DERS ADI

:

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
SEÇMELİ

Dersi Veren Birim

Sanat Kuramları

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

Dersin Amacı

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Dönemlere göre üslûp özelliklerini tanımlayabilmesi
2   Kültürlerin tasvir geleneklerini sınıflayabilmesi
3   Sanatın evrelerini açıklayabilmesi
4   Sanata dair kavramları tarif edebilmesi
5   Tarih öncesi ve antik dönem sanatını günümüz sanatına etkilerini açıklayabilmesi
6   Ders kapsamındaki kültürlerin sanatsal üsluplarını birbirinden ayırabilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Ders çerçevesinde kullanılacak olan kaynakların tanıtımı. Sanat tarihine dair temel kavram ve terimlerin tanımlarının yapılması. Sanat, tarih, sanat tarihi, estetik, kültür, uygarlık, soyutlama, maddî kültür varlığı, sanat eseri ve arasındaki benzerlik ve farklılıklar. Sanatın icadı.
2 Jeolojik çağlar ve insanın biyolojik evrimi. Türler arasındaki yeri, göçler ve yeryüzüne yayılım süreci
3 İnsanın biyolojik evrimi ile nedensellik ilişkisi kurabilme ve yaratıcılık kabiliyeti arasındaki ilişkinin kurulması. Soyutlamanın imge ve tasvir açısından önemi sanatın ortaya çıkış sürecine etkisi Kültürün ortaya çıkışı ve kültür evriminin sanatla bağlantısının analizi.
4 Uygarlığın ortaya çıkışı, Uygarlık ve kültür arasındaki farklar ve bağlar. Yaşam biçimleri ve sanatla ilişkisi.
5 Kültürel bir üretim biçimi olarak tarih öncesi tasvir geleneği, Paleolitik, Mezolitik, Neolitik yaşam biçimleri; mimari, resim, heykel üslupları ve kültürel geçişme süreçleri. Avrupa, Anadolu, Levant, Ön Asya ve Uzak Doğu
6 Avrupa, Anadolu, Ön Asya ve Uzak Doğu'da Kalkolitik ve Maden Devirleri'nde kültürel bir etkinlik olarak maddî kültür üretim biçimleri ve üslûpları bağlamında ortaya çıkan yapıtlar.
7 Avrupa, Anadolu, Ön Asya ve Uzak Doğu'da Kalkolitik ve Maden Devirleri'nde kültürel bir etkinlik olarak maddî kültür üretim biçimleri ve üslûpları bağlamında ortaya çıkan yapıtlar.
8 Ara Sınav
9 Sümer, Akad, Assur, kültürleri ve maddi kültür varlığı üretim biçim ve üslupları Hititler Orta Anadolu'ya yerleşerek Hattuşaş (Boğazköy)ü başkent yapan Hititler, sanat bağlamında izlerini Batı Anadolu'ya dek sürdürmüşlerdir. Hititler ile ilgili genel bilgilerden sonra, mimarisi görsel örnekler eşliğinde irdelenecektir
10 Grek Kültürü ve Uygarlığı; Ege Göçleri ve Anadolu; mitoloji, felsefe, sanat arasındaki bağlar. Grek sanatı ve kronoloji. Greklerde sanat algısı, filozoflar, felsefe, estetik, imge ve tasvir anlayışı. Katharsis ve Mimesis kuramları Septem arbes liberales. Grek estetik ve sanat anlayışının Rönesans yansımaları ve günümüze etkileri. Mimaride ve heykelde kanonlar, uyumlar ve sistemler.
11 Toplumsal yapı ve inançların etkin rol oynadığı Mısır Sanatı'nın gelişimi ve mimari eserleri görsel örneklerle işlenecektir. Ayrıca, Akdeniz ve Ege tarihi coğrafyası; Girit, Minos ve Kyklad adaları kültürü, ada kültürünün taşıyıcı rolü, Grek Kültür ünün temelleri; Miken Kültürü, Grek Kültürü ne etkileri, Etrüskler; mimari, maden ve heykel üslupları incelenecektir.
12 Kritos Oğlanı ile başlayan Klasik Üslubun gelişmesi ve Helenistik Dönem'in başlangıcı. Philippos'un oğlu Alexandros ve Doğu fetihleri. Grek kültürünün yayılma alanları ve Anadolu. Helenistik Dönem mimari, heykel, resim ve mozaik üretimi, üsluplar.
13 Erken Hıristiyanlık ve Roma Sanatı ilişkisi
14 Final

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

İlan Edilecektir.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders teorik olarak işlenir. Ders konuları çerçevesindeki kültürlerin sanat anlayışları ve üslup gelenekleri, öğretim elemanının rehberliğinde, görsel örneklere dayalı ve karşılaştırmalı değerlendirme tekniğine dayalı bir biçimde örneklenerek sunulur. Öğrencilerin derse fikri olarak katılımının sağlanması için tartışma olanakları sağlanır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BSN Başarı Notu VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Dönem boyunca iki yazılı sınav gerçekleştirilecek ve bir öğrenci toplam başarı puanının %90'ın yazılı sınavlardan elde edecektir. Her sınav sınıf materyallerini kapsayacak ve sorular, sınıfta işlenen konuları içerir.
Vize ve Final sınavlarında öğretim elemanının öngörüsüne bağlı olarak kapalı ve açık uçlu soru biçimlerini kapsayan sorulara dayalı ölçme teknikleri uygulanır.

Vize ve Final sınavı ortalaması 50 nin altında olan öğrenci bütünlemeye girmek zorundadır.

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders anlatımı 14 2 28
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 14 1 14
Vize sınavına hazırlık 1 2 2
Final sınavına hazırlık 1 4 4
Diğer (lütfen belirtiniz)derse katılım 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Bütünleme Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 52

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.1
ÖK.2
ÖK.3
ÖK.4
ÖK.5
ÖK.6