DERS ADI

:

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
SEÇMELİ

Dersi Veren Birim

Sanat Kuramları

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

Dersin Amacı

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Çağdaş sanat akımlarını tarihsel gelişim/ilgi ve karşıtlıkları içerisinde öğrenebilmesi
2   Sanat akımlarının dönemin önemli oluşumlarıyla ilgilerini kurabilmesi
3   Farklı yorumlama teknikleri ile yapıtın analizini yapabilmesi
4   Sanatı toplumsal, kültürel bir perspektif kapsamında algılayabilmesi
5   Çağdaş sanat eserlerine ilişkin analiz yöntemlerine hakim olabilmesi
6   Eser yorumlama yöntemleri sayesinde " ifade ve eleştiri " pratiklerini kazanabilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Soyut Dışavurumculuk -1945 de başlayan ve 1960 lara kadar süren etkileriyle sanat dünyasına yeni bir soluk getirmiş ;her türlü yanılsama ve temsili ifadeyi devre dışı bırakan tutumuyla yapıtın biçimden çok içeriğine yönelmiş ve soyutu uç noktalara taşıyan yeni bir anlatım dilini tercih etmiştir.
2 Yeni Paris Okulu 1930 lardan geç 1950 ler Çeşitli uluslardan gelen sanatçıların belli bir anlatım ya da ilke birliği geliştirme gereksinimi duymadan, karşılıklı etkileşimle oluşan bir düşünce alışverişi ortamında yenilikçi ürünler vermesiyle gündeme gelmiştir.
3 Değişen Toplumsal Süreç 1945'den 1960 lara kadar
4 Lirik Soyut 1945 den 1960 lara kadar Lirik Soyutlama rengin de ötesinde plastik olarak çok daha derin ve anlamlı bir amaca hizmet eder; bir yanıyla aykırı bir estetik söylem yaratırken diğer yanıyla da iktidarın erittiği kimlikleri insan-doğa / yaşam-sanat ikilikleri çerçevesinde yoğurarak yeniden ortaya koyar.
5 Art Informel 1940 ların ortasından 1950 ler Geometrik olmayan soyut sanatı belirtir. Serbest Biçimli Sanat ın ilk aşamalarında soyut ve anlatımcı eğilim hakimken,giderek yüzey dokusunun hareketlendiği ve boyanın dokunsal niteliğiyle ön plana çıkan çalışmalar gözlemlenir.
6 Taşizm (Lekecilik) geç1940 lar 1950 ler / Action Painting (Hareketli Soyut) ve Color Field Painting (Renk Alanı Resmi) de yine aynı dönemlerde ortaya çıkar,adlarıyla örtüşen örnekler sunan bu akımlar dönemin diğer akımlarının birer uzantısıdır.
7 Art Brut 1940 ların ortası ve sonrası / Cobra 1948 den 1951 e kadar hareketlilik gösterirler.
8 Neo-Dada 1950 ler / Pop Art 1950 lerin ortası ve sonrası,akımlar dönemsel özellikleri ve temsilcileriyle ele alınır.
9 Durumculuk (Sitüasyonizm)1957 ve 1970 lerin başı ;en önemli temsilcilerinden biri Guy Debord dur.Op Art 1964 ve sonrası ;optik görsel oyunların ve yanılsamaların hakim olduğu çalışmalarla öne çıkarlar.
10 Geç-Resimsel Soyutlama (Post Painterly Abstraction) 1964 ve sonrası /Sert Kenar Resmi (Hard-Edge Painting) dönem içi etkileri ve görselleriyle beraber ele alınır.
11 Fluxus 1960 ların başı ve 1970 lerin sonu / Minimalizm 1960 lar ve sonrası /Kavramsal Sanat 1960 lar ve sonrası / Performans Sanatı 1960 lar ve sonrası ; hem dönem içi etkileriyle hem de halen daha günümüze yansıyan türevleriyle ele alınır.
12 ARA SINAV
13 Fotogerçekçilik 1960 ların ortası ve sonu / Süreç Sanat 1970 ler /Arazi Sanatı (Land Art) 1960 lar ve 1970 lerin başı örnekleri ve belli başlı temsilcileri ile ele alınır.
14 Post-Modernizm ve Yeni Kavramsalcılık

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

İlan Edilecektir.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

20.yüzyılın ikinci yarısına damgasını vuran sanat akımlarının görseller eşliğinde tanıtılması ;akımın tarihçesi,temel özellikleri ve önemli temsilcilerinin belirtilmesi, beraberinde dönemi biçimleyen (bilim,felsefe,edebiyat vb.) gelişmelerle paralel ilgilerinin kurulması.Çağdaş sanat yapıtlarının farklı yorum pratikleriyle çözümlenmesi. Öğretme,sözel ve görsel (power point sunum) anlatım ile sağlanıp, öğrencinin sunumlarla derse aktif katılımıyla da desteklenecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 ODV Ödev/Sunum
3 FN Final
4 BSN Başarı Notu VZ * 0.20 + ODV * 0.20 + FN * 0.60
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.20 + ODV * 0.20 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

SUNUM : Dönem boyunca sadece bir sunum hazırlanacak ve öğrenci bu sunumdan tam başarılı olduğu takdirde 20 puan alacaktır.

VİZE: Dönem içinde işlenmiş olan konulardan oluşan bir ara sınav niteliğindedir,yazılı sınav olarak gerçekleştirilecektir. Öğrencinin toplam başarı puanına %30 olarak yansıyacaktır.

FiNAL : Dönem sonunda ,yazılı sınav olarak gerçekleştirilecektir Öğrencinin.başarı puanına % 50 olarak yansıyacaktır.

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 1 14
Vize Sınavına Hazırlık 1 1 1
Final Sınavına Hazırlık 1 2 2
Ödev Hazırlama 1 1 1
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 50

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.1
ÖK.2
ÖK.3
ÖK.4
ÖK.5
ÖK.6