DERS ADI

: MEDYA VE DİL

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DİL 5040 MEDYA VE DİL SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

Genel Dilbilim Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

YRD.DOÇENT GÜLSÜM SONGÜL ERCAN

Dersi Alan Birimler

Genel Dilbilim Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu dersin amacı medya (kitle iletişim araçları) ve dil arasındaki ilişkinin kavranmasını sağlamak ve medyanın metin üretimi ve tüketimi aşamasında dil kullanımı aracılığla ideolojisini okurlara/dinleyicilerine nasıl yansıttlığı konusunda öğrencilerde farkındalık sağlamaktır. Ayrıca farklı medya metin türlerine ilişkin dil kullanım özellikleri metin türleri kapsamında tanıtılacaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Medya kavramını ve içeriğini açıklayabilmesi
2   Medyanın ve dilinin mekaniğini (temel kavramlarını) açıklayabilmesi
3   Medya dilinin özelliklerini açıklayabilmesi
4   Medyada dil aracılığıyla örtük ya da açık olarak sunulan düşünce ve savları ayırt edebilmesi
5   Bir metin çözümleme yaklaşımı kullanarak medya metinlerini çözümleyebilmesi
6   Medya ve dil üzerine bir araştırma yapıp bunu bir makale biçiminde sunabilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Medyaya ilişkin temel kavramlar
2 Medya, kültür ve toplum
3 Medya ve dil ilişkisi
4 Medya metinleri ve özellikleri
5 Medya metinlerinin üretimi ve tüketimi
6 Medyanın bilgilendirme ve eğlendirme amacı ve dile yansıması
7 Sanal diyalog (diaogism) ve yazarın sesi (voice)
8 Ara sınav
9 Metinlerarasılık
10 Medya metinlerinde toplumsal kimliklerin ve ilişkilerin temsili
11 Sözbilimsel stratejiler
12 Yazar duruşu
13 Örnek metinler
14 Örnek metinler

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Fairclough, N. (1995). Media Discourse. New York: Arnold.
Johnstone, B. (2008). Discourse Analysis. USA: Blackwell Publishing.
Woods, N. (2006). Analysing Discourse. London: Hodder Arnold.
Machin, D. ve van Leeuwen, T. (2007). Global Media Discourse. London: Routledge.
Talbot, M. (2007). Media Discourse. Edinburgh: Edinbugh University Press.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Düz anlatım
Sunum
Tartışma
Ödev

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + YYS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + BUT* 0.40

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

ÖÇ 1-6 ödevler, dönem projesi, sunumlar ve derse etkin katılım göz önünde bulundurularak değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Yrd.Doç.Dr. G. Songül Ercan
DEÜ Edebiyat Fak. C Blok Ofis No: 153

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba 10:30-12:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Öğrenci Sunumları 12 2 24
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 4 48
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Ödev Hazırlama 3 10 30
Sunum Hazırlama 3 10 30
Vize Sınavı 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 197

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.1125
ÖK.2225
ÖK.352
ÖK.45244444
ÖK.52555555
ÖK.625555555