DERS ADI

: ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE İSTATİSTİK I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MBA 5043 ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE İSTATİSTİK I ZORUNLU 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

İngilizce İşletme Yönetimi Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

YRD.DOÇENT AYSUN KAPUÇUGİL İKİZ

Dersi Alan Birimler

İngilizce İşletme Yönetimi Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğrencilere araştırma sürecini tanıtmak ve işletme problemlerine yönelik bir araştırmayı tasarlamak ve yürütmek için gerekli altyapıyı sağlamaktır. Ders aynı zamanda araştırma süresince toplanan verilerin analizinde istatistiğin kullanılma yollarını sunarak, istatistik ve araştırma yöntemleri arasındaki bütünleşmeyi göstermektedir. Bu derste çoğunlukla, araştırma sürecinin mantığı, araştırmanın metodolojik yönü, veri analizi ve istatistiksel yorumlamanın temelleri üzerinde durulacaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bir araştırma problemi geliştirmek ve tanımlamak için gerekli ilkeleri ve süreçleri anlayabilmek.
2   Nicel ve nitel yöntemleri kullanarak, belirli bir probleme uygun bir araştırma tasarımı yapabilmek.
3   Farklı araştırma tasarımlarını ve metodolojilerini değerlendirebilmek.
4   Araştırma önerisi yazmaya yönelik temel yetkinlikleri geliştirebilmek.
5   Veri analizi ve istatistiksel yorumlama için iyi bir bilgi altyapısı oluşturmak.
6   Bir İstatistik Analiz Yazılımının kullanımına ilişkin temel becerileri kazanmak.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 İşletme Araştırmalarının Yapısı / Verinin ve İstatistiğin Doğası
2 Paradigmalar, Teoriler ve Araştırma / Verilerin Düzenlenmesi ve Tanımlayıcı İstatistikler
3 Araştırma Problemlerinin Tanımlanması / Korelasyon ile ilgili Yöntemler ve İstatistikler
4 Teori Oluşturma - Literatür Taraması
5 Teorik Çerçeve - Hipotez Geliştirme
6 Vize Sınavı
7 İstatistiksel Yorumlama - Hipotez Testleri
8 Araştırma Tasarımı / İstatistiksel Yorumlama: İki-gruplu tasarımlar
9 Kavramlaştırma, Operasyonelleştirme ve Ölçme / Faktör Analizi: Açıklayıcı
10 Indeksler, Ölçekler ve Tipolojiler / Faktör Analizi: Doğrulayıcı
11 Örnekleme
12 Bir Araştırma Önerisinin Yazımı ve Sunumu / Regresyon Analizi /
13 Çoklu regresyon ve ileri analizler, model kurma
14 Araştırma Önerilerinin Sunumları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Research Methods and Statistics: A Critical Thinking Approach, Sherri L.Jackson.
Research methods for business students / Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill. 5th ed. Pearson Education Limited ISBN: 978-0-273-71686-0.
Research Methods for Business--A Skill Building Approach. Uma Sekaran (2003).John Wiley. New York. 4th Edition.
Statistics for Business and Economics. Paul Newbold, W. L. Carlson and B. Thorne, 7th Ed. or later Ed., Prentice-Hall.
Multivariate Data Analysis. Joseph F. Hair, William C. Black, Barry J. Babin and Rolph E. Anderson, 7th Edition, 2009, Pearson Education.
Bazı ders kaynakları, farklı kitaplardan ve bilimsel makalelerden seçilecektir.
Diğer ders materyalleri:
Yazılım: Minitab, SPSS ® (Statistical Package for Social Sciences)

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Dersler
2. Sınıf içi tartışmalar
3. Bilgisayar uygulamaları
4. Ödevler
5. Kısa süreli projeler

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.20 + YYC* 0.40 + YYS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS* 0.20 + YYC * 0.40 + BUT* 0.40

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Değerlendirme Kriteri:
1. Dersler, kavramanın ek açıklamalar ve örneklerle önemli ölçüde pekiştirildiği bir ortamda araştırma ilkeleri, süreçleri, tasarımları ve yöntemleri ile temel ve ileri düzey istatistik kavramlarının ve yöntemlerinin aktarımına yöneliktir.
2. Sınavlar, gerçek problemlere uygun yönteminin belirlenmesi ve uygulanması becerisini ölçecektir. Her sınav sınıf materyallerini kapsayacak ve ödev olarak verilen alıştırmalar, sınıf materyallerindeki sorular ve sınıfta işlenen ek öğelere benzer problemleri içerecektir.
3. Her öğrencinin, geliştirdiği kavram ve becerilerini, kişisel ya da profesyonel ilgi alanına giren bir konuya uygulamasına imkân veren bir Bağımsız Araştırma Önerisini hazırlaması gerekmektedir. Her hafta kitap üzerinden ilerlendikçe ve yeni teknikleri tanıtıldıkça öğrenciler bu yeni becerilerini projelerine uygulayacaklardır.
4. Öneri, öğrencinin araştırma hipotezini kullanmasını taahhüt etmemektedir. Eğer öğrenci yüksek lisans tezi ya da projesi olarak araştırma temeli olmayan bir proje yapabileceğini düşünüyorsa, yine de veri toplamayı ve analizini içeren bir araştırma hipotezine dayalı bir öneri hazırlamalı ve verinin toplandığı ortamın dışında sonuçların kullanılma şeklini göstermelidir. Eğer öğrenci araştırmasının bir dergide yayınlanabilecek düzeyde bir sonuca ulaşmayacağını düşünüyorsa, başka bir araştırma hipotezi geliştirmelidir.
Öğrenciler öneriyi hazırlayarak, gerçek problemlere yönelik araştırma ve istatistik yöntemlerinin belirlenmesi üzerinden analitik ve iletişim becerilerini geliştirecektir.
5. Araştırma Önerileri, dersin öğretim üyesi tarafından notlandırılacak ve raporlar, konunun açık şekilde anlaşılmış olması, ele alış ve tartışmanın özgünlüğü, rapor içeriğinin kapsamlılığı, netlik ve organizasyon, format, noktalama, gramer gibi sunum mekanikleri ve görsellerin kaliteleri üzerinden değerlendirilecektir
6. Öğrenci katılımından elde edilecek puan, (i) derslere katılım durumuna, (ii) öğrencinin ders esnasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve (iii) olumlu bir öğrenim ortamının yaratılması için öğrencinin sağladığı katkıya bağlı olacaktır.
7. İki not arasındaki sınırda olan notlar için iyi bir katılım, notunuzu bir üst düzeye taşıyabilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

5. Derslerin %70ine katılım zorunludur.
6. Her türlü kopyacılık eylemi disiplin soruşturması açılması ile sonuçlandırılacaktır.
3. Derse katılmamış olmak ev ödevinin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
4. Geciken araştırma önerilerinde gecikilen her gün için bir harf notuna denk puan düşüşü olacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Yrd.Doç.Dr. Aysun KAPUCUGİL İKİZ

Tel: +90 (232) 301 82 86
Eposta: aysun.kapucugil@deu.edu.tr
OdaNo: 126/A (İşletme Fakültesi)

Adres: Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi İşletme Bölümü Sayısal Yöntemler Anabilim Dalı Kaynaklar Yerleşkesi 35390 Buca- İzmir

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 4 52
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 8 2 16
Ödev Hazırlama 8 3 24
Sunum Hazırlama 1 5 5
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavı 1 1,5 2
Vize Sınavı 1 1,5 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 131

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8
ÖK.13555
ÖK.2355
ÖK.3555
ÖK.4555
ÖK.555
ÖK.655