DERS ADI

:

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
SEÇMELİ

Dersi Veren Birim

Tezhip

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

Dersin Amacı

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Kağıdın tanımı,kağıdı oluşturan maddeler, doğal kağıt yapımı için gerekli malzemeler, doğal kağıt yapım aşamaları,malzemesi kağıt olan belge ,kitap,yazma eser vb. tahrip nedenleri,eser kimlik tanıtım bilgi kartı oluşturma ,
2   Tahrip olmuş yazma eserlerin bulunduğu kütüphane,müze,koleksiyon,arşiv vb. yerlerde incelenerek ,tahrip nedenlerini belirleyebilecek rapor hazırlama ,manuel olarak tahrip olan malzemesi kağıt olan belgelerin tahribatın durumuna göre restorasyon bilgisiyle beraber uygulama,restorasyonu yapılmış belgeleri etkin bir şekilde sunabilmesi,
3   Yazma eserlerde kurt yenikli sayfa ,yırtık,buruşuk kopuk sayfa onarımları,yanlış onarımların düzeltilmesi,japon kağıtlarının özellikleri ve kullanılması,kağıt hamur yapımı,delik kısımların doldurulması,buhar makinesi ile katlanmış ve yapışık sayfaların açılması,restitüsyon çalışmasına ilişkin uygulamalı çalışmaları gerçekleştirirken mesleki sorumluluk ve etik bilincine sahip olmak.
4   Malzemesi kağıt olan belge ,kitap,yazma eser vb. tahrip nedenleri,belgeleme,onarım öncesi işlemler ve sonraki işlemlerden ,restorasyon sonrası belgenin saklanması gibi teorik ve uygulamalı bilgilerin kazanılması, konusunda mesleki becerilerini kullanmak ve geliştirmek.
5   Kağıt belge restorasyonunda farklı disiplinler arası çalışmalara katılmak, restorasyon laboratuarlarında yeni teknik ve donanımları takip edebilmesi beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin içeriğine iliskin genel bilginin ve kaynakçanın verilmesi
2 Kağıt tanımı, tarihi, kağıdı oluşturan maddeler, malzemeler.
3 Kağıt çeşitleri ve kağıt restorasyonunda kullanılan japon kağıtları
4 Kağıt yapım aşamaları,kağıdı renklendirme,aherleme ve mühreleme
5 Kağıt restorasyonunda kullanılan malzemeler
6 Kağıdı tahrip eden unsurları tanıma ,kağıtta çeşitli bozulmalar ve restorasyonları
7 Çevre unsurlar ısı-ışık-nem-kirlenme-insanın verdiği zararlar
8 Klasik kağıt konservasyonu için gereken teçhizatlar ve malzemeler
9 Yazma eser örneğinde kağıt restorasyonu uygulamaları,restore edilen belgeyi koruma
10 Korumada depolama ,binaların durumu,depolama teçhizati,arşiv kutuları,toz ve kirden koruma-yangın su baskını gibi doğal afetlerden koruma,biyolojik tahribatlar mantar-mikroorganizma- böcek ve kemirgen vb canlılardan koruma
11 Yazma eserlerde malzemenin genel bakımı,uygulamalar( zararlı maddelerin yok edilmesi-düzleştirme-paketleme yazma eser vb değerli dökümanların kullanımı-denetimin sağlanması,zarar verici unsurlarla mücadele-binaya uygulanacak işlemler eserlere uygulanacak işlemler.
12 Zarar görmüş yazma eser kağıt üzerinde tesbitler belgeleme,uygulamalar
13 Genel değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

İlan Edilecektir.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Kâğıt nedir tanımı, kağıdı oluşturan maddeler. Asitsiz kağıt yapımı ,malzemesi kağıt olan belgelerin restorasyonunda kullanılan kağıtlar , yazma eseri oluşturan malzemeleri tanımaları , kağıt restorasyon calışmaları ,koruma kültürü ve yazma eserlerin korunmalarına dair bilgilerin teorik ve uygulamalı olarak atölye ortamında verilmesi, power point görsel sunumlar ,grup çalışmalarına katılım , teorik bilgilerle uygulamalı çalışmalardan oluşan tüm çalışmaların ,(fotoğrafla belgeleme, uygulamalı örnekler ,kaynakça vb.) sunumlarını geliştirmek üzere bilgilendirileceklerdir

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 ODV Ödev
3 LAB Laboratuvar.
4 DKL DerseKatılım
5 FN Final
6 BSN Başarı Notu VZ * 0.10 + ODV * 0.10 + LAB * 0.30 + DKL * 0.20 + FN * 0.30
7 BUT Bütünleme
8 BBN BütSonuBaşarıNotu VZ * 0.10 + ODV * 0.10 + LAB * 0.30 + DKL * 0.20 +BUT * 0.30


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ders değerlendirmede, kâğıdı tanıma, kâğıt çeşitleri, yazma eseri oluşturan malzemeleri tanıma, asitsiz kâğıt yapımı ,kâğıt restorasyonu malzemeleri ve prensipleri gibi uygulamalı çalışmaların yanı sıra, teorik bilgilerde sınavla değerlendirilecektir.
Öğrenci katılımından elde edilecek puan, (1) derslere katılım durumuna, (2) öğrencinin ders esnasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve sınıf içi uygulama çalışmasına (3), yaptığı uygulamalar ve çalışmaların sunumunun olumlu bir öğrenim ortamının yaratılması için öğrencinin sağladığı katkıya bağlı olacaktır.

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 4 52
Laboratuvar'a Hazırlık 13 2 26
Proje Ödevi 13 2 26
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 104

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.1
ÖK.2
ÖK.3
ÖK.4
ÖK.5