DERS ADI

: ETNOMÜZİKOLOJİYE GİRİŞ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MBS 3002 ETNOMÜZİKOLOJİYE GİRİŞ SEÇMELİ 3 0 0 3

Dersi Veren Birim

Müzik Bilimleri

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇENT İBRAHİM YAVUZ YÜKSELSİN

Dersi Alan Birimler

Müzik Bilimleri

Dersin Amacı

Etnomüzikolojiye Giriş dersinin amacı, öğrencilerin etnomüzikoloji disiplinin tarihi, kuramları ve yöntemleri hakkında bir bilgi birikimi edinmelerini sağlamak ve daha sonra yapacakları kuramsal ve uygulamalı çalışmalarda kullanabilecekleri etnomüzikolojik perspektif ve yaklaşımları kazandırmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Etnomüzikolojinin tarihsel sürecini ana hatlarıyla anlatabilmesi,
2   Müziğin neden ve nasıl kültürel bağlamında incelenebileceğini açıklayabilmesi,
3   Etnomüzikolojinin çalışma konularını ve ele alış biçimlerini örneklendirerek gösterebilmesi,
4   Etnomüzikolojinin diğer disiplinler (antropoloji, toplumbilim, iletişim bilimi vb.) arasındaki kuramsal ve yöntembilgisel
5   Etnomüzikolojik yaklaşım problemini tartışabilmesi,
6   Etnomüzikolojide kullanılan temel yöntem ve teknikleri tanımlayabilmesi,
7   Etnomüzikolojinin kapsamında yer alan temel kavramsal problemleri tanımlayabilmesi,
8   Etnomüzikoloji tarihi ve kuramı ile ilgili bir konuda araştırma yapıp raporlandırabilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Başlangıç: Karşılaştırmalı Müzikoloji Karşılaştırmalı Müzikoloji'nin ortaya çıkışı, Ulusalcılık akımı, Folklor/Halkbilim ve Tarihsel Müzikoloji arasındaki ilişki anlatılacaktır.
2 Karşılaştırmalı Müzikoloji de Evrimci ve Yayılmacı Yaklaşımlar Etnomüzikoloji'nin disiplin olarak tanımlanmasından önceki (1885-1950) çalışmalar ışığında Batılı olmayan müzik sistemlerinin incelenmesinde egemen olan `Evrimci ve `Yayılmacı yaklaşımlar ve dönemin başat yöntemi olarak `karşılaştırma problemi tartışılacaktır.
3 IFMC'nin Kurulması ve Yeni bir Tanımlama Olarak Etno-Müzikoloji IFMC (Uluslararası Halk Müziği Konseyi)'nin kurulması ile başlayan süreçte yapılan etnolojik çalışmalar ve Jaap Kunst un araya tire koyarak Etno-müzikoloji adını ortaya atmasıyla başlayan dönem ele alınacaktır.
4 Türkiye de Halk Müziği Çalışmaları ve Bir Karşılaştırmalı Müzikolog olarak Adnan Saygun Cumhuriyet dönemi ile birlikte Türkiye de ivme kazanan folklor disiplini ile Karşılaştırmalı Müzikoloji ekseninde yürütülen Müzikbilimsel çalışmalar ele alınacak ve Türkiye nin yanısıra IFMC nin kurulduğu toplantıdan başlayarak uluslararası alanda da söz sahibi olan Ahmed Adnan Saygun un karşılaştırmalı müzikoloji kapsamındaki çalışmaları tartışılacaktır.
5 SEM (Etnomüzikoloji Derneği) Kurulması ve Aradaki Tirenin Kaldırılması 1955'de Amerika Birleşik Devletleri nde kurulan SEM (Society for Ethnomusicology)'in 2 yıl sonra aradaki tireyi (Etno-müzikoloji) atması ile başlayan süreç ele alınacak ve Alan P. Merriam'ın Etnomüzikoloji'yi antropolojik perspektifle tanımlaması tartışılacaktır.
6 Etnomüzikoloji'nin Kapsamı: Tanımlamalar, Odaklar ve Temel Yaklaşımlar Etnomüzikolojik perspektif ya da yaklaşım nedir Etnomüzikoloji neyi, neden, nasıl inceler sorularından yola çıkılarak Etnomüzikoloji'nin kapsamında yer alan çalışma alanları ve konuları tartışılacaktır.
7 Etnomüzikolojide Yöntem ve Teknik Etnomüzikoloji'de verilerin toplanması ve analizine yönelik kullanılan stratejik yöntemler ve teknikler tanımlanacaktır.
8 Müziğin Kültürel Bağlamında İncelenmesi, Etnografi ve Alan Çalışmasının Önemi Etnomüzikoloji'de stratejik bir yöntem olarak `Alan Çalışması'na verilen önem ve aynı yöntemi kullanan diğer disiplinlerden (Halkbilim, Sosyoloji, Antropoloji) farklılığı tartışılacak, etnografinin disiplindeki baskın rolü ele alınacaktır.
9 Etnomüzikolojik Araştırmada Temsil Politikaları Kültürün yazılması, nesnellik, emik-etik yaklaşım, içerdekiler-dışardakiler, kendisi-öteki gibi yöntem ve yaklaşım problemleri ışığında etnomüzikoloğun araştırmadaki rolü tartışılacaktır.
10 Etnomüzikolojide Çeviriyazım ve Biçem Analizi Etnomüzikolojinin başlangıcından günümüze kadar olan dönemde müziğin yazılması ve analizine yönelik kullanılan çeviriyazım teknikleri, çalışmalardan örnekler verilerek ele alınacaktır.
11 Postmodernizm, Popüler Müzik ve Etnomüzikoloji'nin Geleceği Disiplinin disiplinlerarası özelliğininin 1990'lı yıllardan başlayarak ivme kazanan yeni yönelimler ışığında değişime uğraması; araştırma problemlerinin ve kapsamının Batı sanat müziği ve kentsel popüler müzikleri kapsayacak biçimde genişletmesi konusu ele alınacaktır.
12 ARASINAV
13 Sunum ve Tartışmalar: Etnomüzikolojiye Yön Verenler Karşılaştırmalı Müzikoloji'nin ortaya çıkışından günümüze kadarki süreçte kuramsal ve uygulamalı düzeyde önemli çalışmalara imza atan belli başlı bilim insanları ve çalışmaları ele alınacaktır.
14 Sunum ve Tartışmalar: Etnomüzikolojiye Yön Verenler

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Kaplan, Ayten. (2005). Kültürel Müzikoloji, İstanbul: Bağlam Yayınları.
Yardımcı kaynaklar:
Baily, John. (2001). Etnomüzikolojide Bir Araştırma Tekniği Olarak İcranın Öğrenilmesi , (çev: İbrahim Y. Yükselsin), Learning to Perform as a Research Technique in Ethnomusicology , British Journal of Ethnomusicology, Vol. 10, No. 2. (2001), pp. 85-98 den çeviri (basılmamış).
Erol, Ayhan. (2002, 2. Baskı 2005). Popüler Müziği Anlamak: Kültürel Kimlik Bağlamında Popüler Müzikte Anlam, İstanbul: Bağlam Yayınları.
Erol, Ayhan. (2009). Müzik Üzerine Düşünmek, İstanbul: Bağlam Yayınları.
Myers, H (ed). (1992). Ethnomusicology: An Introduction. New York: W.W. Norton and Company.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersler
Ders anlatımları, Etnomüzikoloji disiplininin başlangıcından günümüze kadar geçen süreç ışığında, temel kuramları ve yöntembilgisel özelliklerini tanıtmaya yöneliktir. Ders sürecinde, alandaki belli başlı bilim insanlarının çalışmalarının okunması ve tartışılması; disiplinin disiplinlerarası doğası ve özellikle tarihsel müzikoloji, antropoloji, folklor, dilbilim, iletişim bilimleri ve kültürel çalışmalar ile olan ilişkisi üzerinde durulacaktır.
Ödevler
Ödevler, öğrencilere belirli konularda okuma ve araştırma yapmaya yönlendirmeyi ve elde edilen sonuçların sınıf ortamında sunularak, tartışılmasını ve dönem sonunda raporlandırılmasını hedefler. Ödevler, kapsamına göre bireysel ya da grup çalışması olabilir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 ODV Ödev
3 DKL DerseKatılım
4 FN Final
5 BSN Başarı Notu VZ * 0.30 + ODV * 0.30 + DKL * 0.10 + FN * 0.30
6 BUT Bütünleme
7 BBN BütSonuBaşarıNotu VZ * 0.30 + ODV * 0.30 + DKL * 0.10 + BUT * 0.30

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Sınavlar:
Dönem boyunca iki yazılı sınav gerçekleştirilecek ve bir öğrenci toplam başarı puanının %60 ini yazılı sınavlardan elde edecektir. Her sınav sınıf materyallerini kapsayacak ve sorular, sınıfta işlenen konuları, ödev olarak verilen konuları içerecektir. Sınavlar, öğreticinin insiyatifine bağlı olarak kapalı uçlu (test) ve/veya açık uçlu sorulardan oluşabilir.

Dönem Ödevi:
Öğrencilere en az 1 adet ders süreci içinde 1 adet de dönem sonunda hazırlayıp teslim edecekleri bireysel ya da grup çalışmasını gerektiren araştırma konusu verilecektir. Öğrencinin gerçekleştireceği ödevler, alandaki belli başlı çalışmaların incelenmesi, belli bir kuramcı ve ya da araştırmacının çalışmalarını tanımaya ve tanıtmaya yöneliktir. Ödevler, Microsoft Word kullanılarak, yazım kurallarına uygun biçimde yazılacak ve hem basılı olarak hem de hazırlayan(lar) ve ana başlık olarak adlandırılmış dijital bir kopyası öğretim üyesine teslim edilecektir.

Değerlendirme Kriteri

Sınavlar
Yazılı sınavlar öğrencilerin, öğrenme çıktılarında tanımlanan bilgi temelli yeterliklere ulaşıp ulaşmadıklarını ölçmeyi hedefler.

Dönem ödevi:
Öğrencinin, öğretici tarafından verilen ya da kendi seçtiği konuda çalışması ve araştırma sonucunda elde ettiği bulguları anlayıp aktarmaları başarı için esastır. Öğrencinin, araştırma konusu olarak seçtiği konu için mümkün olduğunca çok kaynağa ulaşması, yalnızca bir kaynaktan yararlanmak yerine birkaç kaynağı değerlendirmesi beklenmektedir. Konunun açık bir şekilde anlaşılmış olması, ele alış ve tartışmanın özgünlüğünün yanısıra, formatı, yazım kuralları gibi yazılı anlatım ilkelerinin kalitesi bakımından da değerlendirilecektir.

Derse Katılım:
Öğrencinin katılımından elde edilecek puan, (a) derse katılım/devam durumuna, (b) öğrencinin ders sırasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve (c) öğrencinin olumlu bir öğrenim ortamının yaratılmasına katkısına bağlı olacaktır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Her türlü intihal girişimi ve eylemi disiplin cezası ile sonuçlanır.
3. Derse katılmamış olmak dönem ödevinin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazaret olarak değerlendirilmeyecektir.
4. Belirlenen zamanda teslim edilmeyen ödevler değerlendirmeye alınmayacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

E-posta: iyavuz@deu.edu.tr
Tel: 232 - 412 92 03

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi: 13:30-15:00
Salı: 13:30-15:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 1 13
Vize Sınavına Hazırlık 1 4 4
Final Sınavına Hazırlık 1 8 8
Ödev Hazırlama 1 10 10
Sunum Hazırlama 1 5 5
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 81

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.15
ÖK.231313
ÖK.311111
ÖK.4511
ÖK.5531131
ÖK.63511
ÖK.7311
ÖK.83511