DERS ADI

: BİZANS KÜLTÜR VE UYGARLIĞI

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TAR 3072 BİZANS KÜLTÜR VE UYGARLIĞI SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Tarih

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROFESÖR MUSTAFA DAŞ

Dersi Alan Birimler

Tarih (İÖ)
Tarih

Dersin Amacı

Bizans kültür ve uygarlığının özelliklerinin kavratılması ve öğretilmesi dersin başlıca amacıdır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bizans'ta hâkimiyet anlayışını tanımlayabilmesi
2   Bizans devlet kurumlarını ve askeri yapısını kavraması
3   Bizans ekonomik özelliklerini yorumlayabilmesi
4   Bizans'ta din ve kilise teşkilatı hakkında bilgi sahibi olması
5   Bizans'ta gündelik yaşamın genel özelliklerini analiz edebilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Bizans tarihine giriş Bizans İmparatorluğunun genel özellikleri ve açıklamaları
2 Bizans'ta hâkimiyet anlayışı Bizans imparatorunun konumu, görev ve sorumlulukları
3 Bizans idari kurumları Bizans imparatorluğu merkez teşkilatı saray
4 Bizans idari kurumları Bizans imparatorluğu taşra teşkilatı
5 Bizans askeri teşkilatı Bizans imparatorluğunda askeri teşkilatın yapısı ve unsurları
6 Bizans donanması Bizans donanma teşkilatın yapısı ve unsurları
7 Ara sınav
8 Bizans ekonomisi Bizans ekonomosinin yapısı, unsurları ve vergi düzeni
9 Bizans'ta ticaret Bizans'ta ticaretin yapısı ve unsurları
10 Bizans'ta din ve Ortodoks kilise Bizans'ta inanç sistemi ve Ortodoks kilisesinin yapısı
11 Bizans edebiyatı ve tarihçilik Bizans dönemi edebi eserleri ve tarih yazımı
12 Bizans sanatı ve mimarisi Bizans dönemi maddi kültür mirası
13 Bizans kültür ve medeniyetinin diğer toplumlara etkileri Bizans İmparatorluğu'nun uygarlık tarihindeki yeri ve önemi
14 Genel Değerlendirme
15 Final

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

J. Haldon, Bizans Tarih Atlası, çev. A. Özdamar, kitap yayınevi, İstanbul, 2007.
G. Ostrogorsky, Bizans Devleti tarihi, çev. F. Işıltan, TTK, Ankara 1999
J. Herrin, Bizans Bir Ortaçağ İmparatorluğunun Şaşırtıcı Yaşamı, çev. U. Kocabaşoğlu,
İletişim Yay., İstanbul, 2010 .
R. Dikici, Şu Bizim Bizans, İstanbul 2007.
Rice, T.T., Bizans'ta Günlük Yaşam, çev. B. Altınok, İstanbul, tarih yok

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Sunum
Araştırma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Vize
Final

Değerlendirme Kriteri

ÖÇ 1-2: Ara sınavda sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.
ÖÇ 1-5: Finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslerin %70'ine katılım zorunludur.
Ara sınav ve final faaliyetlerine katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

mustafa.das@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 7 7
Final Sınavına Hazırlık 1 14 14
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 1 13
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 64

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.13433
ÖK.23433
ÖK.33433
ÖK.43433
ÖK.53433