DERS ADI

: GK SEÇ.I (ÇEVRE SORUNLARI)

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
SGK 2007 GK SEÇ.I (ÇEVRE SORUNLARI) SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Sosyal Bilgiler Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇENT NEVZAT GÜMÜŞ

Dersi Alan Birimler

Sosyal Bilgiler Öğretmenliği (İ.Ö)
Sosyal Bilgiler Öğretmenliği

Dersin Amacı

Bu ders kapsamında, çevre ve çevre sorunlarıyla ilgili temel kavramların anlaşılması; ülkesel ve küresel ölçekte çevre sorunlarının nedenleri ve temel çevre sorunlarının algılanması; bu sorunların çözümünde atılması gereken adımların belirlenmesi hedeflenmiştir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Dünya'da ve Türkiye'de çevre sorunları, nedenleri, sonuçları ve bölgesel dağılımlarını irdeleyerek evrensel bakış açısına sahip olabilme
2   Çevre-doğal kaynaklar, doğal kaynakların kullanımı-çevre sorunları arasındaki ilişkiyi irdeleyebilecek bilgi birikimine sahip olabilme
3   Doğal kaynakların sınırlı, ihtiyaçların sınırsız olduğu bir dünyada doğal kaynakların bilinçli kullanılması gerektiğini kavrayabilme
4   Çevre bilincinin önemini anlayabilme ve çevreye duyarlı bireylerin nasıl eğitileceğini öğrenebilme
5   Çevre sorunlarının önlenmesinde ya da etkilerinin azaltılmasında etkili uygulamalar hakkında bilgi sahibi olabilme
6   Çevre sorunlarının nasıl çözülebileceği hakkında bilgi sahibi olabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Ekolojik Dengelerin Bozulması Çerçevesinde: Ekolojik Döngüler; Çevre sorunlarının tanımı, kapsamı, türleri; nedenleri (gelişim süreci) ve sonuçlarına genel bir bakış
2 Çevre Kirliliği; a-Hava kirliliği (Asit yağışları)
3 Çevre Kirliliği; b-Su kirliliği
4 Çevre Kirliliği; c-Toprak kirliliği
5 Çevre Kirliliği; d-Radyoaktif kirlenme
6 Çevre Kirliliği; e-Gürültü ve Işık kirliliği (faktörler, sonuçları ve önlenmesi)
7 Çevre Kirliliği; f- Besin kirliliği, g- Türlerin yok oluşu
8 ARA SINAV
9 Yanlış Arazi Kullanımı; Doğal Bitki Örtüsünün Tahribi-Ormansızlaşma, Erozyon, Çölleşme, Türlerin Yok Oluşu; Yanlış Arazi Kullanımı; a-Yanlış Arazi Kullanımı (Genel olarak), b- Doğal bitki örtüsünün tahribi-Ormansızlaşma
10 Yanlış Arazi Kullanımı; Doğal Bitki Örtüsünün Tahribi-Ormansızlaşma, Erozyon, Çölleşme, Türlerin Yok Oluşu; c- Erozyon, erozyon tipleri, yol açan faktörler, sonuçları ve önlenmesi, d- Çölleşme
11 Küresel Isınma, Küresel İklim Değişimi (faktörler, sonuçları ve önlenmesi)
12 Ozon Tabakasının İncelmesi (faktörler, sonuçları ve önlenmesi)
13 Hızlı Nüfus Artışı ve Yarattığı Çevre Sorunları; a-Kentleşmenin Yarattığı Çevre Sorunları: I- Görüntü (Peyzaj) Kirliliği, II- Çarpık Kentleşme-Gecekondulaşma, Kent iklimi-sıcak ada vb.
14 Hızlı Nüfus Artışı ve Yarattığı Çevre Sorunları; a-Kentleşmenin Yarattığı Çevre Sorunları: III- Katı Atık (Çöp) Sorunu Çevre Sorunlarına Yönelik Çözüm Yolları ve Alınabilecek Önlemlere Genel Bir Bakış (Çevre Bilinci ve Çevre Korumacılık, Çevresel Etki Değerlendirmesi, Ekolojik Tarım, Sürdürülebilir Kalkınma vb.)
15 YARIYIL SONU SINAVI

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

GÜNEY, E., (2004), Çevre Sorunları, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
ÇEPEL, N., (2003), Ekolojik Sorunlar ve Çözümleri, TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları No: 180, Ankara.
TÇV., (2003), Türkiye nin Çevre Sorunları 2003, Türkiye Çevre Vakfı Yayını No: 163, Ankara.
ÖZEY, R., (2001), Çevre Sorunları, Aktif Yayınevi, İstanbul.
TÜMERTEKİN, E. ve ÖZGÜÇ, N., (1998), Beşeri Coğrafya, Çantay Kitabevi , İstanbul.
ATALAY, İ., (2005), Genel Beşerî ve Ekonomik Coğrafya, Meta Basımevi, İzmir.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Sunu (power point) yöntemiyle anlatım, tartışma, soru-yanıt, görselleri yorumlama

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 FN Yarıyılsonu Sınavı
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN BBN VZ * 0.40 + BUT * 0.60

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Çoktan seçmeli testler, yazılı sınavlar (uzun ve kısa yanıtlı)

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

nevzat.gumus@deu.edu.tr
(iş tel) 3012136
(cep tel)05335765054

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı günü saat 10.00 - 11.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders anlatımı 13 2 26
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 13 1 13
Alan çalışması 2 4 8
Ara sınava hazırlık 1 6 6
Final sınavı hazırlık 1 9 9
Diğer 1 8 8
Ara sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 72

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.55
ÖK.65