DERS ADI

: TİYATRO KOSTÜM TARİHİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
STA 2016 TİYATRO KOSTÜM TARİHİ ZORUNLU 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Sahne Tasarımı

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROFESÖR SELDA KULLUK YERDELEN

Dersi Alan Birimler

Sahne Tasarımı

Dersin Amacı

Antik Yunandan günümüze kadar olan dönemi kapsayan süreç içersinde, sahne kostümünün, görsel, teknik, estetik değişim ve gelişiminin anlatımı. Tiyatronun başlangıcından beri ele alınan kostümünün çağlara ve dönemlere göre kullanılan aksesuarlarıyla birlikte açıklanması ve kullanım şekillerinin öğretilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Sahne tasarımında kullanılmak üzere gerekli olan kostüm tarihine yönelik teorik ve kuramsal bilgiyi öğrenmesi
2   Sahne Tasarımı alanı ile ilgili olan tarihsel kostüm anlayışlarını, farklılıklarını ve bunların kullanım biçimlerinin öğrenmesi
3   Sahne Tasarımı alanında alt yapı oluşturacak kostüm tarihi konusunda gerekli olan temel form, teknik, kullanım biçim ve amacı konusunda bilgi ile birlikte neden sonuç ilişkisini kavraması
4   Kostüm tarihi ve kullanımı hakkında aktarılan kuramsal bilginin, güncel uygulama biçimleri ile arasında paralellikler kurarak pekiştirilmesi
5   Hayat boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, sahne kostümü, kostüm uygulamaları, aksesuarları ve donanımları hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Ders Tanıtımı
2 Antik Yunan da tiyatro mimarisi
3 Antik Yunan tiyatrosunda sahne mekanizmaları ve kullanım biçimleri
4 Roma dönemi tiyatro mimarisi
5 Orta Çağ da oyun alanları ve kullanım biçimleri
6 Elizabeth dönemi tiyatro mimarisi
7 Ara Sınav
8 Globe Tiyatrosu
9 Boyalı panolar ve perspektif kullanımı
10 AdolpheAppia ve Gordon Craig in tiyatro anlayışı ve dekor tasarımına getirdikleri
11 Çağdaş tiyatro mimarisi ve mekanizmalarının dekor ile ilişkisi
12 Günümüzde sahne tasarımı ve dekor uygulamaları
13 Çağdaş sahne tasarımcıları ve yaptıkları uygulamalar
14 Ödev teslimi ve sunumu

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Making the Scene: A History of Stage Design and Technology in Europe and the United States, Oscar Gross Brockett, Margaret Mitchell, Linda Hardberger, University of Texas Press, 2010
The ABC of stage technology, Francis Reid, A & C Black, 1995
Tiyatro Tarihi, Oscar Gross Brockett, Dost Yayınları, 2000

Yardımcı kaynaklar:

Theatre Engineering and Stage Machinery, Toshiro Ogawa, Entertainment Technology Press, 2001
Stagecraft, Books, LLC, General Books LLC, 2010
Sahne Bilgisi, Özdemir Nutku, Kabalcı Yayınevi, 2002
Dünya Tiyatrosu Tarihi cilt I-II, Özdemir Nutku, Mitos Boyut Yayınları

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri


1. Dersler
Öğretim üyesi; öğrencilere, tarihsel sahne kostümü ve kullanımı hakkında yaşanan gelişmeleri ve uygulamalarını öğretir. Modanın gelişimiyle birlikte alanla ilgili yaşanan değişim ve gelişmeleri neden sonuç ilişkisi içinde aktarır. Tarihsel kostümlerin, kostüm tasarımlarının, kostüm uygulama ve aksesuarlarının oyun karakteri üzerindeki etkilerinin öğrenci katılımlarıyla değerlendirilmesini amaçlar.

2. Gözden Geçirme Oturumları ve Sınıf Tartışmaları
Her bir öğrenciye sınıf içinde farklı araştırma ödevi verilecektir. Bu ödevlerin hazırlanması esnasında, kaynak araştırma ve tarama yöntemleri, kaynakçaları kullanma biçimi, elde edilen bilgilerin bir dosya olarak hazırlanması ve mevcut elde edilmiş bilginin yalınlaştırılarak stilize edilmesi istenecektir. Ödevlerle ilgili verilen süreler bazında gözden geçirme oturumları öğretim üyesi tarafından her hafta dersin ilk saatinde gerçekleştirilecektir. Öğrencilerin sınıf tartışmalarına katılımı, araştırmaları ile ilgili görüşlerini sunmaları önemli ölçüde teşvik edilecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 ODV Ödev/Sunum
3 DKL DerseKatılım
4 FN Final
5 BSN Başarı Notu VZ * 0.30 + ODV * 0.20 + DKL * 0.10 + FN * 0.40
6 BUT Bütünleme
7 BBN BütSonuBaşarıNotu VZ * 0.30 + ODV * 0.20 + DKL * 0.10 + BUT * 0.40

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ders değerlendirme aşamasında öncelikle, ders katılımına, hazırlık yaparak derse gelmeye, verilen ödevleri zamanında teslim etme ve sunmaya, ödev hazırlamada yeterince kaynak araştırması yapılıp yapılamadığına, sunumda bilimsel koşulların gözetilip gözetilmediğine bakılacak ve bunlar üzerinden puanlama yapılacaktır. Yapılacak olan dönem içi ve dönem sonu sınavlarıyla öğrencinin derste edindiği bilgi ölçülecektir.


Öğrenci katılımından elde edilecek puan, (1) derslere katılım durumuna, (2) öğrencinin ders esnasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve ödev çalışmasına (3) olumlu bir öğrenim ortamının yaratılması için öğrencinin sağladığı katkıya bağlı olacaktır.

Değerlendirme Kriteri


Derse devam durumu
Sınavdan geçer not almak
Verilen ödevlerin zamanında ve eksiksiz sunumu
Derse aktif katılım

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar


1.Dersin % 70 `ine katılım zorunludur.
2.Her türlü intihal girişimi ve fiili disiplin cezasıyla sonuçlanır.
3.Derse katılmamış olmak verilen ev ödevlerinin ve projelerin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
4.Geciken proje teslimlerinde gecikilen her gün için bir harf notuna denk puan düşüşü olacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 1 13
Vize Sınavına Hazırlık 1 2 2
Final Sınavına Hazırlık 1 2 2
Sunum Hazırlama 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 49

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19PK.20
ÖK.15
ÖK.22
ÖK.33
ÖK.43
ÖK.53