, A. R., Dictionary of Philosophy. Routledge, 1996 (1976)

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders, öğretim üyesi tarafından verilen teorik ders anlatımların yanı sıra, öğrencilerin bireysel araştırma ve sunumlarının irdelendiği tartışmalar üzerinden gerçekleştirilecektir. Öğrenciler seçtikleri araştırma konusu hakkında bir final raporu hazırlayacak ve sunacaklardır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV ÖDEV
2 DKT DERSE KATILIM
3 YSS YIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ODV * 0.40 +DKT * 0.10 + YSS * 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ODV * 0.40 +DKT * 0.10 + BUT * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Araştırma Ödevi, öğrencinin konuyu ve problemi ele alışındaki özgünlüğüne, derinliğine ve konuya hâkimiyetine göre değerlendirilecektir.
Sınıf İçi Uygulamalar, öğrencinin metinleri okumuş olmasına, dersteki tartışmalara aktif katılımına ve Kısa Değerlendirme Metinleri ndeki performansına bağlı olacaktır.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof Dr Deniz Güner
deniz.guner@deu.edu.tr
0232 301 84 96

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Daha sonrqa duyurulacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 5 70
Ödev Hazırlama 1 15 15
Sunum Hazırlama 1 10 10
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 125

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.1555
ÖK.2555
ÖK.35554
ÖK.4554
ÖK.5555545