DERS ADI

: TÜRK TİYATROSU METİNLERİ IV

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DYA 3004 TÜRK TİYATROSU METİNLERİ IV ZORUNLU 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Dramatik Yazarlık-Dramaturji

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

YRD.DOÇENT ÖZLEM BELKIS

Dersi Alan Birimler

Dramatik Yazarlık-Dramaturji

Dersin Amacı

1980 2000 yılları arası Türk Oyun Yazarlığı nın örneklerle kavratılması. Bu dönemin Türk oyun yazarlığı gelişimi ve tarihindeki yeri ve öneminin tanınması

Dersin Öğrenme Kazanımları

0   Bu derste verilen eğitim sonunda öğrencinin
1   1980 2000 dönemi oyun yazarlığının temel özelliklerini kavraması.
2   İlgili dönemde yazılmış belli başlı oyunlar hakkında bilgi sahibi olması
3   ilgili dönemin belli başlı oyun yazarları hakkında bilgi sahibi olması
4   İlgili dönemde yazılmış metinlerin teknik ve içeriksel yapıları hakkında analiz yaparak dönem koşulları ile bağlantılarını kurması
5   metinleri, içsel bir yaklaşım yerine dışsal bir yaklaşımla çözümleyerek tarihsel ve sosyolojik verilerle birleştirmesi, metinler üzerine farklı görüşler arasında karşılaştırma yapabilmesi
6   tüm bu bilgi ve deneyimlerden yola çıkarak bugünün Türkiyesi nin Oyun Yazarlığı üzerine düşünmesi, değerlendirmeler yapabilmesi beklenmektedir

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

DYA 3003 - Türk Tiyatrosu Metinleri III

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1980 e kadar olan Türk oyun yazarlığı üzerine genel değerlendirme ve tartışmalar
2 1980 sonrası Türkiyesi siyasal toplumsal yapısı
3 1980 sonrası tiyatro tartışmaları ve yaşantısı
4 Günün Türkiyesi, Aydına Bakış ve Memet Baydur: Limon (1980), Cumhuriyet Kızı (1988)
5 Acı kahkaha: Aziz Nesin, Yaşar Ne Yaşar Ne Yaşamaz (1975), Hadi Öldürsene Canikom (1970), Sen Gara Değilsin (1979
6 Dramatik Durum, M. Cevdet Anday İçerdekiler (1967) Tuncer Cücenoğlu Helikopter (1993), Memet Baydur: Kamyon (1990)
7 Kadının bireyleşmesi, kadın teması: Güngör Dilmen - Kurban (1965), Bilgesu Erenus - Halide (1986) Sevim Burak İşte Baş İşte Gövde İşte Kanatlar (1982)
8 Özen Yula, İstanbul Beyaz Rakı Rengârenk (1997), Kırmızı Yorgunları (1998) Sahibinden Kiralık (2002)
9 Murathan Mungan, Mahmud ile Yezida (1979), Taziye (1981)
10 Vize sınavı
11 Civan Canova Erkekler Tuvaleti, Sokağa Çıkma Yasağı
12 Behiç Ak, Ayrılık, Tek Kişilik Şehir
13 Turgay Nar, Çöplük (1995), Şehrazatın Oyunu (1996)
14 Sevim Burak, İşte Baş İşte Gövde İşte Kanatlar, Sahibinin Sesi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:

AKDENİZLİ, Zerrin, 1980-1990 Cumhuriyet dönemi Türk Oyun Yazarlığı nda Görülen Eğilimler ve Kaynakları, DEU SBE doktora tezi, İzmir, 1999.
AKINCI, Uğur, Kalemden Sahneye, cilt 1, , YGS Yayınları, İstanbul, 2003
ÇELENK, Semih, Kalemden Sahneye, cilt 3, , YGS Yayınları, İstanbul, 2003.
BELKIS, Özlem, Kalemden Sahneye, cilt 2, YGS Yayınları, İstanbul, 2003.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Dersler
Her ders için planlanan başlıklar, metinlerin üretildiği dönemin sosyal ve tarihsel koşulları ile bağdaştırılarak, dış eleştirel bir yöntemle öğrenci tarafından hazırlanan sunumlarla tartışmaya açılacaktır.
Tartışmalar, öğretim üyesi tarafından yönetilir, kuramsal bilgi ile desteklenir, güncel oyun yazarlığına dair çıkarımlar yapılması ve tartışılması için yönlendirilir.

2. Sınıf tartışmaları
Eleştirel bir yaklaşımla tartışma ve sunum doğrultusunda oyun metinleri ve dönem üzerine birlikte düşünme tartışmaları gerçekleştirilecektir.

3. Uygulama
Kuramsal alanda dönemin tarihsel toplumsal koşulları ile tiyatro yaşantısı ödev olarak istenecek, bu çerçevede dersin kuramsal yapısı desteklenecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 ODV Ödev/Sunum
3 FN Final
4 BSN Başarı Notu VZ * 0.30 + ODV * 0.20 + FN * 0.50
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.30 + ODV * 0.20 + BUT * 0.50

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrencinin hazırlayacağı yazılı çalışmalar ile sınıftaki tartışma oluşturma ve tartışmaya katılımı değerlendirilecektir.
Sınavlarda oyun metinleri üzerine yeterli açıklama ve çözümlemenin yapılması, oyun yazarı - metin dönem arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi ve bunun bilgiye dayandırılması kontrol edilecektir.
Konunun yazılı ifadesinde düşüncenin açık, derin ve tartışma, yorum içeren bir yaklaşıma sahip olması dikkate alınacaktır.

Değerlendirme Kriteri

Öğrencinin sunumu hazırlarken konuyu kavrayış ve ele alışı değerlendirilecektir. Bu bağlamda bilgiyi aktarma, yorumlama ve geçmişe bakarak bugünle karşılaştırma yapmak önemlidir

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersin % 80 ine katılım zorunludur.
Öğrenciler, her hafta işlenecek derse ilişkin oyunları ve oyun metinleri ile ilgili kaynakçaları okumakla yükümlüdür.
Verilecek sunumlar ve ödevleri zamanında ve tam olarak getirmek zorunludur

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ozlem.belkis@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
ders anlatımı 13 2 26
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 5 2 10
Vize sınavına hazırlık 1 4 4
Final sınavına hazırlık 1 5 5
Ödev hazırlama 1 8 8
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 58

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19PK.20
ÖK.1554535554
ÖK.2554535554
ÖK.3554535554
ÖK.4554535554
ÖK.5554535554
ÖK.6554535554
ÖK.744444444444444444444