DERS ADI

: SAHNE KOSTÜM AKSESUAR UYGULAMALARI I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
STS 1013 SAHNE KOSTÜM AKSESUAR UYGULAMALARI I SEÇMELİ 1 3 0 4

Dersi Veren Birim

Sahne Tasarımı

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

ÖĞRETİM GÖREVLİSİ GÜLŞİN ORAL

Dersi Alan Birimler

Sahne Tasarımı

Dersin Amacı

*Sahne kostüm aksesuarlarının yapımında kullanılacak tekstil yüzey ve yardımcı malzemeler tanıtılarak, sahne kostüm aksesuarları için basit yüzey tasarımları tasarlayabilmek-oluşturabilmek

*Sahne kostüm aksesuarları uygulaması için basit aksesuar kalıbı-paftası elde etme tekniklerini ( Drapaj, Hazır Pafta Ve Giysi Üzerinden) uygulama becerisi kazandırmak,

Sahne kostümünü tamamlayan eldiven, kemer, manşon, taç, yelpaze, kemer, şal-kaşkol, pazubant, monok, gibi giyim parçalarının uygulamasına yönelik kuramsal bilgi ve uygulama becerilerini kazandırmak,

*Çeşitli materyal ve yüzeylerin Sahne Kostüm Aksesuarlarına Yönelik tekraren tasarlanılması ve kullanılması becerisini edindirmek.

* Giyim tarihini araştırmak, dönemlerin özelliklerini koruyarak, sahne kostümüne ve aksesuarına yansıtma becerisini geliştirmek.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Sahne sanatlarına yönelik kostümü tamamlayan kostüm aksesuar giysilerini tasarlayabilmesi, üretebilmesi
2   Sahne Tasarımında yaratıcı, özgün, estetik değerler taşıyan, yenilikçi uygulamalar yaratma ve sunabilme, sahneleyebilme becerisine sahip olabilmesi
3   Sahne Tasarımı alanında edinmiş olduğu teorik bilgileri kullanarak, uygulamalarını izleyicisi ile buluşturabilmesi
4   Sahne Tasarımı alt yapısını oluşturacak sanatsal ve kültürel bilgi birikimine sahip olabilmesi
5   Sahne Tasarımı alanında özel hünerleri geliştirebilmesi
6   Toplumsal ve bilimsel etik değerlere sahip olabilmesi,
7   Hayat boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim-sanat-tasarım- teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilmesi , beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş. Genel Bilgiler. Ders İçin Gerekli Malzemeler ve Dersin İşleyişi Hakkında Bilgilendirme
2 Giyim, Giysi, Giyim Sanatı ve Sahne kostümü kavramları, Giyimin insan için önemi, yeri ve tarih süresince ele alınış şekli, Giyimi etkileyen faktörler ve Sahne Kostümü
3 Giysi Tamamlayıcı Aksesuarlar: Çeşitleri, Özellikleri ve Kullanım alanları Ödev: Kostüm Tamamlayıcı Aksesuar Katoloğu ( Her sınıflandırmadan en az 5 er adet örnek )
4 Kronolojik giysi tarihi paralelinde Sahne kostümünü tamamlayan basit aksesuarların yapımı: Kemer, Manşon, Yelpaze, Şal-Kaşkol, Monok, Maske , Toka, Eldiven, Şal-Kuşak gibi giyim parçalarından birini uygulama. *-Seçimi yapılan uygulamanın eskiz ve teknik çizimlerinin yapımı 1.Sınıf içi uygulama Kuramsal destekli portfolyo süreçli
5 *-Seçimi yapılan aksesuarın kalıbını elde etme, malzeme tanıtımı-taslak uygulama
6 *-Seçimi yapılan aksesuarın uygulanması-yapımı
7 *-Seçimi yapılan aksesuarın uygulanması- bitim işlemlerinin tamamlanması
8 1-Giysi tamamlayıcı aksesuarlarının Kostüm Tasarımı ile ilişkisi 2-Sahne Kostüm Aksesuarı İçin Yüzey Tasarımı ( doku, materyal, renk, desen, form unsurları ile) 2.Sınıf içi uygulama Kuramsal destekli portfolyo süreçli
9 2-Sahne Kostüm Aksesuarı İçin Yüzey Tasarımı ( doku, materyal, renk, desen, form unsurları ile
10 Kronolojik giysi tarihi paralelinde Sahne kostümünü tamamlayan takı aksesuarlarından saçı, omuzu, beli , kolu, eli, boyunu tamamlayan takı aksesuarların yapımı: Taç, Saç Tokası, Broş, İğne-Fibula, Pazubant, Kemer, Kolye, Kılıç Askılığı, Ayakkabı Mücevheratı gibi giyimlerden birini uygulanma *-Seçimi yapılan uygulamanın eskiz ve teknik çizimlerinin yapımı 3.Sınıf içi uygulama Kuramsal destekli portfolyo süreçli
11 *-Seçimi yapılan aksesuarın kalıbını elde etme, malzeme tanıtımı-taslak uygulama
12 *-Seçimi yapılan aksesuarın uygulanması-yapımı ve bitim işlemlerinin tamamlanması
13 Öğrenci özgün tasarım çalışması ve uygulama 4.Sınıf içi uygulama Kuramsal destekli portfolyo süreçli
14 Öğrenci özgün tasarım çalışması ve uygulama

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:

HUNNİSETT, Jean. Period Costume for Stage&Screen Printed in U.S.A
ANDERSON, Barbara& Cletus. Costume Design, Carnegie Mellon Universty.

Yardımcı kaynaklar:
Les Costumes Tradıonnels Femınıs De Tunısıe, Azıza Ben Tanfous, Nezıha Manjoub, Andre Lovıs, Samıra Sethom, Fathıa Skhır, Clemence Sugıer, Alı Zovarı, 1978
"The Hıstorıcal Encyclopedıa Of Costumes, Albert Racınet, New York, 1988.
Costume 1066-1990s John Peacock, 1986, London.
Tudor Costume And Fashıon, Herbert Norrıs, New York, 1997.
Medieval Costume And Fahıon, Herbert Norrıs, New York, 1999.
The Chronıcle Of Western Costume, John Peacock, London 1991.
Foshıon Sovrcebooks The 1920s, Jhon Peacock, London, 1997.
"Hıstorıe Dv Costume, Françaıs Boucher, 1965.
A Hıstory Of Costume, Carl Köhler, New York, 1963.
What People More, Douaglas Gorslıne, New York, 1994.

Diğer ders materyalleri:
Moda katalogları, performans defile görselleri, gösteri sanatlarına ait ürünler( film, dans, opera, tiyatro vd.)

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Kavramlar; Sunuş Tekniği ile aktarılacak, tüm kavramlar basılı görsel yayınlar ve Görüntü sanatlarının çeşitli ürünleri ile örneklenerek (film, tiyatro) desteklenecektir.

Çizimsel uygulamalar ve basit dikim teknikleri; birebir uygulanarak aktarılacak, uygulamayı yaptırtma- deneyimleme tekniği ile de bilişsel, duyuşsal ve psikomotor davranış kazandırılacak, Basılı yayınlar ve görüntü sanatlarındaki ilgili eserlerinden kesitlerle örneklendirilecektir.

Ödevler; Yapılandırılmış Buluş Yöntemi ile takip edilecek, bulunması gereken ilke, kavram ve olası problemlerin çözümleri ile ilgili veriler dersin eğitmeni tarafından verilerek, örnekler tarafından organize edilecektir. Sorular sorarak öğrencilerin ellerindeki verileri analiz etmelerine ve sonuca ulaşmalarına yardım edilecek.

Uygulama süreçlerinde yapılan Tasarım çalışmalarında; Yapılandırılmamış Buluş yöntemi ile doğal bir ortamda kavramları, ilkeleri, bir problemin çözümünü bireyin kendi kendine bulması sağlanacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 QZ Quiz
2 ODV Ödev
3 SNM Sunum
4 SIU SınıfiçiUyg
5 BSN Başarı Notu QZ * 0.10 + ODV * 0.10 + SNM * 0.10 + SIU * 0.70

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

-Quiz yazılı sınav
2- öğrenci başarısının ve motivasyonun arttırılması, ödev yükünün azaltılması amacı ile Atölyede-laboratuarda, öğrenme-öğretme sürecinde yapılan sınıf içi uygulamalar, çizgisel ve dikim pratikleri not ile değerlendirilecektir.
3-Ödevler, değerlendirme çizelgesi ile değerlendirilecektir.
4- Ürün- Kostüm Değerlendirme: Rapor, Portfolyo Dosyası , Gerçek Ölçeklerde Uygulaması Yapılmış Giysi ve tamamlayıcı aksesuarların teknik ve estetik değerlendirilmesini içeren Teknik , Estetik Değerlendirme Çizelgesi doğrultusunda değerlendirilecektir.
5- Sunum: Tasarımı ve birebir uygulaması yapılmış kostüm gösteri sanatları kavramları çerçevesinde hazırlanan sunum teknikleri-uygulamaları ile sunulacak, böylelikle Tasarımcının eserini ifade etmesi değerlendirilecektir.

Değerlendirme Kriteri

1- Atölyede-laboratuvarda yapılacak çizimsel uygulamalar ve dikim pratikleri, Teknik Değerlendirme Çizelgesi ile değerlendirilecek, Tekniğin Uygulanabilme Becerisi ölçülecektir. Bu uygulamalar derste ilgili öğretim elemanının eşliğinde gerçekleşecektir.

2- Verilecek ödevler de ise;
Özgünlük, kaynak-veri taraması, sunum- ifade yöntemi, teknik ve estetik ölçütlerin içerdiği bir değerlendirme çizelgesi ile değerlendirilecektir.

3- Ürün- Değerlendirme
1- Rapor
2- Portfolya dosyası ( artistik çizim, detay çizimi, teknik çizim. Malzeme formu, aksesuar çizimleri, giysinin ve aksesuarların minyatür kalıbı, karakter-mekan çizimi vs.
3- Giysi, başlık, ayakkabı, aksesuar vb gerçek ölçeklerde ürün değerlendirmesini içeren teknik değerlendirme çizelgesi doğrultusunda değerlendirilecektir.

4-Sunum Değerlendirmesi:
Uygulamaya dönüşmüş Antik Yunan Dönem Kostümünü, öğrencinin kendisi veya uygun gördüğü bir kişi üzerinde saç-makyaj tuvaleti eşliğinde sahne sanatları bölümü öğretim elemanları ve öğrencilerine sunması içeren bu değerlendirmede, katılım sağlayan öğretim elemanlarının 10 üzerinde yaptığı değerlendirme- kanaat notunun ortalaması sunum notu olarak kullanılacaktır.
(Sunum teknikleri, kullanılan yöntem ve araçlar, öğrencinin kişisel yaratısı- tercihleri doğrultusunda gerçekleşecektir)

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1.Dersin % 80 nine katılım zorunludur. Ve uygulamaların derste yapılması zorunludur.
2.Her türlü intihal girişimi ve fiili disiplin cezasıyla sonuçlanır.
3.Derse katılmamış olmak verilen ev ödevlerinin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
4. Tüm uygulamalar öğrencinin kendisi tarafından gerçekleştirilecektir.
5. Tüm uygulamalara ait malzeme ve materyal öğrenci tarafından temin edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

gulsin.oral@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders anlatımı 3 4 12
Uygulama (Atölye çalışması, Laboratuvar vb.) 11 4 44
Atölye uygulamalarının değerlendirmeye hazırlanması 1 3 3
Diğer kısa sınavlara hazırlık 1 2 2
Ödev hazırlama 3 3 9
Sunum hazırlama 1 3 3
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 2 11 22
Diğer kısa sınav vb. 1 1 1
Atölye uygulamalarının değerlendirmeleri 1 4 4
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19PK.20
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.55
ÖK.65
ÖK.75