DERS ADI

: SAHNE KOSTÜM AKSESUAR UYGULAMALARI II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
STS 1014 SAHNE KOSTÜM AKSESUAR UYGULAMALARI II SEÇMELİ 1 3 0 4

Dersi Veren Birim

Sahne Tasarımı

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

ÖĞRETİM GÖREVLİSİ GÜLŞİN ORAL

Dersi Alan Birimler

Sahne Tasarımı

Dersin Amacı

*Sahne kostüm aksesuarlarının yapımında kullanılacak tekstil yüzey ve yardımcı malzemeler tanıtılarak, sahne kostüm aksesuarları için basit yüzey tasarımları tasarlayabilmek- oluşturabilmek

*Sahne kostüm aksesuarları uygulaması için basit aksesuar kalıbı elde etme tekniklerini ( Drapaj, Hazır Pafta Ve Giysi Üzerinden) uygulama becerisi kazandırmak,

*Sahne kostümünü tamamlayan Şapka, başlık, ,korse, korsaj kemer, ayakkabı, çanta, yakalık, kolluk, zırh, kanat gibi giyim parçalarının uygulamasına yönelik kuramsal bilgi ve uygulama becerilerini kazandırmak,

*Çeşitli materyal ve yüzeylerin Sahne Kostüm aksesuarlarına Yönelik tekraren tasarlanılması ve kullanılması becerisini edindirmek.

* Giyim tarihini araştırmak, dönemlerin özelliklerini koruyarak, sahne kostümüne ve aksesuarına yansıtma becerisini geliştirmek.

*Fantastik Sahne Kostüm Aksesuarları Tasarımı yapabilmek ve uygulayarak gerçeğe dönüştürmek.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Sahne sanatlarına yönelik kostümü tamamlayan kostüm aksesuar giysilerini tasarlayabilmesi, üretebilmesi
2   Sahne Tasarımında yaratıcı, özgün, estetik değerler taşıyan, yenilikçi uygulamalar yaratma ve sunabilme, sahneleyebilme becerisine sahip olabilmesi
3   Sahne Tasarımı alanında edinmiş olduğu teorik bilgileri kullanarak, uygulamalarını izleyicisi ile buluşturabilmesi
4   Sahne Tasarımı alt yapısını oluşturacak sanatsal ve kültürel bilgi birikimine sahip olabilmesi
5   Sahne Tasarımı alanında özel hünerleri geliştirebilmesi
6   Toplumsal ve bilimsel etik değerlere sahip olabilmesi,
7   Hayat boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim-sanat-tasarım- teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilmesi, beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

STS 1013 - Sahne Kostüm Aksesuar Uygulamaları I

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş. Genel Bilgiler. Ders İçin Gerekli Malzemeler ve Dersin İşleyişi Hakkında Bilgilendirme
2 Sahne kostümünü tamamlayan aksesuarlardan BAŞA GİYİLENLER-TAKILAN AKSESUAR yapımı: Şapka, Başlık veya Taç gibi giyim parçalarından birini uygulama. *-Seçimi yapılan uygulamanın eskiz ve teknik çizimlerinin yapımı 1..Sınıf içi uygulama Kuramsal destekli portfolyo süreçli
3 *-Seçimi yapılan aksesuarın kalıbını elde etme, malzeme tanıtımı-taslak uygulama Ödev: başa giyilen aksesuarlardan birinin tematik olarak tasarlanması. (10 adet çizim tasarım)
4 *-Seçimi yapılan aksesuarın uygulanması-yapımı
5 *-Seçimi yapılan aksesuarın uygulanması-yapımı bitim işlemlerinin tamamlanması
6 Sahne kostümünü tamamlayan aksesuarlardan BEDENE GİYİLENLER-TAKILAN AKSESUAR yapımı: Korse, Zırh, Korsaj Kemer , Kanat ve Yakalık gibi giyim parçalarından birini uygulama. *-Seçimi yapılan uygulamanın eskiz ve teknik çizimlerinin yapımı 2.Sınıf içi uygulama Kuramsal destekli portfolyo süreçli
7 *-Seçimi yapılan aksesuarın kalıbını elde etme, malzeme tanıtımı-taslak uygulama
8 *-Seçimi yapılan aksesuarın uygulanması-yapımı
9 *-Seçimi yapılan aksesuarın uygulanması-yapımı bitim işlemlerinin tamamlanması
10 Sahne kostümünü tamamlayan aksesuarlardan Fantasatik bir akseuarın veya aksesuarlar bütününün tasarımı ve uygulanması Tema tespiti ve storyboard 3.Sınıf içi uygulama Kuramsal destekli portfolyo süreçli
11 Özgün Model Çizme, form ve malzeme yaratılması
12 Tasarımın uygulanması-yapılması
13 Tasarımın uygulanması-yapılması
14 Karakter kazandırma Bitim ve efekt kazandırma

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:

HUNNİSETT, Jean. Period Costume for Stage&Screen Printed in U.S.A
ANDERSON, Barbara& Cletus. Costume Design, Carnegie Mellon Universty.

Yardımcı kaynaklar:
Les Costumes Tradıonnels Femınıs De Tunısıe, Azıza Ben Tanfous, Nezıha Manjoub, Andre Lovıs, Samıra Sethom, Fathıa Skhır, Clemence Sugıer, Alı Zovarı, 1978
The Hıstorıcal Encyclopedıa Of Costumes, Albert Racınet, New York, 1988
Costume 1066-1990s John Peacock, 1986, London
Tudor Costume And Fashıon, Herbert Norrıs, New York, 1997
Medieval Costume And Fahıon, Herbert Norrıs, New York, 1999
The Chronıcle Of Western Costume, John Peacock, London 1991
Foshıon Sovrcebooks The 1920s, Jhon Peacock, London, 1997
A Hıstory Of Costume, Carl Köhler, New York, 1963
What People More, Douaglas Gorslıne, New York, 1994
KİDD, Mary. 1996 STAGE COSTUME London.

Diğer ders materyalleri:
Moda katalogları, performans defile görselleri, gösteri sanatlarına ait ürünler( film, dans, opera, tiyatro vd. )

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Kavramlar; Sunuş Tekniği ile aktarılacak, tüm kavramlar basılı görsel yayınlar ve Görüntü sanatlarının çeşitli ürünleri ile örneklenerek (film, tiyatro) desteklenecektir.

Çizimsel uygulamalar ve basit dikim teknikleri; birebir uygulanarak aktarılacak, uygulamayı yaptırtma- deneyimleme tekniği ile de bilişsel, duyuşsal ve psikomotor davranış kazandırılacak, Basılı yayınlar ve görüntü sanatlarındaki ilgili eserlerinden kesitlerle örneklendirilecektir.

Ödevler; Yapılandırılmış Buluş Yöntemi ile takip edilecek, bulunması gereken ilke, kavram ve olası problemlerin çözümleri ile ilgili veriler dersin eğitmeni tarafından verilerek, örnekler tarafından organize edilecektir. Sorular sorarak öğrencilerin ellerindeki verileri analiz etmelerine ve sonuca ulaşmalarına yardım edilecek.

Uygulama süreçlerinde yapılan Tasarım çalışmalarında; Yapılandırılmamış Buluş yöntemi ile doğal bir ortamda kavramları, ilkeleri, bir problemin çözümünü bireyin kendi kendine bulması sağlanacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 QZ Quiz
2 ODV Ödev
3 SNM Sunum
4 SIU SınıfiçiUyg
5 BSN Başarı Notu QZ * 0.10 + ODV * 0.10 + SNM * 0.10 + SIU * 0.70

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

1-Quiz yazılı sınav
2- öğrenci başarısının ve motivasyonun arttırılması, ödev yükünün azaltılması amacı ile Atölyede-laboratuarda, öğrenme-öğretme sürecinde yapılan sınıf içi uygulamalar, çizgisel ve dikim pratikleri not ile değerlendirilecektir.
3-Ödevler, değerlendirme çizelgesi ile değerlendirilecektir.
4- Ürün- Kostüm Değerlendirme: Rapor, Portfolya Dosyası , Gerçek Ölçeklerde Uygulaması Yapılmış Giysi ve tamamlayıcı aksesuarların teknik ve estetik değerlendirilmesini içeren Teknik Estetik Değerlendirme Çizelgesi doğrultusunda değerlendirilecektir.
5- Sunum: Tasarımı ve birebir uygulaması yapılmış kostüm gösteri sanatları kavramları çerçevesinde hazırlanan sunum teknikleri-uygulamaları ile sunulacak, böylelikle Tasarımcının eserini ifade etmesi değerlendirilecektir.

Değerlendirme Kriteri

1- Atölyede-laboratuarda yapılacak çizimsel uygulamalar ve dikim pratikleri, teknik değerlendirme çizelgesi ile değerlendirilecek, tekniğin uygulanabilme becerisi ölçülecektir. Bu uygulamalar derste ilgili öğretim elemanının eşliğinde gerçekleşecektir.

2- Verilecek ödevler de ise;
Özgünlük, kaynak-veri taraması, sunum- ifade yöntemi, teknik ve estetik ölçütlerin içerdiği bir değerlendirme çizelgesi ile değerlendirilecektir.

3- Ürün- Değerlendirme
1- Rapor
2- Portfolya dosyası ( artistik çizim, detay çizimi, teknik çizim. Malzeme formu, aksesuar çizimleri, giysinin ve aksesuarların minyatür kalıbı, karakter-mekan çizimi
3- Giysi, başlık, ayakkabı, aksesuar vb gerçek ölçeklerde ürün değerlendirmesini içeren teknik değerlendirme çizelgesi doğrultusunda değerlendirilecektir.

4-Sunum Değerlendirmesi:
Uygulamaya dönüşmüş Antik Yunan Dönem Kostümünü, öğrencinin kendisi veya uygun gördüğü bir kişi üzerinde saç-makyaj tuvaleti eşliğinde sahne sanatları bölümü öğretim elemanları ve öğrencilerine sunması içeren bu değerlendirmede, katılım sağlayan öğretim elemanlarının 10 üzerinde yaptığı değerlendirme- kanaat notunun ortalaması sunum notu olarak kullanılacaktır.
(Sunum teknikleri, kullanılan yöntem ve araçlar, öğrencinin kişisel yaratısı- tercihleri doğrultusunda gerçekleşecektir)

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1.Dersin % 80 nine katılım zorunludur. Ve uygulamaların derste yapılması zorunludur.
2.Her türlü intihal girişimi ve fiili disiplin cezasıyla sonuçlanır.
3.Derse katılmamış olmak verilen ev ödevlerinin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
4. Tüm uygulamalar öğrencinin kendisi tarafından gerçekleştirilecektir.
5. Tüm uygulamalara ait malzeme ve materyal öğrenci tarafından temin edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

gulsin.oral@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders anlatımı 3 4 12
Uygulama (Atölye çalışması, Laboratuvar vb.) 11 4 44
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 2 11 22
Ödev hazırlama 3 3 9
Atölye uygulamalarının değerlendirmelerine hazırlık 1 3 3
Sunum Hazırlama 1 3 3
Diğer Kısa Sınavlara Hazırlık 1 2 2
Atölye uygulamalarının değerlendirmeleri 1 4 4
Diğer kısa sınav vb. 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19PK.20
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.55
ÖK.65
ÖK.75