DERS ADI

: TEMEL TASARIM

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
PLN 1111 TEMEL TASARIM ZORUNLU 4 8 0 14

Dersi Veren Birim

Şehir ve Bölge Planlama

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROFESÖR HÜLYA KOÇ

Dersi Alan Birimler

Şehir ve Bölge Planlama

Dersin Amacı

Bu ders tasarım öğe ve ilkelerinin, bunları kullanım becerisinin, soyut düşünme yeteneğinin ve nesneleri anlamlandıran bütün-parça ilişkisinin farkındalığının öğrenciye kazandırılmasını amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda stüdyoda verilen uygulamalar nokta, çizgi, düzlem, doku, renk, hacim gibi sistem dili kavramlarına odaklanmaktadır. Bu ders sonunda öğrencilerden uyum, kontrast, denge, simetri, asimetri, tekrar, egemenlik, koram gibi düzen ilkelerini kavramaları beklenmektedir. Ayrıca teknik bilgi ve donanımın yaratıcılığa açık sunuş teknikleri ile geliştirilebilmesine olanak tanıyacak altyapının oluşturulması hedeflenmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bu dersin sonunda öğrenciler, tasarım ve düzen ilişkilerini tanımlayabilecek
2   Bütün-parça ilişkisini açıklayabilecek
3   Soyut düşünme becerisini örnekleyebilecek
4   Teknik bilgiyi (grafik anlatım becerisi vb.) kullanabilecek
5   İki ve üç boyutlu algılama yeteneğini kullanarak tasarlayabilecektir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Teknik ve soyut bir kavram olarak Nokta
2 Teknik ve soyut bir kavram olarak Çizgi
3 Farklı tekniklerle tonlama ve objelerin üç boyutlu ifadelendirilmesi, Algı- Gestalt İlkeleri
4 Temel Tasarım Elemanları ve Düzen İlkeleri
5 Düzlem konusunun ele alınması, soyutlama biçimleri, farklı tekniklerle ve geometrik formlarla soyutlama çalışmaları
6 Doku çalışmaları
7 Ara Jüri I, soyutlama çalışmaları
8 Renk konusu ile ilgili temel kavramların aktarımı, skala çalışmaları
9 Düzen ilkeleri ve renk kullanımı ile soyutlama çalışmaları
10 Hacim, Aksonometrik (izometrik, dimetrik, trimetrik) perspektif çalışmaları, plan, kesit ve görünüm çizimleri
11 Ara Jüri II, izometrik perspektif ve rengin kullanıldığı teknik çizim çalışmaları
12 Final projesinin hazırlık süreci, ara sunumlar ve değerlendirme çalışmaları
13 Final projesinin hazırlık süreci, ara sunumlar ve değerlendirme çalışmaları
14 Final Jürisi, Final Proje Sunumu

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Ching, D.K.F. (1990), Drawing a Creative Process, John Wiley&Sons,Inc., USA
Yardımcı kaynaklar:
Denel, B. (1981), Temel Tasarım ve Yaratıcılık, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Basım İşliği, Ankara
Teymur, N. ve Dural, T. (1998), Temel Tasarım / Temel Eğitim, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Basım İşliği, Ankara
Tunalı, İ. (2002), Tasarım Felsefesine Giriş, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul
Referanslar:
Ching, D.K.F. (1975) Architectural Graphics, Van Nostrand Reinhold, New York
Yavuz, H.S. (1996), Yaratıcılık, BÜ Yayınları, İstanbul
Çağlarca, S. (1993), Renk ve Armoni Kuramları, İnkılâp, İstanbul

Diğer ders materyalleri: Ders ile ilgili diğer okumalar

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders, konferans sunumlar, okumalar ve görsel materyaller çerçevesinde kurgulanan sınıf uygulamaları ve ev ödevleri ile tariflenebilecek bir yönteme sahiptir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV ÖdvUygOrt
2 ES1 1.EskizSnv
3 ES2 2.EskizSnv
4 FJR Finaljüri
5 BNS Başarı Notu ODV * 0.60 + ES1 * 0.10 + ES2 * 0.10 + FJR * 0.20

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Bu ders yarıyıl içi notu ile değerlendirilir, final sınavı yapılmaz.

Değerlendirme Kriteri

Tanımlama, Açıklama, Örnekleme Ara Jüri ve Ödev Değerlendirmeleri ile ölçülmektedir.
Kullanma ve Tasarlama Yıl Sonu Jürisi ile ölçülmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Ders teorik çerçeveye ilişkin konferans sunumlar ve sınıf uygulamaları biçiminde sürdürülecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

hulya.koc@deu.edu.tr, erdal.diktas@deu.edu.tr, mercan.efe@deu.edu.tr, burcu.silaydin@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı 9.30-10.30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 4 52
Uygulama 11 8 88
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 5 2 10
Ara Jüriye Hazırlık 2 7 14
Final Jüriye Hazırlık 1 40 40
Ödev Hazırlama 40 3 120
Sunum Hazırlama 1 8 8
Final Jürisi 1 12 12
Ara Jüri 2 8 16
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 360

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51