DERS ADI

: TÜRKİYE SELÇUKLULARI TARİHİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TAR 2045 TÜRKİYE SELÇUKLULARI TARİHİ SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Tarih

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROFESÖR MUSTAFA DAŞ

Dersi Alan Birimler

Tarih (İÖ)
Tarih

Dersin Amacı

Bu dersin amacı Türkiye Selçuklularının siyasi-askeri, idari tarihini öğretmek, Selçukluların Türk ve dünya tarihi bakımından yeri ve önemini kavratmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Anadolu ya yapılan Türkmen akınlarının gelişimi
2   Malazgirt savaşı ve sonuçları
3   Anadolu nun Türkiye haline dönüşmesi
4   Türkiye Selçuklularının siyasi-askeri tarihi
5   Türkiye Selçuklularının Anadolu da kurdukları medeniyetin özellikleri

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Anadolu nun XI. Yüzyılda siyasi, etnik ve kültürel durumu, Anadolu ya yapılan Türkmen akınları
2 Malazgirt Savaşı, sebepleri, savaş, sonuçları
3 Kutalmış oğlu Süleyman Şah ın İznik i fethi ve devleti kurması, Süleyman Şah dönemi gelişmeleri
4 Türkiye Selçuklarının fetret dönemi
5 I. Kılıç Arslan dönemi I. Mesud Dönemi
6 II. Kılıç Arslan Dönemi ve Myriokefalon Savaşı
7 Ara sınav
8 II. Gıyaseddin Keyhüsrev ve I. İzzeddin Keykavus dönemleri
9 Selçukluların Yükselme dönemi, Alaeddin Keykubad
10 Denizlere açılma ve ticaret, Kervansaray
11 Selçuklularda idari yapı
12 Selçuklu kültür ve medeniyetinin özellikleri
13 Kösedağ Savaşı ve sonuçları, Pervane dönemi
14 Selçukluların çöküşü

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. C. Cahen, Osmanlılardan Önce Anadolu da Türkler, TVYY., İstanbul 2000.
2. E. Merçil, Selçuklularda Saraylar ve Saray Teşkilatı, İstanbul 2011.
3. K. Çetin, Selçuklu Medeniyeti Tarihi, İstanbul 2011.
4. A. Çaycı, Selçuklularda Egemenlik Sembolleri, İstanbul 2008.
5. O. Turan, Selçuklular Tarihi ve Türk-İslam Medeniyeti, İstanbul 2002.
6. O. Turan, Selçuklular ve İslamiyet, İstanbul 1980.
7. Doğuştan Günümüze Büyük İslam tarihi Ansiklopedisi
8. İslam Ansiklopedisi.
9. G. M. Kurpalidis, Büyük Selçuklu Devletinin İdari sosyal ve ekonomik tarihi, çev. İ. Kamalov, İstanbul 2007.
10. Nizamülmülk, Siyasetname, haz. M. A. Köymen, Ankara 1980.
11. F. Sümer, Oğuzlar, İstanbul 1980.
12. M. Altay Köymen, Büyük Selçuklu İmparatorluğu Tarihi I, Ankara 1979
13. M. Altay Köymen, Büyük Selçuklu imparatorluğu II, Ankara 1992
14. M. Altay Köymen, Tuğrul Bey ve Zamanı, İstanbul 1976
15. M. Altay Köymen, Alp Arslan ve Zamanı, İstanbul 1972.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Sunum
Araştırma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Vize
Final

Değerlendirme Kriteri

ÖÇ 1-5: Ara sınav ve finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
Ara sınav ve final faaliyetlerine katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

mustafa.das@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 12 12
Final Sınavına Hazırlık 1 14 14
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 1 13
Vize Sınavı 1 1,5 2
Final Sınavı 1 1,5 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 82

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.1455
ÖK.2455
ÖK.3455
ÖK.4455
ÖK.5455