DERS ADI

: Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliği I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
PSH 5003 Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliği I ZORUNLU 2 8 0 13

Dersi Veren Birim

Psikiyatri Hemşireliği Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. ZEKİYE ÇETİNKAYA DUMAN

Dersi Alan Birimler

Psikiyatri Hemşireliği Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Dersin amacı; birey aile ve toplumu biyo- psikososyal boyutları ile ele alabilecek, ruh sağlığını koruma ve geliştirmeye yönelik kavram ve modeller bilgisini uygulama ile birleştirebilecek, ruhsal bozukluğu olan bireyler ve ailelerinin bakım sorumluluğunu üstlenebilecek, etik ilkelere duyarlı, sorumluluklarının bilincinde, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerisi gelişmiş psikiyatri hemşiresi yetiştirmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1.Psikiyatri hemşireliğinin gelişimi, rol ve işlevleri, sorumluluk alanları, standartları, dünyadaki ve ülkemizdeki durumunu tartışma.
2   2.Ruh sağlığını koruma geliştirme, tedavi ve rehabilitasyon ile ilgili kavram ve modelleri açıklama
3   3.Ruh sağlığını koruma ve geliştirme tedavi ve rehabilitasyon ile ilgili ülkemizdeki mevcut durumu sorgulama.
4   4.Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliği ile ilgili teori ve modelleri anlama.
5   5.Birey aile ve toplumu psikososyal boyutları ile değerlendirebilme, bakım gereksinimlerini belirleme, kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda bakımı yönetme
6   6.Psikiyatri hemşireliği alanında edindiği bilgiyi hastanede yatan hastaların psikososyal boyutlarını değerlendirmede ve psikiyatri kliniklerinde bakımın sağlanmasında kullanma
7   7.Psikiyatri hemşireliği alanında edindiği bilgiyi problem çözme ve uygulama becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda gösterme
8   8.Uygulama alanlarını terapötik ortam ilkelerine göre organize etme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Psikiyatri Hemşireliğine giriş ve dersin tanıtımı Prof. Dr. Zekiye Ç. Duman
2 Hemşireliğinin Tarihçesi Psikiyatri Hemşireliğinin Rolleri Dr. Öğr. Üyesi Figen Şengün İnan
3 Gelişim teorileri (Freud, Erickson, Piaget, Kohlberg) -Gelişim dönemleri özellikleri ve bu dönemlere özgü ruhsal sorunlar Prof. Dr. Zekiye Ç. Duman
4 Öğrenme teorileri (klasik koşullanma, Edimsel koşullanma, Sosyal öğrenme, Bilişsel öğrenme/Bilgi işleme kuramı) Teorilerin hastalık etyolojisi, yaklaşım ve tedavisinde rolü Dr. Öğr. Üyesi Sibel Coşkun
5 Genel sistem teorisi, Stres Teorileri ve baş etme, Teorilerin hastalık etyolojisi, yaklaşım ve tedavisinde rolü Doç. Dr. Neslihan Günüşen
6 Hemşirelik süreci ve Psikososyal Tanılama Prof. Dr. Zekiye Ç. Duman
7 FSÖ ye göre tanılama Prof. Dr. Zekiye Ç. Duman
8 SINAV Prof. Dr. Zekiye Ç. Duman
9 Kanıta Dayalı Psikiyatri hemşireliği Doç. Dr. Neslihan Günüşen
10 Sanrısı ve halüsinasyonu olan bireyin bakımı ve hemşirelik süreci Doç. Dr. Neslihan Günüşen
11 Dürtü kontrol sorunu olan ve saldırganlık gösteren hastanın bakımı ve hemşirelik süreci Prof. Dr. Zekiye Ç. Duman
12 Sosyal izolasyonu olan ve yalnızlık yaşayan hastanın bakımı ve hemşirelik süreci Prof. Dr. Zekiye Ç. Duman
13 Kendine zarar verme davranışı ve intihar riski olan hastanın bakımı ve hemşirelik süreci Doç. Dr. Neslihan Günüşen
14 Anksiyeteli hastanın bakımı ve hemşirelik süreci Doç. Dr. Neslihan Günüşen

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Stuart, G.W. (2009) Principles and Practice of Psychiatric Nursing. Mosby Elsevier, Missouri, USA.
Öztürk, O., Uluşahin A. (2008). Hasta Hekim İlişkisnin İlkeleri ve Psikiyatri Görüşme. Ruh Sağlığı ve Bozuklukları Ankara, Nobel Tıp Kitabevleri, yenilenmiş on birinci baskı**
Güleç, C. (2007) Psikiyatrik görüşme ve hasta hekim ilişkileri. Psikiyatri Temel Kitabı I. Ankara, Hekimler Yayın Birliği.
Townsend, MC. (2009) Psychiatric Mental Healt Nursing. Sixth Edition. David Company. Philadelphia. USA
Yardımcı kaynaklar:
Psikiyatri Hemşireliği Dergisi
www.guideline.gov
www.psikiyatridizini.org
www.phdernegi.org
http://www.turkhemsirelerdernegi.org.tr
Atatürk Üniversitesi Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi
http://e-dergi.atauni.edu.tr/index.php/HYD
İstanbul Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi
http://www.istanbul.edu.tr/yuksekokullar/floren/yayinlar.htm

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Sunum, tartışma, soru-cevap, vaka sunumu, kavram haritası, film izleme

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 PO Performans/Ödev
3 FN Final
4 BNS Başarı VZ * 0.30 + PO * 0.30 +FN* 0.40
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ* 0.30 + PO * 0.30 + BUT* 0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Sınavlarda; yorumlama, hatırlama, karar verme, açıklama, sınıflama , bilgileri birleştirme becerileri değerlendirilmektedir.

Ögrencinin ödev/sunumlarında; durumları tanımlaması, analiz etmesi, degerlendirmesi, bilgiye ulaşması degerlendirilmektedir.

Değerlendirme Kriteri

Sınavlarda; yorumlama, hatırlama, karar verme, açıklama, sınıflama , bilgileri birleştirme becerileri değerlendirilmektedir.
Ögrencinin ödev/sunumlarında; durumları tanımlaması, analiz etmesi, degerlendirmesi, bilgiye ulaşması degerlendirilmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof.Dr. Zekiye Çetinkaya Duman
Tel: 0232 412 47 84

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Uygulama 14 8 112
Vize Sınavına Hazırlık 1 19 19
Final Sınavına Hazırlık 1 22 22
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 10 140
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 325

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.1555
ÖK.25555
ÖK.3
ÖK.455
ÖK.5555
ÖK.65555
ÖK.755555555
ÖK.855