DERS ADI

:

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
SEÇMELİ

Dersi Veren Birim

Müzik Bilimleri Bölümü

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

Dersin Amacı

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bu derste verilen eğitim sonunda öğrencinin; 1. Tarihsel açıdan popüler kültür matrixlerini Türkiye bağlamında çeşitli yönleriyle tartışabilmesi,
2   Türkiye'deki popüler müzik pratiklerinin popüler kültürün diğer alanlarıyla kurmuş olduğu ilişkiyi çeşitli boyutları ile kavrayabilmesi,
3   Uluslararası popüler müzik biçim ve biçemlerinin Türk popüler müzik usluplarıyla ilişkisini sosyo/kültürel ve müziksel dinamikleriyle açıklayabilmesi,
4   Türkiye'deki Arabesk müzik olgusunu, müzik dışı (kültürel, politik, sosyal vb) ve müziksel bileşenleriyle ayrıntılı olarak tartışabilmesi,
5   Türk popüler müziğinin çeşitli dönemlerindeki eğilim ve yönlenimleri resmi ve ticari medyanın özellikleri ile lişkili olarak açıklayabilmesi,
6   İdeoloji-müzik ilişkisini Türkiye'deki ilgili popüler müzik pratikleri (ülkücü pop, devrimci pop, İslami pop) bağlamında kavrayabilmesi,
7   Türkiye deki Rap müzik ve Metal pratiklerini `küyerel' eksende tartışabilmesi,

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş; Caz Müziğinin Türkiye'deki etkileri Özellikle 1950'lerde ülkemiz topraklarında pratiği gerçekleştirilen Caz müziği; türler, usluplar ve Türk müzisyenler çerçevesinde ele alınacaktır.
2 Rock and Roll Çağı ve Türkiye'ye yansımaları. Uluslararası ana akım bir popüler müzik olarak Rock and Roll, Türkiye'deki popüler müzik sanatçılarının müzisyenlik oryantasyonları bağlamında tartışılacaktır.
3 Türk Popüler Müzik Tarihinde Aranjman dönemi Uluslararası ölçekte `cover' olarak nitelendirilebilen, ancak Türkiye'ye özgü bir biçimlenme olan aranjman, 'batılı' Türk pop müziğinin başlangıcı değerlendirilmesini içerecek biçimde ele alınacaktır.
4 Anadolu Pop/Rock Akımı Uluslararası Pop ve Rock müzik bileşenlerinin Yerel (halk) müzikler ile etkileşimini yansıtan bir dağar ve uslup olarak Anadolu pop/Rock, melezleşme çerçevesinde tartışılacaktır.
5 TRT-Piyasa gerilimi ve Türkiye'nin Erovizyon Macerası Devlet-denetimli bir medya olarak TRT'nin müzik politikası ile piyasa arasındaki gerilim, Türkiye'nin eurovizyon şarkı yarışmasına gösterdiği resmi ve kamusal ilginin artalanında ele alınacaktır.
6 Sosyo-kültürel ve müziksel açıdan Türkiye'de Arabesk Orhan Gencebay arabeski başta olmak üzere Arabesk'in müziksel özellikleri tarihsel, sosyo-kültürel, politik bağlamları gözetilerek ele alınacaktır.
7 Pop-Arabesk, Arabesk-Pop Türk Popüler Müziğinin iki ana akımı pop ve arabeskin birbiriyle etkileşimini yansıtan pratikler, iki işevuruk kategori (pop-arabesk, arabesk-pop) altında tartışılacaktır.
8 Mekan-Müzik ekseninde Türkiye'de Taverna Müziği Klavyeli çalgıların hakimiyetinde bir tür olarak ortaya çıkan Taverna müziği mekan-müzik ilişkisi bağlamında ele alınacaktır.
9 Türkiye de özel (ticari) medyanın popüler müzik türleri üzerindeki etkisi Devlet-Denetimli Medyanın sonu ve özel (ticari) medyanın (televizyon ve radio) popüler müzikler üzerindeki etkisi, star sistemi içinde değerlendirilen sanatçılar içerimiyle tartışılacaktır.
10 İdeolojik içerikli popüler müzikler. `Ülkücü Pop', `Devrimci Pop' Türkiye'deki politik yelpazenin solunda ve sağında yer alan temel iki ideolojiyi sarmalayan `iki ana müziksel eğilim' (ülkücü ve devrimci pop) müzik-ideoloji ekseninde ele alınacaktır.
11 Din-Müzik ilişkisi bağlamında Türkiye'de `İslami Pop' Türkiye'deki islami popüler müzik pratikleri, küyerel bir islami pop müzik atmosferinin önemli bir parçası olarak tartışılacaktır.
12 Türkiye'de Hip-hop kültürü ve Rap müzik Ortaya çıkışında hemen pek çok popüler müzik türü gibi underground, ancak kısa süre sonra bir ana akım haline gelen Rap müziğin Türkiye'deki görünümü ele alınacaktır.
13 Küreselleşme ve Yerelleşme ekseninde Türkiye'de Metal Pratikleri Türkiye'deki Metal müziği, 2000'lerde yeniden öne çıkan Rock pratiklerinin içerimiyle, küresel/yerel eksende tartışılacaktır.
14 Arasınav

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

İlan Edilecektir.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersler
Dersler Türk Popüler Müziğinin önemli uğraklarına karşılık gelen ana müziksel usluplar temelinde işlenir. Bu çerçevede Türk popüler müziğinin geniş bir tarihsel perspektiften envanterini çıkarır. Bu içeriğin ayrıntılı açıklama ve çözümleme eşliğinde görsel ve işitsel örnekler yoluyla sunulması ise, öğrencilerin değişik dönemlerde beliren popüler müzikler arasındaki benzerlikleri ve farklılıkları kavramalarına olanak sağlayan bir strateji olarak öne çıkar. Böylece öğrenciler, derse konu edilen bir Türk popüler müzik türü, uslubu, parçası vb. ile ilişkili deneyimini yeniden gözden geçirir.

Ödevler
Ödevler, öğrencileri derste kazandırılan tarihsel ya da güncel popüler müzik türlerini inceleme becerisinden hareketle belirli konularda (geçmiş dönemin ya da günümüz bir Türk popüler müzik uslubu) araştırma yapmaya yönlendirerek, elde edilen sonuçların sınıf ortamında sunulmasını, tartışılmasını hedefler. Ödevler, kapsamına göre bireysel ya da grup çalışması olabilir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 ODV Ödev
3 DKL DerseKatılım
4 FN Final
5 BSN Başarı Notu VZ * 0.30 + ODV * 0.30 + DKL * 0.10 + FN * 0.30
6 BUT Bütünleme
7 BBN BütSonuBaşarıNotu VZ * 0.30 + ODV * 0.30 + DKL * 0.10 + BUT * 0.30


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Sınavlar:
Dönem boyunca iki yazılı sınav gerçekleştirilecektir. Her öğrenci toplam başarı puanının % 60'ını yazılı sınavlardan elde edecektir. Sınav soruları, sınıfta işlenen konuları, ödev olarak verilen konuları ve müziğin çeşitli sosyal boyutlarını tanımlama problemlerini içerecektir. Sınavlar açık uçlu sorulardan oluşacaktır.

Dönem Ödevi ve Sunumu:
Öğrenciler, kendilerine bildirilecek tarihe kadar hazırlayıp teslim edecekleri, bireysel ya da grup çalışması gerektiren bir araştırma yapacaklardır. Öğrencinin gerçekleştireceği ödev belirli bir kavramın müziksel bir olgu ile ilişkilendirilmesi ve bağlamlaştırılması üzerine olacaktır. Ödevler, Microsoft Word kullanılarak, yazım kurallarına uygun biçimde yazılacak ve hem basılı hem de dijital bir kopya olarak öğretim üyesine teslim edilecektir. Ödevlerin yine önceden belirlenen bir ders saatinde sınıfta sunulması, buradaki değerlendirmenin en önemli bileşeni olacaktır.

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 1 12
Vize Sınavına Hazırlık 1 4 4
Final Sınavına Hazırlık 1 6 6
Ödev Hazırlama 1 11 11
Sunum Hazırlama 1 4 4
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 78

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18
ÖK.1
ÖK.2
ÖK.3
ÖK.4
ÖK.5
ÖK.6
ÖK.7