DERS ADI

: MÜZİK, KÜLTÜR VE TOPLUM II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MBA 2004 MÜZİK, KÜLTÜR VE TOPLUM II ZORUNLU 3 0 0 4

Dersi Veren Birim

Müzik Bilimleri

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇENT İBRAHİM YAVUZ YÜKSELSİN

Dersi Alan Birimler

Müzik Bilimleri

Dersin Amacı

Dersin amacı, öğrencilerin gündelik yaşamda karşılaştıkları birbirinden farklı müziksel olguları anlamlandırmalarını ve daha derinlemesine analiz etmelerini sağlayacak bir birikim edinmelerini sağlamak ve daha sonra alacakları toplumsal ve kültürel bağlamlara odaklanılan dersler için bir temel oluşturmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Müziğin toplumsal yönlerini açıklayabilecek temel kavramları tanımlayabilmesi,
2   Müzik ve sosyokültürel dizge arasındaki ilişkiyi kurabilmesi,
3   Müziğin hangi koşullarda ve neden kültürel bağlamında incelenmesi gerektiğini açıklayabilmesi,
4   Müzik ve farklı toplumsal katmanlar arasındaki ilişkiyi açıklayabilmesi,
5   Gündelik yaşamda karşılaştığı müzik olaylarının toplumsal yönlerini saptayabilmesi,
6   Müzik yapmanın statü, etnisite, kimlik vb. toplumsal/kültürel sorunlarla olan ilişkilisini ayırt edebilmesi,
7   Toplumların birbirinden farklı kültürel değerlere sahip olduğunu müziksel örneklerle tartışabilmesi,

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dönem planının açıklanması ve tartışma/sunum konularının-problemlerinin dağıtılması.
2 Ritüeller ve Müzik Toplumsal yaşamda en önemli ifade alanı olan ritüel ile müzik arasındaki ilişki açıklanarak, ritüel kategorileri [Geçiş ritüelleri, Takvime bağlı ritüeller, Bunalım ritüelleri] tanımlanacaktır.
3 Geçiş Ritüellerinde Müziğin Rolü `Ayrılma', `Geçiş' ve `Bütünleşme' olarak tanımlanan üç aşamadan oluşan geçiş ritüellerine örnek olarak, evlilik ritüelinde müziğin işlevsel kullanımı ele alınacaktır. Sözkonusu kullanımda müziğin `ifade', `temsil', `duygusal motivasyon', `aşamaların kodlanması ve `rehberlik etme' üzerine kurulu işlevselliği örneklerle açıklanacaktır.
4 Takvime Bağlı Ritüeller ve Bunalım Ritüelleri Yayla şenlikleri, Kırkpınar, Hasat şenlikleri gibi takvime bağlı (ya da yıldönümsel) ritüeller örneklerle açıklanacak ve Bunalım ritüeli örneği olarak Fas a düzenlenen ve müziğin yanısıra, renk ve kokuların da kullanıldığı Lila Ritüeli inden kesitler izlenecektir.
5 Müzikte Anlam Üretimi. İnsanların güncel deneyimlerindeki şeyi belleklerinde depolanmış daha önceki deneyimler ile ilişkilendirmeleri sonucunda edimsel ya da söylemsel olarak ortaya çıkan anlamın müzik aracılığıyla nasıl üretildiği tartışılacakır.
6 Müziksel Anlamın Simgesel, Estetik ve Pragmatik Yönleri Sırasıyla müziğin ne söylediği, ne olduğu ve ne yaptığı ile ilgili olan üç anlam düzeyi tanımlanarak örneklerle açıklanacaktır.
7 Sunum ve Tartışma: Türk Müziği Özelinde Batılılaşma, Modernleşme ve Kentleşme olguları. Dönem başında verilen tartışma konusunun bireysel ya da grup olarak sunulması ve tartışılması.
8 Sunum ve Tartışma: Türk Müziği Özelinde Batılılaşma, Modernleşme ve Kentleşme olguları. Dönem başında verilen tartışma konusunun bireysel ya da grup olarak sunulması ve tartışılması.
9 Sunum ve Tartışma: Müzik Endüstrisinin Ekonomik, Toplumsal ve Kültürel Yönleri Dönem başında verilen tartışma konusunun bireysel ya da grup olarak sunulması ve tartışılması.
10 Sunum ve Tartışma: Müzik ve Medya İlişkisi Dönem başında verilen tartışma konusunun bireysel ya da grup olarak sunulması ve tartışılması.
11 ARASINAV
12 Sunum ve Tartışma: Küreselleşme (globalism) ve Müziğin Küreselleşmesi. Dönem başında verilen tartışma konusunun bireysel ya da grup olarak sunulması ve tartışılması.
13 Sunum veTartışma: Müziğin Canlı Müzik-Kaydedilmiş Müzik ekseninde icra ve kullanılma biçimleri Dönem başında verilen tartışma konusunun bireysel ya da grup olarak sunulması ve tartışılması.
14 Sunum ve Tartışma: Müzik ve Kültürel Korumacılık Dönem başında verilen tartışma konusunun bireysel ya da grup olarak sunulması ve tartışılması.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Kaemmer, John. İnsan Yaşamında Müzik (Music in Human Life), basılmamış çeviri (çev.: Yetkin Özer).
Yardımcı kaynaklar:
Benedict, Ruth. 1998. Kültür Örüntüleri, (çev.: Mustafa Topal), Ankara: Öteki Yayınevi.
Fenton, Steve.2001. Etnisite: Irkçılık, Sınıf ve Kültür, (çev.: Nihat Şad), Ankara: Phoenix Yayınevi.
Haviland, William A.. 2002. Kültürel Antropoloji, (çev.: Hüsamettin İnaç-Seda Çiftçi), İstanbul: Kaknüs Yayınları.
Hebdige, Dick. 1988. Gençlik ve Altkültürleri, (çev: Esen Tarım), İstanbul: İletişim Yay.
Kottak, Conrad P. 2001. Antropoloji: İnsan Çeşitliliğine Bir Bakış, (çev.: Hacettepe Ünv. Öğretim Elemanları), Ankara: Ütopya Yayınevi.
Larrain, George. 1995. İdeoloji ve Kültürel Kimlik. (çev.: Neşe Nur Domaniç), İstanbul: Sarmal Yayınevi.
Ozankaya, Özer. 2007. Toplumbilim, İstanbul: Cem Yayınevi.
Diğer ders materyalleri:
Görsel ve işitsel örnekleri içeren PowerPoint destekli ders sunumları.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersler:
Ders anlatımı müziğin gündelik yaşamdaki ve birbirinden farklı toplumlardaki kültürel ve toplumsal yönlerini yansıtan görsel ve işitsel örnekleri içeren sunumlarla yapılır. Öğretim üyesi, öğrencileri ortaya çıkan sorulara yanıt vermeye yönlendirir ve tartışılan konularda görüşlerini sunmalarını ister. Dersler, kavramanın önemli ölçüde ek açıklamalar ve örneklerle pekiştirildiği bir ortamda sosyoloji ve kültürel antropoloji disiplinlerinin temel kavramlarının aktarılmasını esas alır.
Ödevler:
Ödevler, öğrencilere derste kazandırılan kavramsal perspektiften hareketle belirli konularda araştırma yapmaya yönlendirmeyi ve elde edilen sonuçların sınıf ortamında sunularak, tartışılmasını hedefler. Ödevler, kapsamına göre bireysel ya da grup çalışması olabilir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 ODV Ödev
3 DKL DerseKatılım
4 FN Final
5 BSN Başarı Notu VZ * 0.30 + ODV * 0.30 + DKL * 0.10 + FN * 0.30
6 BUT Bütünleme
7 BBN BütSonuBaşarıNotu VZ * 0.30 + ODV * 0.30 + DKL * 0.10 + BUT * 0.30

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Sınavlar:
Dönem boyunca iki yazılı sınav gerçekleştirilecek ve bir öğrenci toplam başarı puanının %70 ini yazılı sınavlardan elde edecektir. Her sınav sınıf materyallerini kapsayacak ve sorular, sınıfta işlenen konuları, ödev olarak verilen konuları ve gündelik yaşamda karşılaşılan müziksel problemleri içerecektir. Sınavlar, öğreticinin insiyatifine bağlı olarak kapalı uçlu (test) ya da açık uçlu sorulardan oluşabilir.

Dönem Ödevi:
Öğrencilere kendilerine bildirilecek tarihe kadar hazırlayıp teslim edecekleri bireysel ya da grup çalışmasını gerektiren araştırma problemleri verilecektir. Öğrencinin gerçekleştireceği ödev belirli bir dönemde yaşanmış ya da gündelik yaşamda karşılaşılabilecek müzik olaylarının açıklanmasını amaçlayan vaka analizleri biçimdedir. Ödevler, Microsoft Word kullanılarak, yazım kurallarına uygun biçimde yazılacak ve hem basılı olarak hem de hazırlayan(lar) ve ana başlık olarak adlandırılmış dijital bir kopyası öğretim üyesine teslim edilecektir.

Değerlendirme Kriteri

Sınavlar
Yazılı sınavlar öğrencilerin, öğrenme çıktılarında tanımlanan bilgi temelli yeterliklere ulaşıp ulaşmadıklarını ölçmeyi hedefler.

Dönem ödevi:
Öğrencinin, öğretici tarafından verilen ya da kendi seçtiği müziksel problem üzerinde çalışmaları, bunları anlayıp aktarmaları başarı için esastır. Öğrencinin, araştırma konusu olarak seçtiği problem için mümkün olduğunca çok kaynağa ulaşması, yalnızca bir kaynaktan yararlanmak yerine birkaç kaynağı değerlendirmesi ve zengin içerikli müziksel örneklerle desteklemesi beklenmektedir. Konunun açık bir şekilde anlaşılmış olması, ele alış ve tartışmanın özgünlüğünün yanısıra, formatı, yazım kuralları gibi yazılı anlatım ilkelerinin kalitesi bakımından da değerlendirilecektir.

Derse Katılım:
Öğrencinin katılımından elde edilecek puan, (a) derse katılım/devam durumuna, (b) öğrencinin ders sırasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve (c) öğrencinin olumlu bir öğrenim ortamının yaratılmasına katkısına bağlı olacaktır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Her türlü intihal girişimi ve eylemi disiplin cezası ile sonuçlanır.
3. Derse katılmamış olmak dönem ödevinin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazaret olarak değerlendirilmeyecektir.
4. Belirlenen zamanda teslim edilmeyen ödevler değerlendirmeye alınmayacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

E-posta: iyavuz@deu.edu.tr
Tel: 232 - 412 92 03

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi: 13:30-15:00
Salı: 13:30-15:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 4 4
Ödev Hazırlama 1 12 12
Sunum Hazırlama 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 93

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.115
ÖK.2111
ÖK.31311
ÖK.4311
ÖK.5111
ÖK.6131
ÖK.71111