DERS ADI

: STRESLE BAŞETME

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
HEF 2053 STRESLE BAŞETME SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Hemşirelik

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇENT ZEKİYE ÇETİNKAYA DUMAN

Dersi Alan Birimler

Hemşirelik

Dersin Amacı

Bu ders, öğrencinin mesleki ve kişisel gelişiminde stresli durumlarla baş edebilecek bilgi, beceri ve sağlıklı/hasta bireyin stresli durumlara verdiği tepkilere yardım etme becerisini kazanmasını amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1.Stres ve baş etme kavramlarını tanımlama
2   . Stresörlere tepkisini belirleyen inanç ve düşünce kalıplarını tanıma
3   3.Etkin olan ve olmayan stresle baş etme yöntemlerini ayırt etme
4   4.Stresli durumlarda problem çözme basamaklarını uygulama
5   5.Fonksiyonel Sağlık örüntülerine göre stresle baş etme alanına yönelik veri toplama
6   6.Stresli durumlara yönelik etkili başa çıkma yöntemlerini uygulama
7   7.Bireyin baş etme alanındaki sorunlarına hemşirelik sürecini uygulama

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Stres Kavramı Strese verilen Tepkiler Stres Sonucu Yaşanan Problemler
2 Başetme -Baş Etmenin Anlamı -Baş Etmeyi Etkileyen Faktörler -Kültürel Baş Etme Yöntemleri
3 FSÖ ye Göre Baş Etmeyle İlgili Veri Toplanması
4 Yaş Dönemleri ve Baş Etme Yolları
5 Duygu ve Bedene Yönelik Baş Etme Yöntemleri -Bedenle İlgili Teknikler -Bilişsel Baş Etmeler
6 Duygu ve Bedene Yönelik Baş Etme Yöntemleri -Uygulama
7 Soruna Yönelik Baş Etme Yöntemleri -Problem çözme yöntemi
8 Zaman yönetimi
9 Film
10 Davranışa Yönelik Baş Etme Yöntemleri -Öfkeyle Baş Etme
11 Yaşam Olaylarıyla Baş Etme -Hastalıklarda Baş Etme -Kriz Yönetimi
12 Film
13 Stresle baş etmede tamamlayıcı yöntemler
14 Kendini Güçlendirme ve Farkındalık Dersin Değerlendirilmesi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Baltaş, A., Baltaş, Z. Stres ve başa çıkma yolları. Remzi Kitabevi, 2000, İstanbul.
Onbaşıoğlu, M. Stresle Baş etmede zihinsel yöntemler. Türk Psikoloji Bülteni. 2004; 34-35
103-127.
Özer, K. Ben Değeri Tiryakiliği Duygusal Gerilimle Baş Edebilme. Sistem Yayıncılık. 2000
Şahin, N.H., Stresle başa çıkma olumlu bir yaklaşım. Türk Psikologlar Derneği Yayınları 1994, Ankara.
Yardımcı kaynaklar:
Psikiyatri Hemşireliği Dergisi
www.psikiyatridizini.org
www.phdernegi.org
http://www.turkhemsirelerdernegi.org.tr
Atatürk Üniversitesi Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi
http://e-dergi.atauni.edu.tr/index.php/HYD
İstanbul Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi
http://www.istanbul.edu.tr/yuksekokullar/floren/yayinlar.htm

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Sunum, tartisma, soru-cevap, kavram haritası, film izleme, rol play oynama

Değerlendirme Yöntemleri

Başarılı / Başarısız

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Dersin değerlendirilmesinde yarıyıl içi hesaplamaların belirlenmesinde vize not ortalamalarının toplamı ikiye bölünerek ara sınav notu elde edilecek, bu notun yüzde 60 ı ile, final notunun % 40 ı ders başarı notu olarak belirlenecektir.

Ders Başarı Notu: %60 yarıyıl içi notu (%30 1. Ara sınav+% 30 II. Ara sınav)+%40 final notu

Değerlendirme Kriteri

Sınavlarda; yorumlama, hatırlama, karar verme, açıklama, sınıflama, bilgileri birleştirme becerileri değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç Dr. Zekiye Çetinkaya Duman

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 2 24
Vize Sınavına Hazırlık 2 10 20
Final Sınavına Hazırlık 1 22 22
Ödev Hazırlama 1 14 14
Sunum Hazırlama 1 14 14
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 2 2 4
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.15555
ÖK.2555555
ÖK.3555555
ÖK.455555
ÖK.555555
ÖK.6555555
ÖK.75555555