DERS ADI

: ÜSLUP TARİHİ I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
STA 1017 ÜSLUP TARİHİ I ZORUNLU 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Sahne Tasarımı

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

ÖĞRETİM GÖREVLİSİ AYTEN ÖĞÜTCÜ

Dersi Alan Birimler

Sahne Tasarımı

Dersin Amacı

Bu ders Antik uygarlıklardan başlayarak Rönesans ın geliştiği 16. Yy.a kadar olan dönemlerin, mimari üsluplarını, resim ve heykel sanatlarını ve mobilya tarzlarını incelenmesini amaçlamaktadır. Coğrafyanın ve yaşam biçimlerinin artistik üslupları ne şekilde etkilediğinin benimsetilmesi ve belli başlı tarihsel üslupların tiyatro metnine paralel olarak bir yorum içinde sahneye nasıl taşınabileceğinin öğretilmesi hedeflenmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Sahne Tasarımı alt yapısını oluşturarak tarihsel oyunlarda döneme uygun tasarım ve uygulamaları yapmayı sağlayacak
2   Sahne Tasarımına yönelik, yaptığı dönemsel uygulamalarda, o döneme ait üslubun teorik ve kuramsal bilgisine sahip olması
3   Hayat boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, mimari, resim, heykel, tekstil gibi alanların gelişimini izlemesi ve bu alanların tiyatro ile olan bağlantısını kurarak kendini geliştirebilmesi
4   Sahne Tasarımı alanında tarihsel dönemlere ait mimari, giyim kuşam ve sanat anlayışına yönelik kuramsal bilgiyi uygulama alanlarında edindiği bilgiler ışığında değerlendirebilmesi
5   Sahne Tasarımına yönelik tasarım bilgisi ve uygulama konusunda yeterli teknik bilgi ve donanıma sahip olması

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Üslup Tarihine ilişkin tanımlama
2 Anadolu Uygarlıkları
3 Anadolu Uygarlıklarında Sanat
4 Mezopotamya Uygarlıkları
5 Mezopotamya Uygarlıklarında Sanat
6 Mısır Sanatı
7 Ara Sınav
8 Antik Yunan Sanatı
9 Roma Sanatı
10 Ortaçağa Sanatı
11 Gotik Sanat
12 Rönesans
13 Osmanlı Sanatı
14 Ödev teslimi ve sunum

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Dünya Sanat Tarihi, Adnan Turani. Remzi Kitabevi, İst. 2007
Dünya Sanat Tarihi, Mary Hollingsworth, İnkılap Kitapevi, İst. 2009
Sanat Kavramı ve Terimleri Sözlüğü, Metin Sözen/Uğur Tanyeli, Remzi Kitabevi, İst.
Sanat Terimleri Sözlüğü, Adnan Turani, Remzi Kitabevi, İst. 2004
Sanatın Öyküsü, E. H. Gombrich, Remzi Kitabevi, İst. 2007


Yardımcı kaynaklar:
Binalar Nasıl Okunur, Carol Davidson Cragoe, Yapı Endüstri Merkezi, İst. 2011
Rönesans, Taschen Temel Sanat Dizi, Remzi Kitapevi, İst.
Remzi Kitapevi, Taschen Temel Sanat Dizi - Ünlü Ressamlar (Leonardo da Vinci, Rodin, Rembrandt, Velazquez )

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1.Dersler
Öğretim üyesi, öğrencilere, sahne tasarımının dekor ve kostüm tasarımı alanında kullanılabileceği tarihsel mimari öğeleri, resim ve heykel sanatını, dönemlere göre farklılık göstererek süre gelmiş bezeme motiflerini, tanıtır. Tarihsel bir oyun dekorunun tasarlanmasına yönelik kuramsal ve görsel bilginin, tarihsel üslupların özelliklerini günümüz tiyatro anlayışına ve seyircisine hitap edecek biçimde yorumlanmasını ve bunlarla ilgili araştırmaların ders içinde ödev sunumu şeklinde aktarılmasını ister.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 ODV Ödev/Sunum
3 DKL DerseKatılım
4 FN Final
5 BSN Başarı Notu VZ * 0.20 + ODV * 0.20 + DKL * 0.10 + FN * 0.50
6 BUT Bütünleme
7 BBN BütSonuBaşarıNotu VZ * 0.20 + ODV * 0.20 + DKL * 0.10 + BUT * 0.50

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ders değerlendirme aşamasında öncelikle, ders katılımına, hazırlık yaparak derse gelmeye, verilen ödevleri zamanında teslim etme ve sunmaya, ödev hazırlamada yeterince kaynak araştırması yapılıp yapılamadığına, sunumda bilimsel koşulların gözetilip gözetilmediğine bakılacak ve bunlar üzerinden puanlama yapılacaktır. Yapılacak olan dönem içi ve dönem sonu sınavlarıyla öğrencinin derste edindiği bilgi ölçülecektir.
Öğrenci katılımından elde edilecek puan, (1) derslere katılım durumuna, (2) öğrencinin ders esnasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve ödev çalışmasına (3) olumlu bir öğrenim ortamının yaratılması için öğrencinin sağladığı katkıya bağlı olacaktır.

Değerlendirme Kriteri

Derse devam durumu
Sınavdan geçer not almak
Verilen ödevlerin zamanında ve eksiksiz sunumu
Derse aktif katılım

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1.Dersin % 70 `ine katılım zorunludur.
2.Her türlü intihal girişimi ve fiili disiplin cezasıyla sonuçlanır
3.Derse katılmamış olmak verilen ev ödevlerinin ve projelerin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 1 13
Vize Sınavına Hazırlık 1 3 3
Final Sınavına Hazırlık 1 3 3
Sunum Hazırlama 1 1 1
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 50

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19PK.20
ÖK.15
ÖK.24
ÖK.33
ÖK.43
ÖK.53