DERS ADI

: İSLAM BİLİM FELSEFESİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TİS 5139 İSLAM BİLİM FELSEFESİ SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Temel İslam Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROFESÖR OSMAN BİLEN

Dersi Alan Birimler

Temel İslam Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Dersin amacı öğrencilerin bilim felsefesinin temel kavramlarını tanımasını sağlamak
ve bilim felsefesini ilgilendiren sorunlar hakkında İslam filozoflarının yaklaşımları hakkında felsefi
bir anlayışın geliştirilmesidir. Konular: bilim kavramı, insan doğası ve bilginin imkanı, bilimsel bilginin
değeri, niteliği, doğa bilimlerinin koşulları ve doğrulama yolları.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İslam içerisinde Felsefenin ortaya çıkışı nedenlerini tanır.
2   Klasik felsefi ilimlerin içeriklerini açıklar
3   İslam Bilim tarihine özgü temel kavramları tanır
4   Felsefi ilimlerin içerik ve yöntemlerine dair eleştirileri tanır ve ilişkilendirir
5   Felsefi tartışmaların İslam bilim ve kültür tarihindeki etkileri üzerinde akıl yürütmeyi geliştirir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş: İslam felsefesinde bilim kavramı
2 Bilimin Epistemolojik Temeli: İnsan doğası, bilgi, bilimsel bilginin değeri
3 Doğa bilimlerinde bilginin niteliği ve doğrulaması ve şartları
4 Başlıca Müslüman filozofların doğa bilimlerinin yöntemi içeriği ve sınırlarına dair görüşleri
5 İslam Felsefesinde bilimilerin tasnifi
6 Razi'nin bilim felsefesi
7 el-Kindi nin Bilimler sınıflandırması
8 ARA SINAV
9 Farabi nin Bilimler Tasnifi ve bilimsel yöntem üzerine görüşleri
10 İhvanu's- Safa Risalelerinde Bilimler ve yöntemleri
11 İbn Sina'nın bilim felsefesi
12 Gazali'nin bilimlerin değeri ve bilim yöntemi anlayışı
13 İbn Rüşd doğa bilimlerinin yöntemi hakkındaki görüşleri
14 Bilim felsefelerinin karşılaştırması ve gözden geçirilmesi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Seminer konusu ile ilgili kitap ve makaleler
Ana kaynak: Nasr, Seyyed Hossein, Islamic Philosophy from the Origin to the Present. (2006 )
Al Farabi on the Perfect State, (1985)
Ghazali, The Incoherence of the Philosophers, , 1997
Ibn Rushd, Averroes The Incoherence of the Inchoherence, (1987)

Yardımcı kaynaklar: Bakar, O. 'Science', in S.H. Nasr and O. Leaman, History of Islamic Philosophy (1996);
Jan P. Hogendijk, Abdelhamid I Sabra, The Enterprise of Science in Islam: New Perspectives (2003)
Hourani, GEssays on Islamic Philosophy and Science (1975)

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatma, araştırma, metin ve kavram tahlili, soru- cevap, ödev ve uygulama.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav, yarıyıl sonu sınavı ile dersin içeriğine katılım ve tartışma performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

osman.bilen@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba : 16:00 / 18:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Kitap Okuma 4 5 20
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 6 78
Vize Sınavına Hazırlık 1 14 14
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 175

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7
ÖK.12
ÖK.25
ÖK.33
ÖK.42
ÖK.52