DERS ADI

: CERRAHİ HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİNDE TEMEL KAVRAMLAR

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
CHH 6024 CERRAHİ HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİNDE TEMEL KAVRAMLAR SEÇMELİ 2 0 0 6

Dersi Veren Birim

Cerrahi Hastalıklar Hemşireliği Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROFESÖR ÖZGÜL KARAYURT

Dersi Alan Birimler

Cerrahi Hastalıklar Hemşireliği Doktora

Dersin Amacı

Bu ders, cerrahi hemşireliği temel kavramları, erişkin gelişim dönemleri, ameliyat öncesi, sırası ve sonrası hemşirelik, birey ve ailenin perioperatif eğitimi konularında öğrencinin gelişen ve değişen yeni bilgiye odaklanmasını sağlayarak, alan dersi ve uygulamalarına hazır oluşluğunu sağlamayı ve teoriye dayalı model doğrultusunda tez konusuna katkıda bulunmayı amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   ÖÇ1: Kanıta dayalı yaklaşımlar doğrultusunda erişkin gelişim dönemi özelliklerine göre ameliyat öncesi, sırası ve sonrası hemşirelik bakım ilkelerini açıklayabilir
2   ÖÇ2: Kanıta dayalı yaklaşımlar doğrultusunda erişkin gelişim dönemi özelliklerine uygun bir şekilde erişkin birey ve ailenin ameliyat öncesi, sırası ve sonrası eğitimini planlayabilir
3   ÖÇ3: Hasta ve ailenin eğitim gereksinimlerini erişkin eğitim teorilerine ve psikososyal kavramlara göre irdeleyebilir
4   ÖÇ4: Cerrahi hemşireliği bakım ilkelerini teoriye dayalı model doğrultusunda tartışabilir

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Diz ekleminin/memenin anatomi ve fizyolojisi, hHareket fizyolojisi ve kemik iyileşmesi/Meme dokusunda iyileşme, Total diz protezi (TDP)/Mastektomi endikasyonları, TDP/Mastektomi planlanan hastanın ameliyat öncesi, sırası ve sonrası hemşirelik bakımı , TDP/Mastektomi planlanan hastanın gelişim dönem özelliklerine göre irdelenmesi , Preoperatif eğitim , Psikososyal kavramlar, kanıta dayalı ...... 2. Hafta 1.Blok 8 Ekim 2012 08.30-10.15 8 Ekim 2012 13.30-17.15 10 Ekim 2012 08.30-10.15 11 Ekim 2012 08.30-12.15 12 Ekim 2012 13.30-16.15
2 TDP/Mastektomi hastalarında cerrahi yara bakımı ve iyileşmesi, TDP/Mastektomi uygulanan hastanın stres teorisine göre irdelenmesi, TDP/Mastektomi ameliyatı sonrası komplikasyonlar, erken tanılama ve önlemede hemşirenin rolü, TDP/Mastektomi ameliyatında psikososyal sorunlar, baş etme yolları ve hemşirelik yaklaşımları ve kanıta dayalı rehberler, KİS/meme hastalıklarında farmakoterapi ve hemşirelik 2.Blok 12 Kasım 2012 13.30-17.15 13 Kasım 2012 08.30-10.15 15 Kasım 2012 08.30-12.15 15 Kasım 2012 15.30-18.15

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Phipps W.J., Sands J.K., Marek J.F. Medical Surgical Nursing, Concepts and Clinical Practice. 1999, Mosby, St Louis
2. Le More Priscilla, Burkem Karen. Medical Surgical Nursing; Critical Thinking in Client Care. 1996 Addison Wesley Nursing, California,
3. Thompson M. June And At All. Mosby Manual Of Clinical Nursing. 1989 2.Th.Edition The C.V. Mosby Company. Stlouis
4. Lewis Mantic Sharon, Collier Cox İdolia. Medical Surgical Nursing; Assessment And Management Of Clinical Problems. 1999,4.th Edition Mosby Yearbook. St.Louis
5. Evidence Base nursing , http://www.science.at/journals/medicine/nurse.html
6. National Guideline Clearinghouse, http://www.guideline.gov
7. Best Practice Guidelines, http://www.rnao.org/bestpractices
8. Cochrane collaboration Rewev
9. Melander, Sheıla Drake Case Studıes In Crıtıcal Care Nursıng: A Guıde For Appıcatıon And Revıew ., Saunders Com. 2001
10. Craıg,V.Jean (Ed.) The Evıdence Based Practıce Manual For Nurses Churchıll L., 2002

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Görsel destekli sunum
Olgu tartışması
Soru cevap
Hasta ve ailesi için eğitim materyali hazırlama

Değerlendirme Yöntemleri

Başarılı / Başarısız

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

- Perioperatif hasta eğitim materyalinde konuyu ele alması ve bilgiyi kullanımı değerlendirilecektir.
- Sunum hazırlığında konuya hakimiyeti ve güncel bilgiyi ele alması değerlendirilecektir.
- Final sınavında; yorumlama, hatırlama, karar verme, açıklama, sınıflama, bilgileri birleştirme becerileri değerlendirilecektir.
- Ödev ve raporların bilgisayar ortamında APA formatına göre hazırlanması beklenmektedir.

Değerlendirme Kriteri

- Öğrenci, bu derste gelişim dönemi teorilerini, birey ve aile eğitim ilkelerini ve ameliyat öncesi, sırası ve sonrası hemşirelik bakımında yenilikleri kullanarak ameliyat öncesi, sırası ve sonrası döneme yönelik hasta ve ailesi için eğitim materyali geliştirmekten sorumludur. Ara sınav olarak değerlendirilecektir.
- Öğrencinin sunum becerisi, konuya hazırlığı ve tartışılmalara katılımı değerlendirilecektir
- Final sınavında; yorumlama, hatırlama, karar verme, açıklama, sınıflama, bilgileri birleştirme becerileri değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Yard. Doç. Dr. Özlem Bilik
Tel: 4124787
ozlem.bilik@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 2 15 30
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 2 30 60
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Ödev Hazırlama 1 20 20
Sunum Hazırlama 1 20 20
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 152

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19
ÖK.15
ÖK.255
ÖK.35
ÖK.4