DERS ADI

: MÜHENDİSLİK JEOLOJİSİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
JEF 3616 MÜHENDİSLİK JEOLOJİSİ SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Jeofizik Mühendisliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

ÖĞRETİM GÖREVLİSİ AHMET TURAN ARSLAN

Dersi Alan Birimler

Jeofizik Mühendisliği

Dersin Amacı

Kayaların ve zeminlerin mühendislik özelliklerinin nasıl bulunacağı ve yorumlanacağını öğretmek, kütle hareketlerini tanımlamak, baraj yeri çalışmaları ve tünel kaya kütle sınıflamalarının nasıl yapıldığını öğretmek, malzeme araştırmalarının nasıl yapılacağını öğretmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Yer kabuğunda meydana gelen jeolojik ve yapısal olayları, kaya ve mineralleri tanıyabilme
2   Kaya malzemesi, kaya kütlesi, süreksizlik ve zemin kavramlarını yorumlayabilme
3   Matematiksel modeller ve sayısal ifadeler kullanarak jeoteknik ve mühendislik problemleri çözebilme
4   Doğal afetlerin oluşum mekanizmalarını analiz edebilme
5   Jeofizik yöntemleri kullanarak mühendislik jeolojisi problemlerini sentezleyebilme ve çözebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Mühendislik jeolojisinin gelişimi, mühendislik jeolojisi araştırmaları, mühendislik jeolojisinde uygulanan araştırma yöntemleri.
2 Kayalarda ayrışma, fiziksel ve kimyasal ayrışma kavramları, kayaların mühendislik amaçlı sınıflandırılması, kaya sınıflandırılmasında kullanılan parametreler
3 Ayrışmaya göre kayaların sınıflandırılması, RQD, kayaların fiziksel, mekanik, elastik özelliklerine göre sınıflandırılması
4 Kütle hareketlerine giriş, kütle hareketine neden olan faktörler, kütle hareketlerinin sınıflandırılması.
5 Yamaç ve şevlerin stabilitesi, kütle hareketlerini önlenme yöntemleri
6 Baraj jeolojisine giriş, barajların sınıflandırılması, baraj tipi ve yeri seçimine etki eden faktörler
7 Tünellerde kullanılan terimler, tünellerin kullanılma amaçları, tünel açılmasında karşılaşılan olaylar, jeolojik yapıların tünel açılmasına etkisi, tünellerde karşılaşılan su, ısı ve gaz sorunları.
8 Tünel kayası sınıflandırma yöntemleri, RMR, Q, GSI kaya kütle sınıflandırma sistemleri, tünel açma yöntemleri.
9 Temel jeolojisine giriş, bina, yol ve köprü temelleri, malzeme jeolojisine giriş, taş ocakları, taş ocağı işletme şekilleri,
10 Mühendislik jeolojisi haritaları, sınıflandırılması, mühendislik jeolojisi yapımında kullanılan yöntemler
11 Phase2 Nümerik analiz programı ile ilgili ön bilgiler
12 Phase2 programı kullanılarak mühendislik jeolojisi problemlerinin çözümü

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Erguvanlı, K. 1995; Mühendislik Jeolojisi, Seç Yayın Dağıtım, İstanbul
Tarhan, F., 2002; Mühendislik Jeolojisi Prensipleri, KTÜ Yayınları, No:145, Trabzon
Phase2 Numerical Analysis Program (www.rocscience.com)
Yardımcı kaynaklar:
Referanslar:
Diğer ders materyalleri:
Phase2 Numerical Analysis Program (www.rocscience.com)

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders, ödev/sunum, sınav

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 OD Ödev
3 FN Final
4 BNS BNS VZ * 0.30 + OD * 0.20 + FN * 0.50
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.30 + OD * 0.20 + BUT * 0.50

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ödevler: %20 ( ÖÇ2, ÖÇ5 )
Arasınav: %30 ( ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3 )
Yarıyıl sonu sınavı: %50 ( ÖÇ4, ÖÇ5 )

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dokuz Eylül Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Jeofizik Mühendisliği Bölümü Tınaztepe Kampüsü 35160 Buca-İZMİR
ahmet.arslan@deu.edu.tr Tel: +90.232.301 72 73

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı 13:30 15:30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 2 24
Uygulama 0 0 0
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 2 24
Vize Sınavına Hazırlık 2 4 8
Final Sınavına Hazırlık 1 4 4
Diğer Kısa Sınavlara Hazırlık 0 0 0
Ödev Hazırlama 2 4 8
Sunum Hazırlama 1 3 3
Final Sınavı 1 2 2
Diğer Kısa Sınav 0 0 0
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 75

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.345
ÖK.45
ÖK.545