DERS ADI

: ELEŞTİRİ METİNLERİ II (**)

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
RSA 6030 ELEŞTİRİ METİNLERİ II (**) SEÇMELİ 3 0 0 4

Dersi Veren Birim

Resim Sanatta Yeterlik

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROFESÖR ABDULLAH MÜMTAZ SAĞLAM

Dersi Alan Birimler

Resim Sanatta Yeterlik

Dersin Amacı

Bu ders, sanat yazını ve sanat eleştirisi alanında gündem yaratmış, etki gücü yüksek
düşünce ve yorumları içeren eleştirel metinleri inceler. Metnin yapısal çözümlenmesi
yoluyla anlam ve çağrışım evrenini aralamaya çalışır. Çağdaş sanat kuramları ve
felsefesi bağlamında metnin ayrıcalığını nitelemeye çalışarak yeniden anlam üretmeyi
hedefler.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Yapıt çözümleme sürecini bir bilinç ve farkındalık sorunu olarak kavraması,
2   Sanat yapıtının göstergeler üzerinden çözümlenmesi yaklaşımını tutarlılığı bir görsel kültür olgusu olarak benimsemesi,
3   Yapıt çözümleme ve eleştirme yaklaşımlarının dizgeli bir mantık dahilinde bağlantılı süreçlerle analiz edilebileceğini görmesi,
4   Toplumların ve sanatın gelişimiyle alakalı tarihsel, kültürel ve siyasi verilerin yapıtı daha net tanımlamayı sağlayacağını bilmesi,
5   Sanat eseri, sanatçı ve izleyici ilişkisi ile ilgili bilgilerin isabetli bir şekilde kullanımı yoluyla daha sağlıklı bir anlam üretimi ortamının sağlanacağını görmesi beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Michel Foucault ve Bu Bir Pipo Değilidir
2 Heterotopya
3 Kolaj ve Dekolaj
4 Hal Foster/ Tasarım ve Suş
5 Fredric Jameson Postmodern Süreçt Sanat Eseri
6 Jameson'da David Salle ve Rauschenberg
7 Jameson'da Video ve Enstalasyon
8 Jameson'da Mimari, Gehri nin Evi
9 Jean Baudrillard ve Simülasyon Kuramı ve Hiperestetik
10 Julia Kristeva ve Abject Kavramı
11 Reneke Dijistra ve Ciny Sherman da kimlik temsili sorunu
12 Zeynep Sayın ve Bedenin Temsili
13 Koçak ve Sayın da Mithat Şen in Beden Resimleri
14 Jacques Derrida/ Deconstruktivizm ve Sanat Eseri

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Danto, Arthur, Sanatı Sonundan Sonra, Ayrıntı Yayınları.
2. Foster, Hal; Zoraki Güzellik, Ayrıntı Yayınları.
3. Foster, Hal; Gerçeğin Geri Dönüşü, Ayrıntı Yayınları.
4. Berger, John; Görme Biçimleri, Metis Yayınları, 1987.
5. Foucault, Michel, Bu Bir Pipo Değildir, Yapı Kredi Yayınları, 1990.
6- Taburoğlu, Özgür, Dünyevi ve Kutsal, Metis Yayınları, 2009.
7- Sayın, Zeynep; İmgenin Pornografisi, Metis 2004.
8- Buck-Morrs, Susan; Görmenin Diyalektiği, Metis 2008.
9- Cohn, Dorrith; Şeffaf Zihinler, Metis 2009.
10- Jameson, Fredric; Ütopya Denen Arzu, Metis 2009.
11- Girard, Rene; Romantik Yalan ve Romansal Hakikat, Metis Yayınları, 2008.
12- Boym, Swetlena, Nostaljinin Geleceği, Metis Yayınları, 2009.
13- Moretti, Frtanco; Mucizevi Göstergeler, Metis yayınları, 2008.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Görsel sunumlar üzerinden, tartışma süreçlerine dayalı sözlü ve yazılı anlam üretme pratikleri yöntem olarak kullanılacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 ODV Ödev/Sunum
3 DKL DerseKatılım
4 FN Final
5 BNS Başarı Notu VZ * 0.20 + ODV * 0.10 + DKL * 0.10 +FN * 0.60
6 BUT Bütünleme Notu
7 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.20 + ODV * 0.10 + DKL * 0.10 + BUT * 0.60

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 1 14
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Sunum Hazırlama 1 15 15
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 102

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.1351
ÖK.2531
ÖK.3315
ÖK.4135
ÖK.5513