DERS ADI

: MÜZİK ARAŞTIRMACILIĞINDA YÖNTEM VE TEKNİK II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MBA 2002 MÜZİK ARAŞTIRMACILIĞINDA YÖNTEM VE TEKNİK II ZORUNLU 3 0 0 4

Dersi Veren Birim

Müzik Bilimleri

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇENT İBRAHİM YAVUZ YÜKSELSİN

Dersi Alan Birimler

Müzik Bilimleri

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğrencilerin genelde sosyal bilimlerde özelde müzik araştırmacılığında kullanılan araştırma tasarımı, veri toplama ve analiz yöntemleri hakkında bilgi birikimi edinmelerini sağlamak, bilimsel araştırmanın alanına ve niteliğine uygun analitik ve uygulamalı yöntembilgisel/metodolojik ve teknik becerileri kazandırmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Sosyalbilimlerde kullanılan yöntemle ilişkili terimleri ve kavramları tanımlayabilmesi,
2   Müzik Bilimleri kapsamında yer alan disiplinler (Tarihsel Müzikoloji, Sistematik Müzikoloji, Etnomüzikoloji) arasındaki yönteme dayalı farklılıkları açıklayabilmesi.
3   Müzik incelemesinde kullanılacak uygun yöntem ve teknikleri tespit edebilmesi,
4   Müzikle ilişkili görsel, işitsel ve yazınsal verileri toplamaya yönelik yöntem ve teknikleri uygulayabilmesi,
5   Araştırma sonucunda elde edilen sonuçları yazılı olarak raporlandırabilmesi,
6   Bilimsel bilgi üretmenin stratejik bir süreç olduğunu ve yöntemle sıkısıkıya ilişkili olduğunu savunabilmesi,

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Stratejik Bir Yöntem Olarak `Alan Çalışması Alan Çalışması Nedir Nasıl Yapılır Sorularından hareketle alan çalışması (fieldwork) yönteminin farklı disiplinlerde (folklor, toplumbilim, antropoloji) ve müzik incelemesinde alan çalışmasının uygulanış amaçları ve biçimleri (gözlem ve görüşme) üzerinde durulacaktır.
2 Alan Çalışmasına Hazırlık: Teknik ve Teknolojik Yeterlikler Alan çalışmasına çıkmadan önce yer, süre ve yapılacak çalışma (gözlem ve görüşme) özelinde hangi araç gereçlerin hazırlanacağı, alanda karşılaşılabilecek teknik sorunlar ve hazırlık aşamasında dikkat edilmesi gerekenler açıklanacaktır.
3 Gözlem Tipleri ve Teknikleri Alan çalışmasında veri toplamak ve analiz etmek için kullanılan doğrudan, dolaylı, katılımcı gözlem çeşitleri ve uygulanma biçimleri açıklanacaktır.
4 Alan Notları Nedir Nerede ve Nasıl Yazılırlar Alan çalışmasının sistematik not tutma konusu ele alınacak, `karalamalar dan asıl `alan notu na varıncaya kadar hangi koşullarda hangi notlar tutulacağı ve bilimsel araştırmadaki önemi tartışılacaktır.
5 Bir Araştırma Tekniği Olarak Yaparak Öğrenme Etnomüzikolojik alan çalışmasında oldukça yaygın bir teknik olan ve yaparak-çalarak öğrenme olarak da tanımlanabilecek müzik icrasının ya da çalgı yapımının öğrenilmesi tartışmaları, konu ile ilişkili çalışmalarla desteklenerek açıklanacaktır.
6 Görüşme Tipleri ve Teknikleri Alan çalışmasının başlangıcından sonuna dek yararlanılan kurgusuz, yarı kurgulu ve tam kurgulu görüşme tipleri uygulanma biçimleri ve dikkat edilmesi gerekenler tartışılacaktır.
7 Tam Kurgulu Görüşme Sorularının Hazırlanması Belirli bir örnekolay ve problem çerçevesinde tam kurgulu görüşme amaçlı soru oluşturma çalışması yapılacaktır.
8 Stratejik Bir Yöntem Olarak `Laboratuvar Çalışması Stratejik bir yöntem olarak laboratuvar çalışması hangi anlama gelir Müzik incelemesinde Laboratuvardan kastedilen nedir sorularından hareketle laboratuvar kapsamındaki deney yoluyla veri toplama teknikleri, uygulama alanları ve koşulları üzerinde durulacaktır.
9 Deney Yoluyla Veri Toplama Müzik incelemesinde kullanılan deneysel teknikler tartışılacak, araştırmacının teknik ve teknolojik eksikliklerini gidermek için izleyebileceği yollar (bilgilenme ve beceri geliştirme ya da disiplinlerarası işbirliği) üzerinde durulacaktır.
10 Arasınav
11 Niteliksel Verilerin Analizi: Metin Analizi Alan notlarının (gözleme dayalı ve görüşme çeviriyazımlarından üretilen notlar) analizinde ve literatür incelemesinde uygulanan teknikler (kodlama, kavramsal ilişkilendirme vb.), etnografik dönüşüm ve raporlandırma konusu işlenecektir.
12 Niceliksel Verilerin Analizi: İstatistiksel Teknikler Müzik incelemesinde istatistiksel teknikler ve uygulama alanları konusu ele alınacaktır.
13 Veri Toplama Tekniği Olarak Anket ve Tarama (survey) Araştırması Niceliksel veri toplama tekniklerinden biri olan `anket konusu ele alınacak, anket tekniğinin hangi koşullarda yararlı olabileceği tartışılacaktır.
14 Anket Soruları Oluşturma Çalışması Bireysel ya da grup çalışması olarak, belirli birer müziksel konu ve problem çerçevesinde anket sorularının nasıl hazırlanacağı ve uygulamada web ortamındaki araştırma sitelerinden nasıl yararlanılabileceği örneklerle açıklanacaktır.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynaklar:
Barzun, Jacques & Graff, Henry F. (1993). Modern Araştırmacı, (Çev: Fatoş Dilber), Ankara: Tübitak Popüler Bilim Kitapları.
Böke, Kaan. (2012). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, İstanbul: Alfa Yayınları.
Kıncal, Remzi Y. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, İstanbul. Nobel Yayın Dağıtım.
Özer Yetkin. (1997). Bilim Perspektifinde Müzik, İzmir: Dokuz Eylül Yayınları.
Yardımcı kaynaklar:
Barnes, Barry. (1990). Bilimsel Bilginin Sosyolojisi. (Kuhn and Social Sience: Theoretical Traditions in the Social Sience). (Çev.Hüsamettin Arslan). Ankara: Vadi yayınları.
Bernard, Harvey Russell. (2006). Research Methods in Anthropology: Qualitative and Quantitative Approaches, 4th Edition, USA: AltaMira Press.
Ember, Carol R., Melvin Ember. (2009). Cross-Cultural Research Methods, Second edition, Altamira Press.
Kaplan, Ayten. (2005). Kültürel Müzikoloji, İstanbul: Bağlam Yayınları.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersler
Dersler, kavramanın önemli ölçüde ek açıklamalar ve örneklerle pekiştirildiği bir ortamda müzik araştırmacılığında kullanılan yöntem ve tekniklerin öğrenciye kazandırılması için kuramsal ve kısmen uygulamalı olarak yapılır. Kuramsal düzeydeki ders anlatımı sunum biçimindedir. Ders kapsamındaki uygulamalı çalışmalar, öncelikle öğreticinin örneklendirerek ele aldığı teknik becerileri ve öğrencilerin ders dışında yaptıkları ve ödev olarak teslim ettikleri raporların tartışılmasını içerir. Öğretim üyesi, öğrencileri ortaya çıkan sorulara yanıt vermeye yönlendirir ve verilen raporlar hakkında görüşlerini sunmalarını ister.
Ödevler
Ödevler, derste anlatılan ve gösterilen uygulamaya yönelik teknik becerilerden hareketle öğrencilere belirli konularda araştırma yapmaya yönlendirmeyi ve elde edilen sonuçların sınıf ortamında sunularak, tartışılmasını hedefler. Ödevler, bireyseldir ve her öğrenci en az 3 adet ödev çalışması yapar.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 ODV Ödev
3 DKL DerseKatılım
4 FN Final
5 BSN Başarı Notu VZ * 0.30 + ODV * 0.30 + DKL * 0.10 + FN * 0.30
6 BUT Bütünleme
7 BBN BütSonuBaşarıNotu VZ * 0.30 + ODV * 0.30 + DKL * 0.10 + BUT * 0.30

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Sınavlar:
Dönem boyunca iki yazılı sınav gerçekleştirilecek ve bir öğrenci toplam başarı puanının yalnızca %60 ını yazılı sınavlardan elde edecektir. Her sınav sınıf materyallerini kapsayacak ve sorular, sınıfta işlenen ve ödev olarak verilen konuları içerecektir. Sınavlar, öğreticinin insiyatifine bağlı olarak kapalı uçlu (test) ya da açık uçlu sorulardan oluşabilir.

Ödevler:
Öğrencilere dönem ortasından başlayarak bir sonraki haftaya kadar hazırlayıp teslim edecekleri bireysel çalışmayı gerektiren uygulamalı araştırma ödevleri verilecektir. Öğrencinin gerçekleştireceği ödev yöntembilgisel ve teknik uygulamaları yapmak ve raporlandırmak biçimde olacaktır. Ödevler, Microsoft Word ve Powerpoint yazılımları kullanılarak, yazım kurallarına uygun biçimde yazılacak ve hem basılı olarak hem de hazırlayan ve ana başlık olarak adlandırılmış dijital bir kopyası öğretim üyesine teslim edilecektir.

Değerlendirme Kriteri

Sınavlar
Yazılı sınavlar öğrencilerin, öğrenme çıktılarında tanımlanan bilgi temelli yeterliklere ulaşıp ulaşmadıklarını ölçmeyi hedefler.

Ödevler:
Öğrencinin, öğretici tarafından verilen araştırma görevlerini yerine getirmesi ve derste ele alınan ve tartışılan konuları sözlü ve yazılı olarak raporlandırabilmesi başarı için esastır. Öğrencinin, kendisine verilen her görevde mümkün olduğunca çok kaynağa ulaşması, zengin içerikli örneklerle (yazınsal, görsel, işitsel) desteklemesi beklenmektedir. Konunun açık bir şekilde anlaşılmış olması, ele alış ve tartışmanın özgünlüğünün yanısıra, formatı, yazım kuralları gibi yazılı anlatım ilkelerinin kalitesi bakımından da değerlendirilecektir.

Derse Katılım:
Öğrencinin katılımından elde edilecek puan, (a) derse katılım/devam durumuna, (b) öğrencinin ders sırasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve (c) öğrencinin olumlu bir öğrenim ortamının yaratılmasına katkısına bağlı olacaktır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70'ine katılım zorunludur.
2. Her türlü intihal girişimi ve eylemi disiplin cezası ile sonuçlanır.
3. Derse katılmamış olmak dönem ödevinin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazaret olarak değerlendirilmeyecektir.
4. Belirlenen zamanda teslim edilmeyen ödevler değerlendirmeye alınmayacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

E-posta: iyavuz@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi: 13:30-1500
Salı: 13:30-15:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 1 13
Vize Sınavına Hazırlık 1 4 4
Final Sınavına Hazırlık 1 6 6
Ödev Hazırlama 3 5 15
Sunum Hazırlama 1 20 20
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 99

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.15
ÖK.2333
ÖK.351
ÖK.455311
ÖK.51131311
ÖK.6111113