DERS ADI

: OYUNCULUK TARİHİ II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TOS 4006 OYUNCULUK TARİHİ II SEÇMELİ 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Oyunculuk

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROFESÖR HÜLYA NUTKU

Dersi Alan Birimler

Oyunculuk

Dersin Amacı

Bu dersin ikinci sömestirinde XIX.Yüzyıl sonrası yani XX.veXXI.yy da oyunculuğun varmış olduğu noktalarda bilgilenme üzerine kuruludur. Yöntemlerin zenginliği bu yüzyılda oyunculuğun gelişimini sağlamış ayrıca yönetmenliğin ve dramaturginin de önemiyle oyunculuk daha da zenginleşmiştir. Dersin amacı bu gelişmelerin ıığında çağa damgasını vuran oyuncuların yanısıra yönetmenler ve ülkeler bazında tarihsel olarak methodların katıkısıyla oyunculuğun vardığı noktada öğrenciyi aydınlatmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Çağımızda oyunculuğun varmış olduğu nokta nerededir. Genel değerlendirme yapmak
2   Oyuncunun gelişiminde yönetmenlerin katkıları hakkında bilgilenmek
3   Oyunculuk yöntem ve methodlarının oyunculuğun gelişiminde katkısını aktarmak
4   Ülkeler bazında oyunculuğun gelişimi hakkında tarihsel gelişim bilgisi vermek
5   Çağdaş oyunculuğa damgasını vuran en önemli oyuncular hakkında bilgi sahibi olmak

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Çağdaş oyunculuğun temel taşları(Stanislavski-Meyerhold-Tayrov-Vakhtangov) Genel method değerlendirme
2 Fransa(Copeau-Pitoeff-Dullin-Jouvet-Baty-Artaud) Doğal anlayıştan vahşet tiyatrosuna) Gelişimin aşamaları
3 Avusturya(M.Reinhardt)Almanya(Bahrens-Fuchs-Jessner-Piscator) İşviçre(Appia Politik Tiyatro
4 İngiltere(Granville-Barker) Gordon Craig Dekor-ışık gelişimi
5 ABD(D.Belasco-Stark Young-C.Chaplin) İtalya,İspanya (Elenore Duse) Önemli oyuncular
6 Oyunculuğun gelişiminde Rusya da yöntemlerin önemi ,Oklopkov Tiyatral gerçeklik
7 Fransa (Artaud-Barrault-Madelaine Renaud) Alman dilinde tiyatro (Brecht) Yönetmen ve oyuncular
8 ABD (Boleslavski, Ouspenskaya-Mikael Çehov-Lee Strasberg) Actor Studio 1920-50 arası oyuncular
9 İngiltere (John Gielgud-Laurence Olivier) John Littlewood ve Theatre Workshop Atölyelerin önemi
10 Polonya (Grotowski ve yoksul tiyatro) Macaristan ve dört usta Oyuncunun eğitimi
11 ABD de yeni eğilimler (Viola Spolin)Living ve Open Theatre) Robert Wilson vd... Performans grupları
12 İngiltere Royal Shakespeare,National tiyatro,Peter Brook,Peter Hall,Peter Brook Yönetmenin önemi
13 İtalya(Strehler,Grassi-Moretto,Luca Ronconi,Dario Fo) Eugene Barba Antropoloji ve halk tiyatrosu
14 Kanada (Johnstone) ve Brezilya (Augusto Boal) Ezilenlerin tiyatrosu Genel değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Özdemir Nutku, OYUNCULUK TARİHİ, 2.cilt , Dost Yayınları Ankara
Nedret Güvenç, DİNLE BENİ, İş Bankası Kültür Yayınları,İstanbul,2003
Gökhan Akçora, ENGİN CEZZAR, YKY, İstanbul, 1996
Münir Özkul, Aktör Dediğin Nedir ki,yayına hazırlayan Kurtuluş Özyazıcı, Dost Yayınları, Ankara 2008
Haldun Dormen, SÜRÇ-İ LİSAN ETTİKSE, Gelişim Yayınları, İstanbul
Cahit Irgat, ÇOK YAŞASIN ÖLÜLER, Notos Yayınları,İstanbul,2011
Ali Poyrazoğlu, ÖDÜNÇ YAŞAMLAR, Can Yayınları, İstanbul,1999
Erol Günaydın, İKİ KALAS BİR HEVES, (Emine Algan nehir söyleşi),İş Bankası Kültür Yayınları,İstanbul, 2007
Agah Özgüç, CAHİDE SONKU, Star matbaacılık, Ankara, 2003
Ahmet Fehim, SAHNEDE, Mitos Boyut Yayınları, İstanbul, 2002
Yıldız Kenter, HEP AŞK VARDI, İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, 2003
Tuncel Kurtiz, OYUNCU, Kitle Yayınları, Ankara, 1999
Macide Tanır, TİYATRONUN CADISI, Bilgi Yayınları, Ankara, 2000
Mücap Ofluoğlu, SUYA YAZILANLAR, Mitos Boyut Yayınları, İstanbul, 2003
Mücap Ofluoğlu, AYNADA, Mitos Boyut Yayın

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Tarihsel gelişim bilgisi verildikten sonra en önemli oyuncuların ülkemizde basılmış olan anı kitaplarından yola çıkarak okuma ve araştırmalar yaparak sunum da bulunmak, tartışma ve değerlendirme yapıp yorumlamak...Derse devam ve katılımın yanısıra, araştırma ve inceleme merakı ve ilgisi uyandırmak...Sunumlarda kaynak zenginliği ve dip not titizliğine dikkat etmek...Vize ve final başarısı için gereken bilgi ve birikimi temel kaynakları tarayarak incelemek...

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BSN Başarı Notu VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Değerlendirme vize ve final sınavına ilişkin açıklamalar ölçüt alınarak değerlendirilir

Değerlendirme Kriteri

Değerlendirme kriterleri açısından öncelikle derse devam şarttır. Derste sunum yapacak öğrencinin kaynak konusundaki ve dip notlamadaki titizliği, sunumda konuya olan hakimiyeti önemlidir. Tartışma katılım ve yorumlama becerisi dikkate alınır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersin politikası ve kuralları derse katılım, devamlılık, araştırma, inceleme ve bunun sunumu, tartışma ve yorumlama becerisi, kaynak kullanımı, görsel malzemeye ulaşma, vize ve final başarısı, oyunculuk adına method bilgisi, çağdaş oyuncular hakkında bilgilenme ve soru-yanıta dayana tartışma ortamında ortak çalışma grubu oluşturabilmek

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 4 2 8
Vize Sınavına Hazırlık 1 6 6
Final Sınavına Hazırlık 1 8 8
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 52

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19PK.20
ÖK.154454335
ÖK.254453335
ÖK.354453335
ÖK.455453335
ÖK.544353225