DERS ADI

: TÜRK-İSLAM MİMARİSİ I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İTS 6009 TÜRK-İSLAM MİMARİSİ I SEÇMELİ 3 0 0 10

Dersi Veren Birim

İslam Tarihi ve Sanatları Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DOÇENT ŞENAY ÖZGÜR YILDIZ

Dersi Alan Birimler

İslam Tarihi ve Sanatları Doktora

Dersin Amacı

Başta mimari eserler olmak üzere Türk ve İslam dünyasında ortaya konulmuş olan sanat zenginliklerini tanımak. İslam şehirlerinin fiziki yapısı içinde ev, saray mimarisinin önemini ortaya koymak. Tarihsel ve kuramsal yaklaşımlarla bu eserleri geniş bir perspektiften değerlendirmek. Mimarlık ve kültür mirasının korunmasına yönelik yaklaşımlar ve çözümlerin analizi.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tarihsel çevreyi bir bütün olarak algılar ve geniş bir perspektiften değerlendirir.
2   İslam sanatında ortaya konulmuş olan sivil yapı türlerini ve örneklerini tanır.
3   Alanıyla ilgili sorunu belirler, çözüm yollarını alternatifleriyle projelendirir.
4   Mimarlık ve kültür mirasının korunmasına yönelik çözümler üretir.
5   Türk İslam Sanatı alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme becerisini kazanır.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 İslam'da Şehir ve Mimari
2 İslam Mimarisi Üzerine Düşünceler
3 İslam Şehri
4 Anadolu Öncesi Türklerde Şehir ve Mimarlık
5 Anadolu Türk Şehri ve Fiziki Özellikleri
6 Osmanlı Şehri
7 Türk Evi
8 İslam Sanatında Saray Mimarisi
9 Osmanlı Saray Mimarisi
10 Mimarlık Mirasımız ve Kültürümüzün Geleceği
11 Mimarlık Mirasının Korunması
12 Koruma Mevzuatının Etkileri ve Rolleri

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Arel, Ayda, Onsekizinci Yüzyıl İstanbul Mimarisinde Batılılaşma Süreci, İstanbul 1975.
2. Aru , A. Kemal , Türk Kenti, İstanbul 1998.
3. Can Yılmaz, İslam Şehirlerinin Fiziki Yapısı, Ankara 1995.
4. Cansever, Turgut, İslam da Şehir ve Mimari, İstanbul 1997.
5. Cezar, Mustafa, Anadolu Öncesi Türklerde Şehir ve Mimarlık, İstanbul 1977.
6. Germaner , Semra, İnankur, Zeynep, Oryantalistlerin İstanbulu, İstanbul 2002.
7. Kuban, Doğan, İslam Sanatı Üzerine Denemeler, İstanbul 1982.
8. Serjean, R.B., İslam Şehri (Çev. Elif Topçugil), İstanbul 1992.
9. Sönmez, Zeki Türk İtalyan Siyaset ve Sanat İlişkişleri, İstanbul 2006.
10. Uzunçarşılı, İ.H. Osmanlı Devletinin Saray Teşkilatı, Ankara 1984.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatma, araştırma, soru-cevap, tartışma, ödev ve uygulama.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.20 + YYC* 0.40 + YYS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS* 0.20 + YYC * 0.40 + BUT* 0.40

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrenciler analitik araştırma yöntemi uygulama yetisini geliştirerek eleştirel bakış açısı kazanırlar.

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav, ödev ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

senay.ozgur@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 12 156
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Ödev Hazırlama 1 10 10
Sunum Hazırlama 1 6 6
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 250

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11
ÖK.13455
ÖK.245
ÖK.3455555
ÖK.445445
ÖK.55