DERS ADI

: TÜRK HAT SANATINDA KLASİK YORUMLAR

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GTS 3005 TÜRK HAT SANATINDA KLASİK YORUMLAR SEÇMELİ 2 2 0 4

Dersi Veren Birim

Güzel Sanatlar Fakültesi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

YRD.DOÇENT AYNUR MAKTAL

Dersi Alan Birimler

Grafik
Oyunculuk
Aksesuar Tasarımı
Sinema ve Televizyon
Dramatik Yazarlık-Dramaturji
Sahne Tasarımı
Canlandırma Filmi Tasarım ve Yönetimi
Film Tasarım ve Yönetmenliği
Halı Kilim Eski Kumaş Desen
Seramik ve Cam Tasarımı
Grafik Resimleme ve Baskı
Müzik Bilimleri
Heykel
Fotoğraf
Kurgu Ses ve Görüntü Yönetimi
Tezhip
Tekstil Tasarımı
Tekstil
Tekstil ve Moda Tasarım
Film Tasarım ve Yazarlık
Eski Çini Onarımları
Moda Giyim Tasarımı
Grafik Tasarımı
Müzik Teknolojisi

Dersin Amacı

Bu dersin amacı; klasik hat eğitimi üzerine biçimlenen hat sanatında yaygın olarak işlenen konular ve bunların metin ve tasarım açısından incelemesini, çözümleyebilmesini ve yorumlayabilmesini öğretmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Hat sanatında klasik metinleri gruplandırabilmesi
2   Metin çözümlemelerinde ifade ve mekan işlerini algılayabilmesi
3   Türk hat sanatında klasik istif çözümleme yöntemlerini sıralayabilmesi,açıklayabilmesi
4   Türk hat sanatında kompozisyon çeşitlerini açıklayabilmesi
5   Türk hat sanatında klasik levha tasarımı projesi hazırlayabilmesi ve sunabilmesi, beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Hat sanatı nda Estetik Öğeler ,Ahenk
2 Klasik Hat Sanat ında Yaygın Kullanılan İfadeler
3 Türk Hat Sanatı Eğitiminde Usta Çırak İlişkisi
4 Türk Hat Sanatında Klasik Metinlerin Gruplandırılması
5 Türk Hat Sanatında Dini Konulu Tasarımlar
6 Türk Hat Sanatında Edebi Konulu Tasarımlar
7 Türk Hat Sanatında N atlar, Kasideler
8 Türk Hat Sanatında Seçme Divanlar
9 Türk Hat Sanatında Klasik İstif Çözümleme Yöntemleri
10 Türk Hat Sanatında Kitabe Metinleri
11 Türk Hat Sanatında Levha Yazı Tasarımları
12 Türk Hat Sanatında Madalyon Formlu Yazı Tasarımları
13 Türk Hat Sanatında Simetrik /Müsenna Tasarımlar(Aynalı). Türk Hat Sanatında Özgün Klasik Levha Tasarımı Proje Tamamlanması ve Değerlendirilmesi
14 Ara Sınav

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

İsmail Hakkı Baltacıoğlu, Türk Yazı Sanatı; Ankara 1993; 144s.
Hüseyin Kutlu,Günümüz Sanatçılarından Türk İslam Sanatı Örnekleri,Ankara,1997.
Ed.Markus Hattstein Peter Delius, Islam Art and Architecture, Könemann,France,2000,639s.
Mahmut Bedreddin Yazır Kalem Güzeli I, II, Ankara 1981; 157s.
Muhittin Serin; Hat Sanatı ; İst.1999;
Orkun H. N. ,Eski Türk Yazıtları , Ankara 1991.
Muhittin Serin ( Haz.) Meşk Murakkaı 1996; 2000; .
Ali Alparslan; Osmanlı Hat Sanatı, İstanbul 1978;
Abdülhamit Tüfekçioğlu; Osmanlı Sanatının Oluşumunda Yazı; Ankara 2009 ;
Mürekkep Zamanlar ,Yapı Kredi Küitür Yayınları, İstanbul 1997; 112s.
Ahmet Efe, Hüsn-i Hatlarla 40 Hadis Albümü,Uysal Kitabevi, Konya,1998.
Metin Şahinoğlu,Anadolu Selçuklu Mimarisinde Yazının Dekoratif Eleman Olarak Kullanılması,İstanbul,1977.
Mithat Sertoğlu,Osmanlı Türklerinde Tuğra,İstanbul,1975.
The Garden of Besmele, Boğaziçi Yayınlar;1998; 279s.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bu derste, Hat sanatı ile ilgili , terminoloji, tarihi gelişimi ve hat çeşitleri ve kasik hat eğitimi, meşk çalışma yöntemleri,
klasik tasarım aşamaları ve örnekleri tanıtılarak proje eşliğinde sunum hazırlanacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 ODV Ödev
3 PR Proje
4 FN Final
5 BSN Başarı Notu VZ * 0.20 + ODV * 0.20 + PR * 0.30 + FN * 0.30
6 BUT Bütünleme
7 BBN BütSonuBaşarıNotu VZ * 0.20 + ODV * 0.20 + PR * 0.30 + BUT * 0.30

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ders 2 kredi ile teorik ; 2 kredi ile de uygulama şeklinde işlenecektir. Dönem içinde öğrencinin dersin özünü derste kavrayabilmesi maksadıyla hem ara sınavı hem de yoklama sınavı yapılmaktadır. Dönem içi ara Sınavında, ilgili ders kitapları verilen ders notlarındaki anlatımların bilgi olarak, hangi derecede kavrandığı ve ayrıca tasarımla ilgili uygulamaların,hangi derecede beceriye dönüştüğü değerlendirilecektir.Dönem içi yapılan ara sınavın % 20 si, ayrıca dönem sonundaki final sınavının %30 u ile bilgi ve beceri testi yapılmış olacaktır.
Öğrenciden kavramış olduğu ders sistematiği içinde ödev hazırlaması ve sunum yapması beklenecektir, Sonuç %20 oranında değerlendirilecektir.
Dönem proje değerlendirmesi dosya ve proje çalışmaları %30 oranında değerlendirilecektir.

Değerlendirme Kriteri

Sınavlarda sorulan soru adedine göre 100 tam not üzerinden yapılacak dağılım sınav öncesinde belirtilecek,
yanıtlara göre hesaplanan puan toplamı değerlendirmeye alınacaktır.
Ders kapsamında verilen ödev içerik ve sunum kriterleri göz önüne alınarak 100 tam puan üzerinden değerlendirilecektir.
Proje değerlendirmesinde öğrencinin çalışması, doğru,düzen ve titizlik ilkeleri bağlamında ve ,
100 tam puan üzerinden değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse , ders planına göre ilgili konunun teorik anlatımı ve görüntülü çizim ve bizzat uygulama aşamaları icra edilerek başlanır.Dersin başlama saatinden sonra gelenlere yarım saat hak tanınır.Bundan sonra gelenler derse alınsalar bile ders katılımda yarım ders katılımı olarak değerlendirmeye alınır. Tüm katılımlar yukarıda belirtilen oranla genel değerlendirmeye alınacaktır. Her ders sonuna doğru bir sonraki derste işlenecek konu çalışma-araştırma konusu olarak öğrenciye sunulur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

02324129274

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Uygulama 13 2 26
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 1 13
Vize Sınavına Hazırlık 1 2 2
Final Sınavına Hazırlık 1 2 2
Ödev Hazırlama 1 3 3
Sunum Hazırlama 1 2 2
Alan/saha çalışması 13 1 13
Tasarım Projesi 2 2 4
Vize Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 93

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19
ÖK.1333
ÖK.2333331133
ÖK.31311
ÖK.4133333
ÖK.51333333