DERS ADI

: TEFSİR YÖNTEMİ OLARAK MEANİ'L-KUR'AN GELENEĞİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TİS 6433 TEFSİR YÖNTEMİ OLARAK MEANİ'L-KUR'AN GELENEĞİ SEÇMELİ 3 0 0 3

Dersi Veren Birim

Temel İslam Bilimleri Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROFESÖR HÜSEYİN YAŞAR

Dersi Alan Birimler

Temel İslam Bilimleri Doktora

Dersin Amacı

Kur anın Arap dilinin mucize bir kaynak eseri olduğu konusunda dünya çapında genel bir ittifak bulunmaktadır. Bu yüce kitabın anlaşılması, yorumlanması için çeşitli yöntemler geliştirilmiştir. Bunlar rivayet, dirayet ve işaret ekolleridir. Dirayet ekolünün erken dönem örnekleri Me âni l-Kur anlar dır. Kur an kavramlarını, ayetlerini başka birinden aktarma yöntemiyle değil de doğrudan Arapça nın dil verilerine, kurallarına, dil mantığına göre açıklayan eserlere bu ad verilmektedir. Arap dilinin önde gelen filologları aynı zamanda Me âni l-Kur an yazarlarıdır. Kur an yorumuna kelime bilgisi, cümle yapısı, atasözleri ve Arap şiiri gibi dilsel malzeme ile yaklaşmaları daha tutarlı yorum tekniği geliştirmelerine sebep olmuştur. Erken dönemde ortaya konan dil verilerine dayanan bu tefsir türünü öğrencinin doktora düzeyinde tanıması yöntem çeşitliğini kazanmasının yanında sağlıklı bir yorum tekniğini öğrenmiş olacaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Erken dönemden başlamış olan dilsel yorumu anlatma ve kavratma,
2   Erken zamanlardaki lüğavî yorumları anlama ve değerlendirmedeki temel ilkeleri kavratma,
3   Me'ani'l-Kur'an'ın başlangıç döneminde Kur'ân'ı anlama ve yorumlamada karşılaşılan sorunları ve bunlara yönelik çözüm önerilerini analiz yapabilme becerisi kazanma,
4   Kur'ân'ın anlaşılmasında ve yorumlanmasında tarih boyunca süregelen gelenekleri modern dönemde yeniden anlaşılması, yorumlanması için belirli ilkeleri kavrayabilme yeteneği kazandırma,
5   Dilsel anlayışıyla yazılan tefsirlerle diğer tefsirler arasındaki yöntem ve içerik farklılıklarını ayırt etme bilinci kazandırama,

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Me ani l-Kur an Kavramının anlamı ve Giriş
2 Dilsel tefsirin ortaya çıkışını hazırlayan sebepler,
3 İlk dönem lüğavî tefsir örnekleri,
4 Ekolün kurucuları, yöntem ve amaçları,
5 Ekolün kültürel kaynakları,
6 Filolojik tefsirin kabul görme sorunu,
7 Dilsel tefsir ekolünün olumlu ve olumsuz yönleri,
8 Ara Sınav
9 Ferra'nın bu tefsire katkısı,
10 Ferra'nın tefsir yöntemi
11 Zeccâc'ın tefsire katkısı,
12 Zeccâc ın tefsir yöntemi,
13 Yöntemlerin karşılaştırılması
14 Ödevlerin değerlendirilmesi
15 Final Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1-Cerahoğlu, İsmail, Tefsir Tarihi, I-II, Ankara, 1988,
2-Zehebî, Muhammed Huesyin, et-Tefsir ve l-Müfessir n, I-IIKahire, 1976;
3-Abdulkâdir Muhammed Salih, et-Tefsîr ve l-Müfessir n fî Asri l-Hadis, Beyrut, 2003;
3-Ma rife, Muhammed Hâdî, et-Tefsir ve l-Müfessir n, fî Sevbihi l Gaşîb, I-II, Meşhed, 1997;
4-İsmail Aydın,Kur anın Filolojik Yorumu Tarihsel Gelişim ve Sorunlar- Ankara, 2014;
6- Ebu Ubeyde Ma mer b. El-Müsenna, Mecazü l-Kur an (Tahk. M. Fuad Sezgin) Beyrut 1981,
7- Çiçek, Halil, 20. Asırda Kur ân İlimleri Çalışmaları, İstanbul 1996,
8- ez-Zerkânî, Muhammed Abdulazim Menâhilu l-irfan, Beyrut 1988,
9- Ebu Zekeriya Yahya b. Ziyad el-Ferra, Me ani l-Kur an (Tah.:M. Ali En_Neccar-A. Yusuf Necati) Beyrut, 1983;
11- Öztürk, Mustafa, Tefsir Tarihi Araştırmaları, Ankara, 2005;

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Metin okuma ve açıklama.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.20 + YYC * 0.30 + YSS* 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.20 + YYC * 0.30 + BUT* 0.50

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav, yarıyıl çalışması ve yarıyıl sonu sınavı performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

: huseyin.yasar@deu.edu.tr /dr_hyasar@hotmail.com

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma 15:00 17:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 82

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9
ÖK.12
ÖK.22
ÖK.33
ÖK.43
ÖK.52